|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| kanske inte var bästa förklaringen i topicen, men frågan är asså för att få i motorn lättare vid ett m30 i e30 bygge,,, så brukar / har några gjort så att dom har kapat dän skällvaste balken som fästena till balken sitter fasst i då är min fråga vart har ni kapat typ... eftersom det sitter ju huvlås på vänstersidan... ni kanske förstår .,.. en bild vore inte fel,,, behöver ju inte vara på just en bil som det är gjort så på .. räcker ju att ta nån bil uttan grejer i fronten å rita ett sträck i paint,,, tacksam för svar. Mvh | |
|
Kapa bort plåten...????? varför det...... Är väl inget problem o sänka ner en komplett M30 MED växellåda i ett E30 motorrum, utan ens skrapa lacket det minsta.... Motorlyft, kedjeblock eller annan lyftanordning behövs naturligtvis. Kapa inte sönder bilen bara för nått sånt..... ///Magnus |
|
| Ta bort växellådan så är det nog ingen större konst att få ner motorn. | |
|
Står du framför bilen och tittar på bilen så kapade jag så här: På vänster sida ca 10cm in från framskärmen. På höger sida så nära den lodräta balken som går ner i rambenet som möjligt(huvlåset lät jag sitta kvar på bilen). Vänster lodräta balk mot rambenet ca 10cm över rambenet. Det går givetvis att montera motorn utan att kapa bort balken som E-21 racing säger. Jag har gjort på båda sätten. Med balken borta så går det tio gånger fortare. Kan försöka fixa en bild till dig om jag hittar bilen i snön!!! Bygget har stått still i ett år. m30 i e30 |
|
|
Konstig att det går 10 gånger fortare med balken borta, det måste ju ändå ta en stund o kapa bort o återställa....... Tog (med tilltagen tidsåtgång!) c:a 5 minuter för mig o sänka ner motorn i sitt rätta läge utan minsta skrapskador, o mer bråttom än så har man väl knappast....... ///Magnus |
|
| jo men i mitt fall är det omöjligt att få ner motor å låda tillasmmans,,, och att kapa dän hjälper mig inte mycket i detta lägga men jag kommer förmodligen göra det sennare tid då bilen har fram å bakvagn å går att rulla | |
| Ps. dom vore väldigt bra / snällt med en bild fattade inte exakt vart du kapat. iuf behövewr man ju inte kapa på samma ställe,, men iaf. | |
|
Det jag menar med tio gånger fortare är: Under tiden man bygger ska ju motorn i och ur några gånger, mellan dessa gånger monteras inte balken tillbaka. Det görs ju först när bilen ska ut på vägen igen. Jag bultade fast den så att det ska gå smidigt attt återställa. m30 i e30 |
|
|
Okej, olika personer har olika tillvägagångssätt, men att kapa i plåten känns väldigt onödigt för min del ändå...... Och i o ur med motorn, ja, jag satt i den för att konstatera (vilket jag redan kände till) att E28 tråget inte får plats, sen med ett E34 tråg monterat så lyfte jag ner den en andra o sista gång, alltså lyfta i o koppla ihop, klart! Så igentligen fanns ingen anledning till mer än 1 gång, inte för min del iallafall..... ///Magnus |
|
|
Så här var det för mig. Ingen kritik till någon, vill bara dela med mig av mina erfarenheter. I med motorn, konstaterade att det måste bankas torped. Ur med den. Banka. I igen. Tog i nån annanstans. Ur med den. Banka. I igen. Trodde det var bra men det var det ej. Den var för högt monterad. Ur igen Svetsa om infästningen till kuggstången för att sänka den. I med motorn igen för att konstruera motorfästen samt mäta upp hur mkt växellänkaget samt kardanen skulle kortas samt passa in grenrören. Ur med den igen. Montera ihop växellänkaget, korta kardan, svetsa grenrören. I med den igen. Provstart. Lycka. Den gick. Provkörning. Fortfarande lycklig. Två veckor senare springer jag på en nyare och bättre kaross. Ur med motorn igen. Banka torped, sänka kuggstången.(nu visste jag har jag skulle modifiera torped samt kuggstång) I med motorn igen. I det läget står bilen nu. När jag får tid ska den färdigställas och besiktigas som ombyggt fordon. E21-racing) Ser att du har en 335 touring. Har du fått den igenom bes i det skicket den står? Alltså regad med 3,5 liters motor. Roligt att ha kontakt med andra som gör/gjort samma operation. m30 i e30 |
|
|
för mig i daxläget var det så här i med motor å sen skruvade jag på lådan. för att kolla å ritta upp var jag skulle modiferra torpeden,,, efter det ur med motor å låda. byggde om torpeden så det ska "hoppas jag " passa... å idag ska vell motorfästena punktas ihopp . Är det bara jag som har hast tur med lådan passade som handen i handsken med orginal växellådsfästet¨å sen stumma kuddar till det... iuf kommer fästet längsbak i spåren, kanske får modda spåren en litten bit till så jag får bak den så lånt jag vill... |
|
|
Har också original växellådsbalk, men även original kuddar. Passade perfekt. m30 i e30 |
|
| Hur långt kapade du eller bankade in,,, jag har hållt på i 2 dar nu... å försökt fasst det vart nog skapligt nu,,, jag bygge in 5cm i plåt ... hur gjorde du,,, ? | |
| kom på en till grej... hur långt bak har du dragit din växellåds balk asså bultarna på vardera sida i spåren,,, hur långt bak kom dom,,, på min bil tror jag vi kommer få förlänga spåren typ 3-5 cm eller nått... | |
|
Från utgångsläget med motorn mot original torped, så bankade jag in såpass mycket att motorn kom ca 5 cm längre bak. Tog väl ungefär 10 min med blyklubban att modifiera torpeden. Behövde inte förlänga några spår. Vet dock inte hur mycket det var kvar av dem. Det verkar som om du har flyttat alltihop längre bak än vad jag har gjort. Du kanske kan använda originalfläkten t.o.m. Själv fick jag använda elfläkt på framsidan kylet. m30 i e30 |
|
| jo jag vet ej ,,, när jag satt i motorn uttan att ha bankat så . ritade jag var den tog i... det var så gott som hella toppen som tog i mott,, så där kapade jag upp å svettsade in så det var som ett fack. du har inte en enda bild på ditt bygge lr?. | |
|
Jag satte i motorn innan torpeden var bankad, sen bankade o bröt undan torpedplåten med slägga o kofot med motorn på plats, bara lite framflyttad, tog 15 minuter, sen passade den perfekt! Sen bygde jag motorfästena med motorn upp-pallad i exakt rätt läge, åker original motorkuddar o växellådskuddar, sätter man i plast eller dyl så får man väldiga transmissionsljud, allt skramlar o låter illa, inte kul, motorns sitter otroligt stumt o stadigt med originalkuddar! Original växellådsbalk i plåt kör jag med, men det finns flera olika modeller, så hamnar den fel i förhållande till bultarna så använd en annan balk. Min är inte reg.bes. med den motorn. ///Magnus |
|
| oki,,, en anna fråga har ni era värmepaket kvar?... jag är tveksam till att ajg kan ha det eller ialle fall inte hella ... ? | |
|
Sitter kvar.... m30 i e30 |
|
|
Ja, det sitter kvar, blir inte i vägen om du gör en motorplacering 3, man slår in torpeden på vissa ställen kring toppen c:a 5cm, det är allt! Innan du gör nått mer är det nog idé o tänka på vad bilen ska användas till...... Tävlingsbruk, då kan du ta väck det mesta inkl värmepaket, ska den gå på gatan så låt det mesta i bilen sitta kvar! ///Magnus |
|
| eftersom jag kapade dän en stor del av torpeden för att få motorn exakt där jag ville ha det å sen tänker jag bygga torpden runt den... så får jag se om värme paketet får sitta kvar,, ev kanske man kan ta dän en av dom 2 fläktarna ,borde gå,,, men ialle fall nu sitter motorn där den ska,,, å ett motorfästa är snart klart... ingen som har litte bygg bilder på ett sånt här projekt?. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.