AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.254

Z4 M Coupé i senaste Bilsport

2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
I Bilsport 4 som kom i veckan på lådan sa som att bilen var testad på Nurburgerings nordslinga och visar sig vara snabbare än såväl M3 som M Roadster. 0-100 på 5 sek.

Reaktioner?
Hur står den sig mot Z3 Coupé M?

/Bo-Erik
Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Även om Spoilernytt inte är min bibel så är resultatet förväntat.
Z4M Coupe kommer att vara snabbare runt Ringen än Z4M Roadster.

Z4 3.0 Kelleners
Länk
He
97
HerrRennen
BMW M Coupe
Hahhha SpoilerNytt... Så jävla rätt...
2,
295
2,8 power
Visst..jag håller delvis med.

/Bo-Erik
Länk
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Stänmer nog ganska bra! även på Z3! Rakt fram är det dock tvärtom!
Länk : Länk
2,
295
2,8 power
Hur kan egentligen Z4 Coupén vara snabbare än Z4 Roadster?

Det enda som skiljer är alltså inte bara att man har hängt på mer plåt på Coupén? Vad gör att Coupén är rappare än Roadstern?

/Bo-Erik
Länk
Du måste förstärka en Cab på ett helt annat sätt då mycket av vridstyvheten sitter i taket. Iregel väger en cab ca 100 kg extra pga extra förstärkningar i dörrar/sidobalkar osv. Sittbrunnen i en cab skall fortfarande vara intakt om den slår runt vilket innebär att rutram osv är enormt förstärkt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
2,
295
2,8 power
Ja, det är klart! Måste vara där skillnaden ligger för rent effektmässigt skiljer det väll ingenting?

/Bo-Erik
Länk
Nej, det är samma motor. Jag gissar att Cab:en är/blir 80-100 kg tyngre och kan pga den klenare vridstyvheten inte ta kurvor som coupen kan.

Länk
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
wendtan: Nu glömmer du en sak och det är att Z4 Coupé bygger på Z4 Roadster och inte tvärtom. Man har alltså inte kapat taket på en coupé och byggt en roadster utan tvärtom, vilket innebär att coupén blir tyngre. Viktskillnaden mellan Z3 M Roadster och Z3 M Coupé var dock bara 35 kg (roadster 1410 kg, coupé 1445 kg). Att Z4 Coupé kommer få en otrolig vridstyvhet kan jag dock skriva under på.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Masten,
Hela 32000 Nm/grad ; )

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Masten: Good Point! Men du menar alltså att en tyngre bil med samma motoralternativ åker ifrån en lättare uteslutande för att den är mer vridstyv? (i förutsättning att biltypen är exakt samma i övrigt :)
Finns det officiella vikt siffror på coupen än?
Min gissning är att de inte använder all sidoförstärkning från cab:en i coupen för att göra den lättare och således snabbare.

Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
vilka förstärkningar skulle de plocka bort?
Att Z3 Coupén är tyngere än roadstern är ju inte så konstigt.. man kan ju börja med att kolla vikten på bakluckorna..
ang. vridstyvhet så är det så enkelt som att ta en tändsticksask: dela på asken, prova att vrida (flexa) asken. Sätt på locket & gör samma sak igen.. Viss skillnad, eller hur..

Z MMM Coupe
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
wendtan: Javisst! I fallet med Z3MC vs. Z3MR är det ju rätt uppenbart. Med en högre vridstyvhet blir bilen stabilare i kurvorna vilket medför att man kan hålla en högre hastighet. Frågan jag ställer mig är om skillnaden i varvtid för Z4MC jämfört med Z4MR på exempelvis Nordschleife blir lika stor som Z3MC vs. Z3MR.
Några viktsiffror för Z4 Coupé är offentliggjorda ännu, har kikat på BMWs sajt med pressinfo men inte ens där finns något.
Jag tror inte att man kommer skippa roadsterns sidoförstärkningar eftersom det skulle bli alltför dyrt sett till det antal bilar som man räknar med att sälja.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Fast sen är det också så att vridstyvheten bara är en del i förklaringen till en bils uppträdande. Om man jämför Z3 2.8 roadster mot min 330 touring så har 330:in dubbelt så hög vridstyvhet, men jag vet ju av egen erfarenhet att en z3 2.8 roadster har bättre väghållning än min touring, trots den mkt sämre vridstyvheten och omodernare chassi.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Beppo,
Det är dags att byta dina trötta Touring dämpare ; )
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Eller slänga ut all utrustning och inredning så att vikten kommer ner lite...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.