|
|
|
|---|---|
|
Hej, Funderar lite grand på att ta bilen och köra en sväng i östeuropa i sommar. Det blir isf jag och brorsan och vi kommer att ta tält med oss. Har tidigare gjort liknande bil-och-tält-resor i större delen av västeuropa utan några som helst problem, men funkar det lika bra i tex Slovakien, Ungern, Rumänien, Bulgarien, Kroatien och Slovenien? Är det lätt att hitta campingar tex? När vi kört tidigare har vi inte planerat nåt speciellt utan på "kör-dagarna" har vi gasat så långt vi orkat och sen framåt kvällen har vi börjat kolla efter camping där vi råkar befinna oss. Något speciellt man bör tänka på? Tacksam för alla svar. /Micke | |
|
Hej, jag har rest en hel del i östra Europa, visserligen utan tält men ändå. I somras körde vi ner till södra Kroatien och passerade då igenom Slovenien. Hem via Polen. I Kroatien stod campingarna som spön i backen och håller generellt mycket hög standard och ligger vackert vid sköna stränder. Priserna behagligt låga. Rekommenderas helt klart! Slovenien oerhört vackert men knappt någon kust. Polen roligt och intressant att resa igenom och en underbar nordkust med 300km vit sandstrand. Du kan iinte misslyckas, det enda som kan vara jobbigt är bilköerna i Österrike om ni tar den vägen ner... /M Min bil: Länk |
|
|
Jag och sambon körde ner till Kroatien förra sommaren. Hade inte bokat hotell el något utan packade med tältet. Vi fick inte användning av det då det finns annat mycket billigt boende i Kroatien. Kommer du ner till kusten så finns det små fina byar där du kan bo hos folk som driver en typ av hotel som är i det egna huset. Bra standard och väldigt vänligt. Vi bodde 5 nätter för 100 Eur för båda två och det var nere vid strandpromenaden o allt. Egen parkering för "Beemern" nedanför fönstret blev det också =). Kan inte bli bättre. Den enda grej som strulade var att nån bussning började strula i bakvagnen så jag fick lämna in bilen på BMW i Slovenien. Tur är hade jag kontakter via jobbet i Ljubliana(Huvudstad i Slovenien) så jag ringde upp dom så de hjälpte mig med allt. Skönt då Engelska är ett språk som inte talas av all där nere. Snacka om att jag var nöjd, lämnade in bilen och hämtade den 2 timmar senare nytvättad och dammsugad. Det kallar jag service =). Mvh Kristoffer |
|
|
Jag håller med CompactK. Inte värt att tälta i Kroatien. Man kan hitta mycket billigt rum i byarna. För ca: 20 år sedan så blev en Tyskt par som tältade i närheten var vi bodde bitna av en orm. Mannen klarade sig men kvinnan dog. Sannolikheten är säkert ganska liten att något sånt ska hända men det avskräcker i alla fall mig från att tälta i Kroatien. |
|
|
Länk Länk Hej var själv på en Östeuropatrip i juni förra året. Startade dessa två trådar då bl a. Campade aldrig så det kan jag inte stå till tjänst med. Bodde på hotel i städernas centrum mestadels. O det är förhållandevis dyrt! Kostar ca 3-400 per person i de östeuropeiska huvudstäderna. Icke billigt inte! Rekommenderar varmt Krakow i Polen. Det finns nån känd "gruva" där. Var aldrig där. Men det sägs vara sevärt. Aushwitz var såklart skrämmande, men värt ett besök definitivt. Warszawa var intressant även. Ens fördommar slås i kras. Skyskrapor i centrum. Se upp med trafiken i Polen. Den är helt vansinnig. O vägarna är rent bedrövliga. Stor varning! Man får hålla koll på precis allt själv för man kan inte lita på nån trafikant överhuvudtaget. Det är dock så kallad "ordnad kaos". Man får köra efter deras regler helt enkelt. Då kan det funka. Bratislava i Slovakien var liten o mysig. Men blev lurad på kreditkortet där när jag var på en restaurang. SEB löste det fint o smidigt när jag kom hem sen. Budapest känns lite överskattat om nån frågar mig. Mycket fina motorvägar i alla östländer förutom Polen. Småvägarna åkte vi inte så mycket på så jag kan ej uttala mig. Ljubljana i Slovenien är verkligen ett måste. Jättefin gammal stad med pubar överallt. ÖL! En tur upp till "borgen" är att rekommendera. Läskigt torn där. Inget för höjdrädda. Höll Krakow och Ljubljana som resans höjdpunkter. mvh |
|
|
Har själv kört i Tjeckien och Slovakien men inte provat camping. Det fanns dock skyltar till campinplatser lite varstans. Att tänka på: Kolla din försäkring. När jag åkte i somras så var det prisreduktion på ersättning vid stöld i vissa länder eftersom jag inte har imobilizer. Sedan bör du ha det "gröna" kortet eller vad det kallas. Det ska inte behövas i EU länder men enligt mitt försäkringsbolag är det bäst att ha då informationen inte alltid nått hela vägen ner till enskild polisman. Detta kort är gratis och påvisar bara att du äger bilen samt att den är försäkrad (eller dylikt) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.