|
|
|
|---|---|
| Vågar jag köpa en m5 e39 från -01 till -03 som har gått 10000 mil eller är det lite mycket? | |
|
Varför skulle det vara för mycket? Den håller precis lika bra som andra motorer. |
|
|
10 000 mil är ingenting att haka upp sig på, den motorn precis som så många andra går ju 30000 mil minst utan några som helst problem om man sköter dem korrekt. mvh/F |
|
| Jag skulle nog bekymra mig mer om ägarantalet än miltalet. Att milen på mätaren inte alltid är samma som verkligheten är en faktor, en annan är att många ägare på kort tid antyder "köra skiten ur kärran och sedan sälja den"-mentalitet. Hellre en bil med två ägare på fem år och 10.000 mil än en med 4.000 mil och sju ägare (bilhandlare ej inräknade) på fem år. | |
Papageno |
Jag har en liknande fråga: Ifall en M5 e34 (89) går bra, låter bra och har ca 7500 mil på mätaren. Nu till det kluriga, den enda dokumentationen bilen ifråga har är besiktnings protokollen sedan ny som bekräftar miltalet, vågar man köpa bilen då.... Det är det jag grunnar på så jag är tacksam för lite hjälpsamma svar |
|
En bil som gått 7500 mil på 16 år bör ha få ägare för att miltalet ska kännas trovärdigt, helst en första ägare i över 10 år. Man kan inte låta bli att vara fundersam om all dokumentation är borta, det går inte riktigt ihop med en (förmodat) pedantskött ögonsten som bara rullat 500 mil per år. Besiktningspapper som bekräftar miltalen är ingen garanti, men bättre än ingenting. Hur har den servats? En bil som körs så lite måste man sköta om extra noga, t ex byta olja varje år även om miltalen ej nått nästa service. Se till att kolla igenom bilen väldigt noga, ta hjälp av M-test (Motormännen alltså, inte BMW) eller en kunnig polare. Intervjua nuvarande ägare och gå på magkänslan ... känns något skumt så är det förmodligen det. Känns allt rätt är det bara att slå till, det finns inte många M-bilar med sådana miltal efter 16 år. Den kan t o m gå att entusiastförsäkra, men det har tydligen blivit rena lotteriet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.