AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
637

Krockgardiner och barnstolar ?

Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Hej på er alla där ute i BMW-land.
Satt och funderade på det här med barnstolar och airbags, nej inte den "vanliga" airbagen utan krockgardinerna samt sidoairbagarna. Om dom skulle lösa ut, hur påverkar det en monterad bilbarnstol med tillhörande barn i ?
Var sitter alla airbags ? I vissa annonser står det airbag * 6 och i andra airbag * 8. Var sitter dom någonstans ?

Någon som kan förklara ovanstående ?

Tack på förhand.

MVH

JoMu
Amethyst
Skulle det vara någon fara för barnstol så märker de det vid krocktester och bygger vidare därifrån.
Mvh Kalle

BOOM BOOM BASS
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Jomu:
Vad jag sett från bilder på krockade bilar så verkar inte sidokrockgardiner vara ett problem för en barnstol. Bör inte vara något problem med de som är inbyggda i stolarna heller.

De bilar som har möjlighet att avaktivera passagerar airbag via nyckel eller så, där är det ävl alltid enbart den krockkudden som avaktiveras. Det bör ju vara testat om det krävs att även resterande avaktiveras.

Det jag däremot har funderat över är bältessträckare.
När jag spänner fast barnstolen så är bältet riktigt tight, hur långt drar bältessträckaren för visst fjädrar stolsdynan efter men det finns ju gränser och man vill ju inte att plasten i barnstolen ska ge upp i en sådan situation.

//Stenback
Visa användare
16
pharald
530i Touring -07
Stenback: Vet inte hur det är på BMW då den jag hade var för gammal. På min nya bil (Mondeo ST220) ska jag avaktivera passagerarkudden (pga barnstol) och fick då veta att även bältet måste bytas. Detta berodde på att det sitter en "laddning" även där som Ford kallade försträckare (antar att det är samma sak som bältessträckare, eller).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.