AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
789

325 vs 328

Är sugen på att köpa min först bmw, och valet står mellan 325,an eller 328,an E36

Har tidigare erfarenhet från 325 men inte 328an.

På vilket sätt är 328an strypt med tanke på att den utvecklar lika många kus som 325an, visst vridet men endå 2dl.

Hur pass robusta är motorerna? har för mig att 325 E30 ska ha en jävligt bra bottendel men det är ju en helt annan historia, frågan är om de nyare har lika gott rykte om sig.

olika styvhet på chassin?
bakaxlar?

kort och gott berätta gärna om För/Nackdelar ifall ni besitter kunskap :)

/Ha en bra dag!

har 328 nu, haft 325:a. finns mycket info om du söker. det jag vet är att insuget på 328:an är mindre än på 325:an så där är en väsentlig skillnad. chassi å så beror på om du har M eller det vanliga standard.

Å så skilljer det 3dl i motorvolym.. hehe
Ja visst ja. 3dl :)
vet du ifall 325ans insug bolt on, eller krävs det mod?
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Det är samma motorfamilj som du kanske vet, m50/m52. Finfina motorer som fortfarande lever i dagens bilar. Fast med valvetronic mm...

Eftersom 2,8 har högre vridmoment än 2,5 så har man tillgång till fler hk på ett givet varvtal. Detta gör 2,8 kraftfullare helt enkelt. Detta är inte hela sanningen men grovt funkar det så.

M50B25: 192 hk@5900v/min
M52B28: 193 hk@5500v/min

Läs mer här:
Länk
Man tackar och bockar för länken, endel nyttig läsning =)
det finns en del som bytt till 325:an insug på detta forum. så det är bara att hoppas någon av dem läser detta å svarar på din fråga. har hört att det ska gå å byta utan större mod, men inte bult on direkt. det ryktas om att man förlorar 328:an bottenvrid vid detta ingrepp, men inget jag vill spekulera i då jag inte kört någon med detta ingrepp
det finns en del som bytt till 325:an insug på detta forum. så det är bara att hoppas någon av dem läser detta å svarar på din fråga. har hört att det ska gå å byta utan större mod, men inte bult on direkt. det ryktas om att man förlorar 328:an bottenvrid vid detta ingrepp, men inget jag vill spekulera i då jag inte kört någon med detta ingrepp.
finns rätt mycket att läsa om detta om du söker också
det finns en del som bytt till 325:an insug på detta forum. så det är bara att hoppas någon av dem läser detta å svarar på din fråga. har hört att det ska gå å byta utan större mod, men inte bult on direkt. det ryktas om att man förlorar 328:an bottenvrid vid detta ingrepp, men inget jag vill spekulera i då jag inte kört någon med detta ingrepp.
finns rätt mycket att läsa om detta om du söker.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.