AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.183

Koppling slutade fungera

Bilen gäller en 325 ix -89
Sedan en tid tillbaka har min koppling börjat på kännas svampig.
När jag kollade upp hydralikoljan så va den lite grå i färgen, så jag trodde att det va oljan som orsakade felet.

När jag hade bytt oljan så kände jag att kopplingen inte alls blev bättre, och ikväll efter jobbet gav den upp helt.

Kopplingspedalen är helt "slapp" utom dom tre sista cm, och sedan så är det ingen retur på kopplingen. Det går inte att växla så crossväxling är min sista utväg.

Vad kan det vara för fel?
Kan det vara en packning som har åkt?
Kan det bli en dyr sak att fixa?

Oljebehållaren är full med ny olja, men det känns precis som om det inte skulle vara nån olja alls.
Jag börjar nästan på ångra mig att jag köpte en bmw, iaf en gammal bmw.

//Mecca
slav cylindern .. kolla den ! i fall den är kass
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
säkert slavcylindern som gett upp,inga dyrare saker att fixa,kvittar vilken bil du köper som har hydralisk koppling så ger dom upp förr eller senare!köp en gammal saab så ska du se hur fort du ångrar dig när slavcylindern går sönder!
Håller med föregående, gammal bil som gammal bil.
Slavcylindern gick på min gamla Volvo 740 Turbo 895 kr för en ny och hur lätt som helst att byta.

Dock när Servopumpen gick på polarens saab 9000 så går det ej ens att hitta en på bildelsbasen.
Servopumpen kan det inte vara eftersom styrservon fungerar (antar att det är samma?)

Det är inte jag som kommer att meka i bilen eftersom jag saknar garage, så det återstår bara att se om mekanikern försöker blåsa mig.

//Mecca
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Finns på skroten massvis med sådana.

Tar cirka 10minuter att byta, sitter bara med 2 muttrar.
Lyft upp bilen du ser om det läcker.
Hade varit enkelt om man hade en lyft/somkraft/garage. Men sådan lyx saknar man. Gatan är mitt garage och månljuset är det enda jag kan se efter :)

Bilen står på en verkstad nu. Tydligen så va det huvudcylindern som hade gått sönder. Kostade 967:- på mekonomen, och arbetet va inte så farligt dyrt.

//Mecca
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag skulle nog vilja säga att det huvudcylindern. När slaven ger upp så blir kopplingen helt paff, dvs inget motstånd alls.

När huvudcylindern ger upp så blir kopplingen slapp men det finns ett litet motstånd längst ner.

Vilket är ganska logiskt med tanke på systemets uppbyggnad.

Tips: läs min bilblogg för min 518i E28, jag har haft problem med just detta. Först gick slavcylindern, och då byttes den, efter ett kort tag gick huvudcylindern som nu är renoverad.

___
Vagnparken: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Sorry missade att du hade lämnat in den redan! :-)

___
Vagnparken: Länk
Sigge84
-Mecca-

Vad är crossväxling? hur går det till?
de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Crossväxling, växla utan att koppla ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.