|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar vad man kan göra för att få bättre väghållning i min E39 Touring. Har inte något M-relaterat monterat. De bakre liggande stötarna är ju ingen bra förutsättning, men vad kan man göra och fortfarande behålla originalkänsla i bilen? Tacksam för erfarna råd. --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Har inte alla 540 sportsfahrwerke ?? 0227 med nivåreglering . Du kan läsa min dagbok så ser du hur jag gjorde. ///MVH Hasso Länk |
|
Tack för svaret, Hasso! Jag är inte säker på om du var ironisk, men min 540 har inte 227, utan "bara" 220, alltså nivåregleringen som är modellbunden. Vad innebär 227 Sportchassi i detalj? Gasfjäderstötar runt om och styvare fjädrar eller? Såg att du skulle bytt stötar och länkarmsbussningar, men kunde inte hitta något i dina minirepotage om detta. Om man vill återskapa ett sportchassi, vad skall jag byta ut? --- Magnus Nilsson, BMW CS # 5963 |
|
|
Gör som jag brukar, rekomenderar Sachs Performance sportchassie. Köpes hos exempelvis Autoexperten. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är ju inte bara stötdämpare och fjädrar som skiljer utan det är andra bussningar i länkarmar, krängningshämmare mm också. Artikelnummer på länkarmar skiljer på Mchassie och standard och enda skillnaden kan vara bussningen exempelvis. Touringen är ju rätt stötig bak med sportchassie och den blev väl ännu lite stötigare med Bilstein sport dämpare, man när man lastar 50 kg så går det både bekvämt och som på räls:) och håller i bra när det svänger. Men som Kalle förslår är Sachs sportchassie nog en bra lösning. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.