|
|
|
|---|---|
|
Upptäckte nyligen att någon smällt min bakre passagerardörr när min bil stått på en parkeringsplats. Kräket har inte lämnat någon lapp eller hört av sig. Nu till mina frågor. Mitt försäkringsbolag är Länsförsäkringar, och bilen är helförsäkrad med tilläggsdelen MER. Måste jag betala den enorma självrisken för vagnskada, eller vad är det som gäller vid smitningar? | |
steffem5 |
Självrisk på godkänd parkeringskada är 1845kr.Om det kan tänkas att det är skadegörelse (kundvagn,slag,stenkastning,spark eller dyl.) är självrisken 1000kr eftersom du har MER förs. |
|
steffern5: Tack så mycket för informationen! |
|
| Om jag inte har fel så gäller följande när det gäller parkeringsskada: Du måste få den godkänd (av polisen tror jag) direkt du har upptäckt skadan och innan du har flyttat på bilen från platsen där skadan skedde. Om bilen har flyttats så är det kört. Om du får den godkänd så finns det en speciell skadefond som du kan få ersättning ifrån. Tror att denna skadefond fortfarande finns kvar men är inte helt säker. | |
| Åkte med bilen dagen efter (måndag) till polisen. De skrev en parkeringsskadeanmälan, skickade denna efter att ha ringt först, till LF. När jag snackade med LF så verkar det inte vara några problem alls, dock blir jag tvungen att betala en självrisk på 1885 (eller var det 1845?) till Trafikförsäkringsföreningen. Är tydligen dom som går in och ersätter vid smitningar. | |
|
Kanske dumt inlägg , men är skadan av typ "parkerings-buckla" så kan de flesta rekondfirmor fixa detta genom att massera ut bucklan . Mina egna erfarenheter är goda då det inte fanns ett spår av något när de var klara . kostar 750 kr per sektion (sektion = en dörr ) . MVH Tony - Phiber - |
|
| Bucklan i sig var inget större problem (hade nog fått ut den själv), men lacken hade också blivit repad. Så bakdörren måste omlackeras. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.