AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.319

2 Frågor - Putta & Spinna

FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej i vinterkylan!

1. Skrev att batteriet dött för mig för ca en månad sedan. Tänkte ladda det till våren men det kanske hade varit bra att köra kärran så den inte stå för länge, ffa nu när det är så bra och torrt väder. Min fråga är om man i.s.f. att ladda batteri i.s putta och starta på 1:an (skadligt att putta i gång?) och sedan köra så batteriet laddar sig. Man får ju en fin tur på köpet.

2. Inför våren... Har ju själv inte hunnit testa bilens gränser fullt ut... Har Z3 M Roadster -97 (ej antispinn). Förstår att detta ämnet har flera faktorer som påverkar (hjul, grus, väglag m.m.) men ändå. Man vet ju att det släpper om bakhjulen när det är vid vått väglag och att man då skall passa sig i kurvorna. En liten disskusionsfråga ang. säkerhet. Vid torrt väglag: Finns det någon hastighet man ej behöver vara orolig för att det inte blir en bakhjulsspin och att man lungt kan trycka pedalen i botten? Vid t.ex. 110 knyck och max på 3:an?. Vet att en kompis spann loss i 140 med sin Maserati och det känns ju lite riskabelt. Sen kör man ju ej bil för att det skall vara säkert, då kan man ju ligga hemma framför en bilfilm istället. Någon som har några trevliga erfarenheter att dela med sig av, kanske från bankörning?

Fortsatt trevlig helg, FM3Z

ka
204
kaell
330xi -01
Synka ryggslutet och gasfoten så går det oftast bra i de flesta kurvor :)

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Gemini__
Batteriet ska du inte låta stå om det är urladdat. Det mår det inte bra av. Ladda med en batteriladdare inte genom körning med bilen.

Ingen risk att bakhjulen spinner vid 110km/h på treans växel (vid torrt väglag), bara att gasa på mao =)

Mvh:
Thomas

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag har faktiskt fått bakvagnskast på 3:an i runt hundra knyck i en kurva, pga för våldsam hantering av gasen.....
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Det är väl det som är lite läskigt med M modellen. Det biter duktigt pga 25% diffbromsen men när det väl släpper så släpper det på båda bakhjulen.
Det gör att man får snabba kast med bilen.
Har precis som beppo fått känna av slängar med bilen i högre farter när man dragit på hårt i kurvor.
På rak väg är det ju absolut inga problem på 3'an och uppåt.
Det beror dock på vilka sulor man har när jag köpte bilen hade jag kumho 700 någonting och dom spann på tvåan bara genom att trampa hårt på gasen, och det var på torr asfalt, riktiga USA däck mao :-)
Dom nya kumhodäcken biter dock mycket bättre, då måste man rycka i kopplingen även på tvåan för att det skall släppa.

Treans växel är tycker jag den roligaste och samtidigt den läskigaste växeln för då har man bra fart samtidigt har man fortfarande mycket pulver kvar som man kan få ned i backen.
Det många som dragit av vägen med sina M modeller och jag är säker på att kasten i de flesta fallen kommit på just treans växel.
Så ett varningens ord om du inte är en van banförare, vilket jag inte är.

Mvh
PG
es
49
esmir
Z4 2,5si 06
635d 3,0d 09
Om du nu måste absulut putta igång bilen vilket jag inte rekomenderar
så ska du göra det i tvåan (lättare att få igång)
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Försäkra dig om att batteriet är helt. Puttade igång en kompis bil där batteriet var dött, det exploderade, tydligen var det trasigt och då ska man tydligen inte "tvångs"ladda det. Resultatet blev batterisyra i hela motorrummet och att halva batteriet "försvann".

Ang bilens gränser. Min erfarenhet är att det är föraren som är begränsningen inte bilen. Visst saknar man kanske dynamiskt stabiliseringssystem men jag saknar inte antispinn (kanske ställbar diffbroms däremot). Tack vare diffbromsen tycker jag bilen uppför sig konsekvent när man pressar den. Dock så ska man inte ha fruktansvärt hög ingångshastighet för att sedan ladda fullt för då kan man ryka av vägen rätt bra, men det tycker jag gäller samtliga bilar iofs. Diffbromsen gör det betydligt enklare att korrigera eventuella bakvagnskast och bilen går dit man vill. Vid vått väglag gäller väl samma regler bara att man ska betänka att det släpper lättare. Att få bilen att spinna på tvären längs tex. en motorvägsavfart när det är blött är inte särskilt svårt (desto svårare att ha full kontroll hela tiden). Min uppfattning är att hjulspinn inte är något problem (alltså särskilt svårtkontrollerat) på raksträcka. Så jag tycker absolut att du ska pressa på växlarna i lite olika väglag rakt fram till att börja med...

För att lära känna sin bil är ju bankörning ett bra verktyg som du skriver, finns även förarutvecklingskurser! Mycket nöje! Visst är det allas dröm och en dels verklighet att kunna hantera bilen precis som man vill...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.