|
|
|
|---|---|
Halvdan |
Har nu plöjt igenom spaltkilometer med text utan att finna svaret,så jag HAR sökt.. Det jag undrar är vad exakt är det som ingår i lilla ljudpaketet i min bil,318is coupé -92:a? Jag har kickpanel högtalare och ETT par småhögtalare i dörrarna och nåt okänt i hatthyllan! Vad jag förstår så innebär detta "lilla" ljudpaketet? Kickarna är väl 5,25",men är det rena baselement eller 2-vägs? De små i dörrarna,vad är det? Anledningen till att jag frågar är för att jag tänkte byta ut min gamla Pioneer CD (mer än 10 år gammal..) mot en nyare typ P6700MP och samtidigt byta ut kickarna och om det behövs,de i dörrarna. Eftersom jag inte tänkte använda vare sig baslåda eller slutsteg så undrar jag vilka högtalare som funkar bra ihop med nämnda huvudenhet? Som alltså inte låter skit om man inte har slutsteg till.. Till en del av de förslag jag hittat så ingår ett delningsfilter.Är detta ett måste? Finns det ett sådant originalmonterat nånstans? Rörigt? OK,sammanfattning: Jag vill byta ut huvudenheten mot en Pioneer P6700MP och 5,25" kickarna och EV. de små i dörrarna.Helst inget mer!Alltså,ersätta gammalt med nytt.Varken mer eller mindre. Vet att det finns både ljud- och BMW-gurus här,så snälla hjälp mig i denna djungel..! Tack! |
|
Stämmer att det är lilla ljudpaketet. 100% mög är det också. Har bytt i min, samma HU, en 6700 MP. Många funktioner, färgerna passar in bland övrig instrumentpanel bra osv. Det stämmer också att det är 5.25" i kickarna, Nokia skit. I dörrsidorna sitter små värdelösa Nokia diskanter också. Har bytt mina högtalare fram mot DLS MS 5 kit, dock så använder jag ett DLS CA 22 steg också till att driva dem. Dock får man inget perfekt ljud genom att bara byta ut grejorna. Placeringen av högtalarna är uppåt väggarna och bakom kickarna är inte tätt heller så man får ingen riktig snärt i basen heller utan modifikationer. Det bästa är att plasta egna kickpaneler och även flytta ner diskanten där eller flytta upp den vid backspegeln typ. Har själv testat att göra slutna lådor till mina 5.25" och riktat dem uppåt mot mig, OJ vilken skillnad det blev! Men det är ett klart lyft att bara byta ut högtalarna och HU:n också, men vill du har riktigt bra ljud får du lägga ner lite tid (och mer pengar, slutsteg osv) :P Har själv tänkt att flytta upp mina diskanter och fixa tätt bakom 5.25:an på något vis nu i vinter. När det gäller lättdrivna högtalare så har DLS (som jag personligen gillar) något relativt lättdrivet kit. Titta på www.bilradiohornan.se eller www.nardik.se. Tror andra kan det där bättre med högtalare osv som passar dig. Ett tips är också att installera en liten bas i skuffen för att fylla ut ljudet, gör enorm skillnad eftersom ett par 5.25:or tyvärr inte ger så mycket bas. Detta är mina erfarenheter iaf, hoppas det är till någon hjälp :) Hoppas du orkar läsa allt och lycka till :P |
|
Halvdan |
Jo, att de är "mög" förstod jag snabbt,hehe..(Skåning antar jag? Själv född i Hbg,numera Göteborgare så det var ett tag sen man såg eller hörde ordet mög ;-) Jag har ingen lust att skaffa nåt mega-ljud.Vill bara göra det bästa möjliga med de befintliga högtalarplaceringarna och en ny HU. Hur stor är diskanten i dörren då? Blir det bättre om man skippar den och använder ett par koaxialhögtalare i kickarna?Kanske man kan använda diskanthålet till ett litet mellanregister?Den ser stor ut,i mina ögon,för att vara en diskant.. Hur är det med delningsfilter då?Finns det original gömda såna nånstans?Måste man ha det? Många frågor,men jag vill ju inte göra det sämre än vad det är! (Om det nu är möjligt..) |
|
Japp, från skåne :D Ja diskanten sitter ju i en hållare i dörren, själva "högtalaren" är ju jätteliten. Min rekomendation är att köpa ett kitsystem, då får du delningsfilter till. Finns inga gömda såna original vad jag vet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.