AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.016

Bytt stödlager och hardyskiva, min 535 -88 bankar ändå...

Mo
30
Moorrr
Bmw 520i -97-
Hej alla!
Har en bmw 535 -88-. Nära jag köpte den så va stödlagret på kardanen av. Bankade i golvet på 1 å 2s växel. Så jag byte stödlagret. Å de bankade ändå...
Så jag byte hardy skivan också för den såg inte ut att må så bra. men de bankar ännu... Vad är felet????? Hjälp!!!!
Tittade på växel-låds kuddarna å knutkorset å dom såg okey ut.
Vad kan de vara??
växellådskuddarna?
knutkorset?
Att nåt puko innan har satt ihop kardanen fel?

Nån som vet vad de kan vara???
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
säker på att det inte är avgassystemet som tar i då?
men kolla så att knutarna på kardan "ligger i linje" och att både motor- och växellådskuddar är hela.
Mo
30
Moorrr
Bmw 520i -97-
hej..

Avgassystemet är inte boven. De bankar i kardan tunnen. När man kör den på morgonen (djup fryst typ) så bankar den inte. Tittade på växellådskuddar å dom såg hela ut. är lite rädd att stödlagret ska gå sönder igen nu när den bankar så. Börjar få dårligt med pengar nu...
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Det kan ibland finnas några körnslag som visar hur kardanen skall sitta!

Länk

Vixit, dum vixit, laetus
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Körnslag på kardanhalvorna eller vita målade prickar.. Kan också vara så illa att kardanaxeln blivit sned. Fick byta hela kardan på min 535-86. Efter monterat ny hardyskiva, nytt stödlager och smörjt/leat upp alla knutar gav jag upp & bytte axeln till en annan, då försvann problemet.
Mo
30
Moorrr
Bmw 520i -97-
jag har också funderat på om kardanen är sne. men den blir ju inte sne om man inte skaddar den. Kräket bankar ju inte när den är "djup fryst"....
Bankar det mer när du svänger? I så fall kan dina motorkuddar vara slut. Det syns om du tittar på dem om nån svart tjär-liknande sörja läckt ut.
Mo
30
Moorrr
Bmw 520i -97-
nä de bankar inte mer när jag svänger. Nakdelen för mig är att jag står på gör-de-själv verkstad å pillar me den. Så jag måste skruva ihop den hela tiden..
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
hur mår dina silentblock (bakvagnsbussningar) ? Klonkar det även vid högre farter/växlar? Ex. om du kör på ett lågt varv på 5:an och släpper gasen helt och sedan gasar igen.?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
har du kollat knutkorsen att dessa ledar ordentligt.kommer det in vatten i dessa så rostar dom å kärvar. mina skar ihop det problemet fick jag på en gammal bil 90a som jag hadde när jag var ung å tokig .
ps. nu är jag bara tokig

biimer
Mo
30
Moorrr
Bmw 520i -97-
de bankar i kardantunen. köra jag lungt så bankar de nästan bara på 2ans växel på 2000 varv.. vet att de är kardanen som bankar.
Fönderar på knutkorset eller växellådskuddarna eller
Att nåt puko innan har satt ihop kardanen fel?

Nån som kan ge mig beskrivning på hur man byter knutkorset? Har aldrig gort de innan. måste man värma lås de??
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
kolla knutkorset riktigt noga tror att du hittar ditt problem där
jag vet inte om det går att byta korsen på bmw ns kardan på min ford gick det inte att byta enligt ford. men jag lyckades hitta ett kors som passade
man slipade ur nitarna/körnslag satt fyra körnslag igodset på kardanå pressade ur den gamla så pressade man in den nya korset exakt lika långt. i med nya körnslag för att säkra den så den inte rör sig.sedan bör man balansera kardan det finns firmor som gör det för några hundralappar.
ps finns det inte någon renoverad kardan att köpa.det är lite enklare.
bara smacka dit. oftas med garanti.
annars lycka till.
Mo
30
Moorrr
Bmw 520i -97-
tack så mycke...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.