|
|
|
|---|---|
|
skulle starta bilen idag utan motorvärmare. tempen utomhus sa -20 grader. brukar gå bra att starta bilen vid dessa temperatur utan motorvärmare men inte idag, bilen var väldigt seg att starta och när den väl startade så knackade den i 20 sec ? den brukar knacka i 2-3 sec. vad kan vara fel ? motoroljan och filtret är nyss bytt och har max gått 100mil. har även ett annat problem, när jag trycker ner kopplingen och ska växla så kommer det ett "vinande" ljud ? Någon som vet vad det kan vara ? // dulleh "En Gång BMW, Alltid BMW" | |
|
Brukar kunna "ticka/knacka" en stund efter en kallstart(din kallstart var ju en rekorderlig en ;)) pga att oljan ej hinner till ventilspelsutjämnarna :) tillräckligt snabbt eller för all del att det är "igenkoksade" och därmed blir det svårt att öht fylla de med olja om man inte byter dessa "utjämnare" eller provar med en annan olja eller testar byta olja en gång till,eller provar med en engine flush...t.ex. KAN bli tyst(nåja) efter en dylik "operation". Vinandet har jag ingen idé på just nu iaf.. Har du provart "sök inlägg" här på sidan? Där finns en "hel del" info(understatement" :) Mvh Janne. |
|
|
Tja...Vinande ljud beror ju ofta på lagerslitage,men det kan man ju inte säga rakt av bara "via datoranalys :) Kollat oljenivån i lådan? Mvh Janne. |
|
|
Tja...Det lager som nyttjas när du kopplar ur är ju naturligtvis urtrampningslagret...Kan ju vara en högst möjlig felkälla i ditt fall.. Mvh Janne. |
|
|
Måste ju också fråga om VAR det knackande ljudet kommer ifrån...Antog i mitt första svar att det kom från toppen...Men det kanske är fel? Mvh Janne. |
|
|
kör en delsyntetisk olja nu, funderar på att byta och börja köra på en helsyntetisk. knackadet kommer ifrån toppen (tror jag). Oljan i växellådan smörjer den urtrampningslagret också ? svårt att byta olja i växellådan ? // dulleh "En Gång BMW, Alltid BMW" |
|
|
När urtrampningslagret börjar att "leva om" så måste det bytas..Nee,detta lager smörjs inte av lådans olja.Kapslat lager från fabrik.. Nej,det är inte svårt att byta olja i lådan.. Öppna nivåpluggen först sedan så öppnar du avtappningspluggen...Rätt nivå är när det sipprar ut olja från oljepåfyllningshålet(glöm ej att dra åt avtappningspluggen först ;))...Köp Castrols olje flaskor,dessa har ofta speciella "pipflaskor" som gör att det går lättare att fylla på.. Kolla i instr.boken vilken olja du skall ha.. Mvh Janne. |
|
|
Iofs så brukar JAG inte bry mig om urtrampningslager ljud i "första hand" utan jag brukar vänta med detta byte tills kopplingen också börjat att "ge upp"...Så sådan jä*la panik med ett byte av detta lager är det ju oftast inte... Sorry om jag stressade dig i "onödan" :) Nåväl....Det kan ju vara något helt annat fel också. Mvh Janne. |
|
|
Byt till en bra syntetolja så kommer knackandet att minska markant! Syntetoljan hänger kvar på metallen bättre och börjar dessutom att cirkulera snabbare i motorn vilket förbättrar smörjningen när motorn startas. Lämplig viskositet kan vara 5W40. Se till att du får en äkta syntetolja och inte en EHVI-olja, som är en förädlad mineralolja...(den senare typen av olja säljs ibland som "syntetisk") Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad vad hade du för olja i den nu? Dvs vilken viskositet? Precis som Johan sa så ligger troligen problemet där. |
|
|
jag kör Agrol Nova just nu.. tror den är 10w/40 ? borde kanske köpa och köra Agrol Spectra istället då ? // dulleh "En Gång BMW, Alltid BMW" |
|
|
F1 Zenith är ett ännu bättre Agrol-val, Spectra är betydligt bättre än Nova. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.