|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte v-pump och termostat i veckan. Bytet gick smidigt, luftningen likaså. Däremot så har jag blandad olika fabrikat kylarvätska och nu är vätskan mer grönaktig än blå. Den är rätt grön om jag ska vara ärlig. Hade enbart blå vätska, av olika fabrikat som sagt. Hade tänkt byta men hade ej tillgång till lyft för att komma åt den bakre dräneringspluggen. Är detta normalt eller vad säger ni? | |
| man skall väl inte blanda olika kylarvätskor vad jag hört,iallafall inte longlife och vanliga sorten,till en bmw skall man vara rätt noga om man vill vara rädd om toppen,till min gamla volvo häller jag på vad skit som helst!! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
oroa dig inte det är enbart Longlife och standardglykol som inte ska blandas. Standardglykol har samma egenskaper oavsett om du köpt den på Ok eller Shell. ///MVH Hasso Länk |
Njuren |
Du kanske har fått fjärrvärmevatten i motorn =) BMW - i nöd och lust? |
| man ska inte blanda etylen- och propylenglykol och ej heller, som sagts, longlife-glykol med vanlig. Att ha samma färg är bra men inget man kan lita på fullt ut, olika tillverkare har lite olika färger. etylenglykol är oftast grön/blå. | |
| och spills det etylenglykol på marken så var schysst och hämta en dunk vatten o späd ut det. det räcker med en tesked för att döda en katt (mkt plågsamt fö) och djur slickar gärna i sig skiten då det är sött. | |
| En tanke slog mig.. Tänk om den förre ägaren har haft i vanligt kranvatten i kylsystemet och jag har ju haft i destillerat vatten, kan det skada? | |
| Det går att blanda vilket vatten som helst bara det är rent. Destilerat vatten är som bekant i princip kokat vatten. | |
|
Jobbarkompisen sa att han alltid fyllde på sitt batteri i bilen med vanligt kranvatten när det behövdes trodde inte på det han sa men han var allvarlig och mena att det funkade likabra som destilerat vatten...Myt eller sant?? mvh |
|
TobbeBMW |
Du kan fylla på med vanligt kranvatten i batteriet, men du BÖR fylla på med batterivatten (avjoniserat vatten). Vanligt vatten ger batteriet en lite kortare livslängd men på ett bilbatteri (standard) så gör det ytterst lite. Annat på stora industribatterier, där fyller man alltid på med batterivatten. |
|
Man kan använda kranvatten men jag rekomenderar det verkligen inte! hur rent kranvatten är är svårt att säga. Helt olika från plats till plats. |
|
| Jag vet ingen som har destilerat vatten i kylsystemet. Däremot i batteriet. ;) | |
| Det finns många som använder destillerat vatten i kylsystemet. Det förlänger livslängden. | |
|
Att slå på kranvatten på batteriet är att be om problem. Bl.a så leder ju vattnet ström mer eller mindre, beroende på salter och annat som vi gärna vill ha för att det skall smaka gott osv. Det är därför man använder avjoniserat vatten i batterier, joner = strömledare, lite förenklat. Den som tror att lite extra överledning mellan + och - plattorna inne i cellerna inte spelar nån roll vet inte vad han talar om. FP |
|
| Om man kokar vattnet innan man slår i de i batteriet då? kranvattnet alltså.... | |
|
Men hallå vad kostar 1lit dest på macken,som en påse jordnötter eller. Hur som helst så går det väl 1 kundvagn jordnötter på vad ett bra batteri kostar. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
Handlar inte om va de kostar...är paniklösning bara! Fungrerar de som nödlösning? |
|
|
Det är ju ångan från vattnet du kokar som du ska använda isåfall. Men köp dest. vatten istället! :) |
|
|
Hallå, destilerat vatten och kokt vatten är absolut inte samma sak. Vill du förstöra batteriet och bli stående en kall morgon så häll genast i kranvatten. Klart att det fungerar att hälla i en skvätt och batteriet ger ström men på sikt så tappar batteriet effekt. Fast å andra sidan varför inte hälla i spillolja vid nästa oljebyte, det funkar också, sen finns det hur mycket som helst på macken... Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.