|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
523iA -96. Går inte och starta. Försökt i flera timmar två dagar nu. Bilen fungerade som vanligt innan. Jag har haft av minus och pluspolen från batteriet i cirka en halvtimmme. Kontrollerat tändkablar. Startmotorn fungerar. Kontrollerat Bensinpump. Får bensin enda fram till spridarna. Det har jag kontrollerat. Han blir ju sur om stiften så jag har hans gamla stift. försökt med dom också men det går inte. Det ända ändring jag minns är att vi börjat köra från 95 oktan bensin till 98 men det ska väl inte spela så stor roll att han inte vill starta. Vad ska ja ta mig till? Det känns som det är nå felkoder som dykt upp. Hur gör man för att nollställa felkoder? eller kan databoxen bara ha blivit Cp skadad sådär rakt av. Jag har slut på idéer som går och kontrollera. Eller vad ska ja ta mig till. tack på förhand. Min M3a - Länk | |
|
Du har inte surat ner motorn då? Med allt startförsök?!? Prova och byt till nya tändstift och prova igen. ///Tobbe |
|
|
Bosniern, du har inte innan den började tjura flyttat bilen 10m eller så, tex kört in bilen i garaget eller motsvarande? |
|
|
nej vi körde en längre sträcka på cirka nån km då vi stängde av han sista gången. Dom här tändstiften som jag har nu är cirka 2 månader gamla. och dom som jag hade innan har jag också försökt och starta på men det gick inte. Har försökt med startgas också men han vägrar. Min M3a - Länk |
|
| Brukar det inte vara någon givare som hänger sig och måste resetas, har för mig jag läst om nått sånt här på forumet gällande e39. | |
|
danielb - vad är det för givare ??? jag hittar inget om det. kan du hjälpa mig Min M3a - Länk |
|
| Sitter det nått larm på bilen? | |
|
toby 2001 - Det sitter inget larm vad jag vet. Vi har vanliga nycklar till bilen inte fjärrlås. Jag har funderat på att han nästan beter sig som om det var fel på startspärren. men det är ingen startspärr på min bil förutom kodade nycklar. Min M3a - Länk |
|
Abbelille |
där har du nog svaret. kolla m BMW om de kan koda om nycklarna åt dig. |
|
Men kan nycklarna bara dö alla sådär rakt av? det låter skumt för jag har inte pillat på nått. Min M3a - Länk |
|
| Det behöver ju inte vara nycklarna som dött, utan startspärr mottagaren i bilen... Men i och för sig så skulle väl inte startmotorn dra om inte startspärren är med! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Startspärr är det på de flesta E39 oavsett om du har larm o fjärrlås det har inte ett dugg med varandra att göra. Jag skulle skruva ur alla stift och låta bilen stå utan stift på vädring över natten sedan stoppa i nya stift eller rejält rengjorda och torra stift. Sedan finns ju fenomenat med att lyftarna "hänger" sig så man inte får nån kompression och då får man pytsa i lite olja i varje cylinder innan man skruvar tillbaka stiften. Men är bilen rejält sur så startar den aldrig, om den inte får lufta ur allt bränsle och få nya stift. ///MVH Hasso Länk |
| Lyftarna som hänger sig var det jag tänkte på. | |
|
Håller med danileb! För det första..Drar start motorn igång eller klickar det eller vad händer när du vrider om startnyckeln? Efter många startförsök nu när det är så kallt kan batteri snabbt bli dålig. Ladda den! Har du kollat om du hör bensinpumpen startar igång? Kommer det bensin fram till motorn? Koppla bort slangen och kola vid snabbt startförsök så märker du om det kommer benisn! Gör det då så kan det vara som danileb säger. Plocka bort alla tändstift och kör bilen på start motorn flrea gånger för att få bort bensinen ur tändstift hållen. En bra detalj är att man försöker plocka bort kontakten till bensinpumpen för att inte pumpen ska levererar fram bensinn till motorn. (Om det är nu lyftarna så brukar man höra att bilen går bäldigt lätt på startmotorn än normalt) När du kört bilen flera gånger på startmotorn så borde du märka att motorn går trögare startögonblicket. Sätt tillbaka stiften koppla på kontakten till bensinpumpen och försök starta! Lycka till! MvH Bmw 4-ever |
|
|
lås bilen och lås upp den. jag hade startspärr på min 5:a sedan gick den |
|
|
Jaha lyftarna kan hänga sig... då kanske det är säkrare och göra som peter78w sade. Jag ska ta och försöka imorgon igen så får vi se hur det går.. tack för era råd. Ja måste säga att ja är lite småsur på bilen i och med allt det här. Händer det nu så kan det hända igen varje gång ja ska starta, så kul och bli stillastående någonstans och inte få igång den och sen gå igenom den här processen igen "det är ju oaccepterat". Kan det vara att det är 50% 95 oktan bensin och 50% 98 oktan bensin i bilen? För hittar inte jag anledningen varför detta har hänt så är den nog på tiden och sälja den :( Min M3a - Länk |
|
| Bensinen ska ente göra så att den inte startar, blås stiften o låt dem torka, lås o lås upp bilen. testa starta. | |
|
Finns ett sätt att "snabb lufta" cylindrarna.... Man bogserar bilen med nyckeln i "styrläge" dvs så rattlåset är ur,förslagsvis 2ans alternativt 3ans växel i...) Bosgsera bilen så i ca 40km/h ca 400-500m, obs tändningen får INTE vara på för då kommer det ännu mer bensin till cylindrarna... Efter dessa 400-500 meter kan man om man vill slå till tändningen o bilen kommer starta bums...Råkade ut för detta för länge sen när ja titta på en M5 ja skulle köpa, den totalvägra o starta trots att jag hjälpte ägaren att bogsera med tändningen på...Efter att jag "tänkt ut" att vi skulle bogsera på "mitt" sätt så starta bilen efter ca 300m bogsering i ca 30-40km/h (alltså bogsering med nyckeln i "styrläge" för o lufta cylindrarna)..Köpte inte bilen för övrigt, dock inte pga detta utan andra fel... |
|
|
Dawwe: Bilen verkar vara en automatare blir mer komplicerad då :) mvh |
|
Abbelille |
omkodning av nyklar kan behövas ibland. varför vet jag ej tyvärr, men jag känner till tidigare händelser där bilen varit helt låst till omkodning gjorts. kolla m BMW och ditt försäkringbolag om de kan vara till hjälp....?! |
|
Dutta: Oops...såg inte det...Han får väl byta låda då:-)))) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.