|
|
|
|---|---|
|
En stötdämpare bak knäcktes helt vid nedre fästet efter lite kreativ vinterkörning med E30n. Kan inte tänka mig att de nånsin varit bytta så de hade 25 000mil på nacken, så jag tänkte en sänksats från Gerth på Öland är på sin plats. Även om det inte är bästa grejorna så lär de vara bättre än det som sitter nu. Nu till min fråga, Är det något annat man kan passa på att byta samtidigt? Tänker på sånt som bussningar och dylikt? Små billiga saker som är likabra att ta samtidigt. Som fattig student har jag inte pengar o byta kränghämmare o styrleder o sånt men lite bussningar kan man väl kosta på sig. Vilka ska man prioritera först? | |
Vantage |
Spidelleder först tycker jag eftersom påfrestningarna vid en sänkning är stor på dessa leder. Ska du ut och sladda friskt så lär bussningarna ryka tämligen snabbt om dom har nå´t år på nacken. Sänker du bilen så är en inställning av fram + bakvagn given. Rally-nissarna förr svarvade in Teflon-bussningar istället för vanliga gummi-bussningar. Bilen blev stum och inget gav sej... Nackdel = Bärarmar brister istället mm. Någonting måste ge med sej så förstärker du vissa detaljer så förflyttar sej spänningar odyl sej vidare till nästa ställe. Vantage |
|
Menade inte direkt att det skulle bli värsta banbilen, vill bara inte att den ska vara lika svampig i körkänslan som den är nu. Vet att de på bilprovningen visade att några bussningar i bakvagnen var dåliga. Länk Nummer 3 på bilden. Så dessa tänkte jag byta i samma veva iallafall. Vart ska man köpa för bästa pris? Bmw eller Mekonomen eller vad? Såg att till o med Biltema hade ett par bussningar till E30, framgick dock inte riktigt vilka det var... |
|
|
Nummer 3 på bilden är de s.k. silentblocken, även kallade bakvagnsbussningar. Dessa kan man med fördel köpa original eller pirat och fylla med rut/PU-lim, de är nämligen inte solida. Då får man en bussning som är hårdare än original men inte helt race-stum. Jag ska själv göra så någon gång när jag får tummarna loss... ------ BMW CS #04839 |
|
|
Jo detta med limfyllning har jag läst om. Vad är PU-lim för något? Jag var inne lite på typ smältlim då jag har skitmånga grova stavar med sådant i garaget. Fast det kanske blir fööör stumt? Nån som vet på en höft vad bussningarna kostar hos bmw? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.