AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.861

Garantier på Tysklandsköpt bil?

Om man kollar annonserna på www.mobile.de så står det i texten att det lämnas olika garantier. Har man som svensk köpare någon nytta av dessa, dvs följer de bilen?
Europlusgaranti som bla BMW lämnar fungerar utmärkt. Jag har själv utnyttjat den. Dock får du ligga ute med kostnaden tills ersättningen kommer, men det går rätt fort. Jag skulle inte våga köpa en bättre begagnad bil utan den. Rasar tex. växellådan kan det bli besvärligt att få ersättning från en mindre skum handlare utan garantier. Köp hos BMW och med Europlus så betalar du mer men sover tryggare.
Det finns fler företag som försäkrar begagnade bilar men dem vet jag inget om.
Dr
342
Dredd
525d -10
Europlus fungerar utmärkt, och jag skulle ge samma råd som mikaelodoris. Jag har aldrig provat Europlusen från Sverige just eftersom man får ligga ute med pengarna. Har dock gjort reparationer på garantin i Tyskland. Det fungrade utmärkt, och det var inget snack överhuvudtaget.
Europlus är en försäkring och ingen garanti ifrån BMW!

/RS2
Dr
342
Dredd
525d -10
Kalla det vad du vill, BMW lagade min bil gratis i alla fall. Det är det som är huvudsaken.

Konstigt att den heter just "Europlus Garantie" om det inte är någon garanti, men men. Namnet är ju endast av akademisk betydelse...
Länk

Det fungerar väl ungefär som så att BMW betalar in pengar till Europlus om de säljer en bil med "Europlus Garantie". Om de sedan lagar en bil på "Europlus Garantie" så får de reparationerna betalda av Europlus. Jag som kund ser jag ingen skillnad på BMW och Europlus. Det heter alltså garanti och fungerar som en garanti för mig som kund.

Nu talar jag inte om Svenska ÅF där allting verkar vara mycket struligare.
Vagnskadegaranti är inte heller någon garanti ifrån biltillverkaren utan en extra försäkring vars kostnad ingår i nybilspriset i Sverige. Och det är stor skillnad på villkoren i en försäkring och i en garanti ifrån en tillverkare som också styrs av olika konsumentköp lagar. Fakta är att du som försäkringstagare (om du nu kan ta över Europlus utan inskränkningar i villkoren) måste hantera alla kontakter med försäkringsbolaget i Tyskland (Allianz?) vid en eventuell skada här i Sverige. Så det är väl ganska självklart att du inte kan kräva att en lokal BMW verkstad här i Sverige ska hjälpa dig? Och skilj på biltillverkaren BMW och deras fristående återförsäljare även om de i vissa länder också äger några återförsäljare som typ BMW i Solna och Danderyd.

/RS2
Dr
342
Dredd
525d -10
Som sagt talar jag inte om de svenska återförsäljarna, jag talar om de tyska. Vid reparationer i tyskland krävdes endast kontakt med BMW, något som de svenska återförsäljarna enligt BMW i Tyskland också skall leva upp till (men inte gör). Vid vidareförsäljning av en bil med Europlus Garantie så överförs garantin utan inskränkningar på nästa ägare, också enligt BMW Tyskland.

Europlus Garantie täcker inte skador, den täcker fel.

Jag tycker för övrigt att det är skandal att tyska BMW inte tvingar svenska BMW att foga sig i ledet och sköta hanteringen med Europlus. Jag kan heller inte förstå deras aviga inställning till garantin. På BMW verkstaden i Tyskland där jag lämnade min bil, tog de emot en med öppna armar, de tjänar ju lika mycket pengar oavsett vem som betalar. När det handlar om Europlus slipper de dessutom eventuellt strul med kunder som inte vill betala, eller ifrågasätter reparationer.

Jag hävdar fortfarande att skillnaden mellan garanti och försäkring i detta fallet endast är akademisk. I alla fall är tanken att man aldrig skall behöva bry sig om skillnaden. BMW skall laga felen och kräva pengar av försäkringsbolaget. Inte kunden. Att sen Svenska BMW vägrar av olika anledningar är en annan femma.

Någon kanske vet varför svenskarna är så tjuriga?
Jag tycker det är självklart att en lokal BMW återförsäljare skall hjälpa mig och jag tycker det är pinsamt att de inte gör det.
er
26
erland
BMW 323 ti -98
Har själv använt mig av Europlus garantin på en BMW 525 T som jag köpt av en BMW-handlare i Tyskland. Den svesnka BMW verkstaden som tog sig an bilen, Carlsson Bil i Örebro, skötte alla kontakter i ärendet och det fungerade utan problem för mig som kund. Jag fick ersättning för i princip alla poster utom några som jag fick stå för själv. Jag kollade själv med Europlus folket i Tyskland o allt funkade som det skulle.
Dredd: Jag misstänker att bristande språkkunskaper spelar en viss roll för de svenska BMW-verkstädernas ovilja.
När jag utnyttjade Europlus ville byns BMW-representanter inte ta i ärendet och jag skötte den kommunikationen. Tyskarna behövde dock ngt klargörande och en representant för dem ringde sedan upp mig och bad mig ta hand om alla samtal om jag skulle behöva utnytta deras tjänster igen eftersom språkförbistringen tydligen orsakat dem mycket merarbete.
Fingrarna slant på touchpaden innan jag var klar. Jag håller med Dredd om att det är mycket märkligt att de svenska verkstäderna inte har fått order från högre ort om att samarbeta fullt ut vad gäller Europlus. Alla och detta inkluderar det tyska försäkringsbolaget, skulle vinna på det. Som jag har förstått det har våra norska bröder det dock ännu värre eftersom (detta hävdade en BMW-återförsäljare i Bremen) Norge åtminstone för något år sedan inte låg i Europa och garantin därför inte gällde där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.