AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.142

Värde på 328i cab -96 utan servicebok?

ma
3
mackanS3Cc
328i Cab -96
Det verkar som om min servicebok har försvunnit, vet ej hur ännu men misstänker att någon lyckats ta sig in i bilen utan att ha lämnat spår efter sig. Men nu undrar jag hur mycket skada detta kommer att medföra om jag vill sälja bilen i sommar.

Bilen är en:
Bmw 328i cab individual -96
8500mil
import -97
full m-optik ink. m3-speglar monterat från fabrik
ljus skinnklädsel
träpanel
sport-chassi
farthållare
el-tak
stolsvärme fram
el-speglar
el-fönster
sportstolar
17" orginal bmw fälgar med nya däck
MrCap behandlad
aldrig vinterkörd
bilen är helt i orginalskick från fabrik

Bilen har haft 6 ägare men när man kollar in ägarhistoriken så är det tydligt att den blivit runtflyttad inom familjen. En ägare i tyskland och sedan en familj i sverige innan min familj köpte den förra sommaren. Jag har kört tusen mil med den sedan jag köpte den.
Hej,

Tyvärr är serviceböcker till BMW hårdvaluta för inbrottstjuvar. Eftersom din bil verkar vara mycket fin och har helrätt utrustning kan avsaknaden av boken göra rätt mycket på priset.

Har du övrig dokumentation ifrån tidigare ägare (reparations/servicekvitton) som kan styrka miltalet? Om den levt ett såpass långt liv i Sverige och servats på BMW så kanske BMW kan fixa fram en ersättningsbok med rätt dokumentation.
Svårvärderat som attan.

Jag är ingen expert på E36 men 110 tkr pga avsaknad av bok.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Jag tror en bit under 100kkr. Känns som att alla kommer skratta åt miltalet...
ma
3
mackanS3Cc
328i Cab -96
Alla kvitton låg tillsammans med serviceboken.Köpte bilen för 135' i slutet av förra sommaren. Blir det för svårsålt så får man väl se det som att man har fått en sommarbil några år framöver... vem vet, den kanske blir snygg som veteranbil?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att inte förvara serviceboken i bilen tror jag att många kommit fram och jag skulle även rekomendera att man scannar in eller tar kopior på serviceboken. Då finns info om vilka verkstäder som servat bilen och det går lättare att återskapa historiken för en köpare.

___
//Ulf
Har en kompis som sålde sin 328 95:a cab i sommras med servicebok, mpaket och 19000mil. Det blev en bra bit under 100KSEK om jag minns rätt. Eftersom serviceboken saknas kommer det stora flertalet att räkna den som mätarskruvad. Skulle tro att du får ut 100KSEK om du har tur, tyvärr mindre.

Tycker redan från början att 135K för en -96:a är mycket.
Min -98:a är i MYCKET bra skick och jag gav 125K 050711 med full historik.
Se min bilblogg och läs gärna om bilen för att bilda er en uppfattning.

///Micke
Min cabrio Länk
ma
3
mackanS3Cc
328i Cab -96
Länk

utrustning och skick tycks vara ganska likvärdiga på våra bilar. men min hade 3000 mil mindre på mätaren, och det brukar jag värdera som en fördel för det mesta. men om jag inte ens får 100' för den vid försäljning så kommer jag inte att gråta allt för mycket över det. får väl behålla den som sommarleksak framöver. farsan och brorsan har haft sina bmw cabbar i 14 år nu så jag borde ju kunna hänga på klubben.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.