|
|
|
|---|---|
|
Var ute igår natt å körde bil. -15 grader. 03,00 på natten. Då bilen börjar ryka abrupt. Stannar å kollar. Kylarslangs fästet gått helt av. Kunde kränga på slangen igen på stumpen som vart kvar. Fyllde i 5l vatten typ. Körde hem in i garaget. Lagat lite bättre, läcker inte än iaf. Nu till frågorna: Ny kylare Pris? Har motorn tatt skada. Hur ser jag det då? Törs jag åka med bilen? Åkte 8mil idag å tätt än. Hoppas nån kan hjälpa lite. Ska söka lite å. V8 muller. | |
| 4500kr tar Meca , om motorn fungerar och låter normalt så har den nog inte tagit skada , du höll väl koll på temp mätaren? | |
|
du kan ju behöva lufta systemet om du tänkt köra nått mer och håll stenkoll på tempmätarn(men glöm inte vägen:)...sen så hade jag ordnat ny kylare direkt istället för att åka omkring med ett kylsytem med osäker funtion... Mvh Andreas |
|
|
Ett standardfel, plasten åldras och blir spröd sen går den rakt av. Samma sak hände mej tidigare i vintras. gudskelov bara ett par kvarter från en mack. På min var också en stump kvar att fästa slangen i . Kylare 4500 på BMW plus kylarvätska plus ett par timmar på OK GDS. Min motor går som en dröm i alla fall och den ligger tempmässigt stadigt där den skall mvh Göran Min bil Länk |
|
| Detta är för über jävlich! Alla drabbade borde springa i lämmeltåg till BMW och drämma upp den gamla kylaren på verkstadsdisken. Ett solklart konstruktionsfel som vi förväntas betala för. I bästa fall så slutar räkningen under femtusen, i västa fall så blir det femsiffrigt. Burr... | |
|
Ja, tyvärr lär det väl bli som med oljepumpsbultarna o V8, icke erkänt. Enda kommentaren jag fick då jag framförde mina klagomål då jag beställde min nya kylare var att "alla bilar har plastkylare idag" och så den där minen o mumlandet att det har aaaldrig hänt förut ..typ Det är trots allt ett välkänt problem eller rättare sagt Världskänt problem. Har läst om problemet även på amerikanska forum. Personligen tycker jag det borde finnas med i listan på svagheter i begagnatguiden och Jag personligen skulle råda alla som köper en beg 540 att pruta eller avsätta pengar till ett kylarbyte. Skulle vara kul att veta om detta är enbart BMW relaterat eller om det är lika frekvent på ex. MB,Volvo etc. etc. Mekonomen säljer också kylare till 540 för ca 3500 men man måste kolla så att rören sitter där dom skall finns 3 modeller. mvh Göran Min bil Länk |
|
|
Pajjade på min kylare men det gick att skära bort lite av plastklackarna med kniv och då gick det bra att fästa slangen igen |
|
|
Tack för svar. Ska nog införskaffa mig i en ny kyler då. Hoppas bara lagningen håller ett tag till. Är ju bilberoende =) // Tomas V8 muller. |
|
|
ta med era kylare till nån som svetsar aluminium och be dem svetsa på aluminium gavlar, det går "aldrig" sönder och kostar mindre än en ny kylare. no brains, no headache... fingerspitzgefühl! |
|
|
En fråga som vore intressant i sammanhanget är ju hur långt era bilar rullat när "kylarhaverierna" inträffade? Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
... jag TROR att det hela kommer sig av att när man av ngn anledning skall dra dit slangklammern efter att man måst lossa den ... typ för att exvis byta vattenpump eller nått annat kul --> så drar man slangklammern alldeles för hårt. "Bäst att dra för kung och fosterland" s a s ... ty man vill ju inte att dreten skall lossna. I boka står det "Kylvätskaslangar 32-48 mm - alla - 2 +/-0,5 NM! Vafalls! 2 NM drar man ju med bara fingrarna! ... i vilket fall är det "jävligt löst" om man så säger. Bara min teori och nu när jag skall pillra ihop V12:an blir det med momentnyckel även på "alla slangjävlar" hit och dit. MVH /// Paap R |
|
Min gått 19000.. Jag aldrig skruvat på slangen ens. Vet ej om nån annan gjort det tidigare. Fast på plasten så sog den liksom uppfrätt ut. V8 muller. |
|
|
Länk Länk Länk Några amerkanska länkar från andra som är sura för att dom haft samma problem. den nyaste jag läste om där var en 2002 med 8k mil på mätaren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.