AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.035

Vilka Bluetooth-telefoner fungerar?

ga
2
gabrielsundqvist
520d Sedan -06
Hej, har beställt en 520d Sedan med bland annat paketet "Komplettförberedd för Bluetooth-telefon" samt Navigation Prof. I deras eget material finns bara ytterst få och gamla mobiltelefoner som stöder detta, vet ni om det bara är så att det är de telefonerna som de garanterar och att det i själva verket fungerar med betydligt fler? Jag har sökt en del på nätet och hittat olika sidor där det finns en del ytterligare telefoner som fungerar. Jag har en Motorola A1000 men kan byta telefon om så behövs, så länge det är en 3G-telefon samt SonyEricsson, Nokia eller Motorola. Tacksam för all hjälp jag kan få! Mvh, Gabriel
Det är nog så att om du vill få full funktionalitet med manövrering via rattknappar, ev. monitor, röststyrning osv så är det de modeller som BMW anpassat till som gäller.
Du kan möjligen få viss funktion med andra också men även om Bluetooth är en "standard" så har alla, telefontillverkare såväl som tillverkare av kringutrustning hela tiden gjort små avsteg och egna varianter. Detta ställer till det ordentligt när man försöker para ihop med annat än de modeller som är tänkta att användas.

Eftersom telefontillverkarna spottar ut nya modeller minst ett par gånger/år så är det inte underligt att det är lite äldre modeller som BMW tvingas hänvisa till. När bilen utvecklades så fanns ju inte de telefoner som finns nu, tyvärr.

FP
Je
36
Jeppe på berget
740 D F01 2010
X3 3,0 D -06
328 AC Schnitzer cab -96
Hej Gabriel!
När jag beställde min bil så tog jag utan bluetooth för att säljaren menade på att det bara var gamla telefoner som fanns. När jag väl fick bilen ångrade jag det direkt när jag började leka med navigatorn. Så det blev att eftermontera. Det finns en kille som heter Jonas (tror han sitter i Malmö) han har järnkoll på detta. Snacka med din verkstad och be dem kolla med Jonas på BMW. När jag pratade med honom så rekommenderade han Nokia 7330i. Att det inte är den senaste telefonen gör inte mig något för jag valde att skaffa ett tvillingkort så nu har jag nokian i bilen alltid och kan ha en annan "modernare" telefon när jag inte kör bil
ex
2
extend
525i Touring -05
320i -03
För en diskussion med BMW om detta just nu - är förj-igt att man ska ge över 8000 som jag gjorde för Bluetooth och ingen telefon som finns idag stödjs. Kan hålla med om att de värsta telefonerna inte behöver finnas men enligt BMW har ingen uppdatering av hållare/modeller gjorts sedan 200409 - det är skrämmande nonchalant - 1 ½ år utan nyheter!

Den nyaste Ericsson telefoner som BMW säger sig stödja idag (fick en PDF med vilka som finns) är T630 - alltså ingen SonyEricsson överhuvdutaget :-) Senaste Nokian är 6310 (7330 som du nämnde Jeppe är inte med i BMW's eget material som kom igår men det stämmer säkert).

Får väl leta reda på en gammal orange Hotline om man ska fortsätta köpa dyra BMW prylar...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jeppe på berget: Med en telefon med tvillingkort liggande i bilen så har du ju precis samma funktionalitet som jag har i min fast monterade med tvilling kort...

Trist att inte bluetooth funkar bättre för meningen är ju att man har sin telefon i fickan och när man sätter sig i bilen så ska man automatiskt kunna utnyttja bilens handsfree mm.

___
//Ulf
Skyll inte allt på BMW. Om inte Ericsson/Nokia och de andra hade ändrat hela tiden i protokollet för Bluetooth så hade den utrustning och spec som BMW valde 2004 funkat perfekt även med dagen telefoner.
Den som är insatt i Bluetooth, historiken och produkterna runt detta vet vad jag menar. Läs gärna mitt inlägg ovan innan man sablar ner t.ex BMW.

FP
ga
2
gabrielsundqvist
520d Sedan -06
Att döma av era svar är alltså det bästa att vänta med att byta telefon tills jag har fått bilen och testa med nuvarande utrustning? Vad exakt gör den där snap-in-adaptern? Jag kan självklart nöja mig med att svara och ljustera ljudet på ratten men vill helst även få in adressboken i iDrive. Batteriladdare kan jag ha externt, det är inte avgörande på något sätt. Men avgör snap-in-adaptern om bilens antenn används eller ej?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Pappa kör med Nokia 6230i som det finns ejectbox till också!

SE K700i och K750 fungerar utan problem också!

Jag själv har en 3G telefon från Nokia som fungerar med bilen också, dock inte adress boken!

Prova dig fram, det är fler som fungerar än vad som står på listan!

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Snap in adaptern (ejectboxen) ger mobilen laddning och använder sig av bilens yttre antenn (hajfenan ;-))

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Adaptern torde vara kopplingen till antenn samt laddning på samma sätt som om du har BMW:s egna trådlösa system.

För min egen del har jag helt valt bort alla BMW:s telefon system i min nya vagn.
Blåtandsvarianterna på grund av begränsningarna i telefonval och de andra alternativen då jag helt enkelt tycker att ljudkvalitet mm har varit för dålig i alla de BMW system jag haft monterade i bilen.

Jag kör med trådlöst Headset och min vanliga telefon i alla lägen inklusive bilen och det ger faktiskt bäst funktion. Och jämför man med vad ett blåtandsheadset kostar och en extra laddare till bilen om man skulle behöva det är det en rätt bra ekonimi i det valet.
Det stora problemet för BMW är alla nya mobiltelefoner som kommer hela tiden och att många tillverkare inte håller sig till de standarder som finns. Detta göra att Bluetooth handsfree enheten i bilen (ifrån Visteon eller Motorola beroende på bilmodell) måste testas för varje enskild mobiltelefon modell och eventuella ändringar måste också göras i programvaran. Men tyvärr så går det inte att uppgradera programvaran utan man måste köpa en helt ny Bluetooth handsfree enhete (ULF eller TCU) för att det ska fungera med de allra nyaste mobiltelefonerna. Om man tittar historiskt så har Bluetooth enheten uppdaterats ca var tredje månad och BMW har idag inget system för att ta ur och skicka tillbaks dessa för uppgradering.

Länk

/RS2
ex
2
extend
525i Touring -05
320i -03
Folke - jag sablar inte ner BMW - stor fantast, vi har tre i familjen & kört BMW så länge jag har levt - bäst helt enkelt. Men INTE på denna del - och då ska man inte ta 8000 spänn för en funktion där man idag kan köpa EN mobilmodell (enligt BMW's lista) för att nyttja all funktionalitet. JAG är besviken på BMW för detta. Ska kolla vad du skrev SIM om att fler kan passa men man vill ju ha yttre antenn mm.

RS2 - intressant. Men ett gammalt vanligt Bluetooth headset kan väl användas för flera årsmodeller telefoner? Ett gammalt som jag hade till P800 funkar för P910 också och det är ju flera år emellan dem? Men är det någon ytterligare del du menar?

Nedan följer BMW's lista, av dessa hittade jag en nu att köpa i butik (Nokia 6320).

ALL BMW Part numbers available from your local BMW dealer - Unfortunately we only have the snap in adapters listed

No. Description Supplement Part Number Notes
01 ADAPTER SNAP-IN SIEMENS S55, S56 84210154606 Phone Software Version 91 or higher
01 ADAPTER SNAP-IN NOKIA 6310 & 6310I 84216930108 Phone Software Version 5.51
01 ADAPTER SNAP-IN ERICSSON T39M 84216925216 Phone Software Version R3A022 or higher
01 ADAPTER SNAP-IN ERICSSON T68I, T68 84210303561 Phone Software Version R7A005 or higher
01 ADAPTER SNAP-IN NOKIA 6230I 84216973983 Phone Software Version 3.25 or higher
02 ADAPTER SNAP-IN SIEMENS S65, S66 84210392326 Phone Software Version 12 or higher
ONLY WITH:
-- SNAP-IN ADAPTER COVER 84210306467 Required adapter Cover for Siemens S65
02 ADAPTER SNAP-IN ERICSSON T610, T616, T618, T630, T637 84210304298 Phone Software Version R7A011 or higher
ONLY WITH:
-- SNAP-IN ADAPTER COVER 84210306467 Required adapter Cover for ERICSSON T610, T616, T618, T630
03 ADAPTER SNAP-IN MOTOROLA V710, E815 84210393570
03 ADAPTER SNAP-IN MOTOROLA V600, V551, V535, V505 84210307726 Phone Software Version 0B.09.38R or higher* adapter Trim may be required P/N 84210306467

Je
36
Jeppe på berget
740 D F01 2010
X3 3,0 D -06
328 AC Schnitzer cab -96
Jag skrev fel!
Det är ju det hör med siffror. Min Nokia heter 6330 i och inte 7330 som jag skrev. Sorry
Extend,

Bluetooth enheten i BMW är ingen vanlig headset enhet utan mobil telefonerna måste stödja olika Bluetooth standards som t ex handsfree profile, object push och file transfer protocols för att du ska kunna styra mobil telefonen ifrån bilen, synka adressböcker, läsa SMS, etc.

/RS2
Detta började iofs Jabra med på sina headset för bortåt två år sedan, och vissa telefoner fanns som hade stöd för både headset och handsfree profilerna, bl.a SE men vad hjälper det om sedan telefontillverkarna ändrar inne i standarden hela tiden? Parrot är en annan tillverkare som var tidigt ute med BT-handsfree för bilbruk, med röststyrning och synkning av adressboken osv och kämpade tappert i flera år mot telefontillverkarna och kom med ständiga uppgraderingar osv. Men det blev en övermäktig uppgift till slut, tyvärr. Listan ovan med modeller och s/w versioner är bara en lätt antydan om varianter som passerat revy genom åren, man måste förstå att det inte är helt lätt för t.ex BMW att göra en universal BT-handsfree som är kompatibel mot nyaste modellerna.

FP
Jag har jobbat med blåtand sedan det faktiskt hette så, för avsevärt många år sedan, och sett standarderna, och varianterna på standarderna, passera revy. Jag har även ingått i ett team som har gjort internkommunikationslösningen i "en annan Tüsk lyxlimousin", så jag vet att det jag föreslår är möjligt.

Som slutsats kan man väl säga att det är som RS2 säger, maskinen som sitter i BMW bilarna är mer än ett vanligt headset. Att bara få svara/lägg på och volym att funka, med "alla" modeller, är hyfsat lätt. Att däremot kunna läsa upp adressböcker och meddelanden mm blir bökigare. Därför kan ett "gammalt" headset fungera "bra" även med nyare maskiner, trots att inte BMW förberedelsen klarar det.

Naturligtvis är detta inget försvar för BMW, om de inte klarar att bygga elektronik så skall de hålla sig till motorer och växellådor. En enkel lösning vore att låta kunden (eller serviceverkstaden) vid behov (tex inköp av ny telefon) uppdatera maskinen mha en hembränd skiva i stereon. Skivan skulle kunna tankas ner från BMWs sida och innehålla nödvändiga mjukvaruuppdateringar. Detta skulle då naturligtvis kräva ett utvecklingsteam hos BMW, eller vem som nu gör handsfreen, som uppdaterade mjukvaran och det är väl förmodligen här det brister. Dessutom skulle hårdvaran vara tvungen att vara uppdateringsbar, vilket den inte är enligt RS2, och CD spelaren skulle behöva kunna initiera en mjukvaruuppdatering.
På så sätt skulle man kunna stödja alla modeller från fyra-fem stora tillverkare, tex tre månader efter att de är släppta till konsument. Att försöka stödja alla modeller, från alla tillverkare, däremot är nog bara dömt att misslyckas.

Den som tycker att detta är för mycket begärt för 8000:- har nog haft BMW lite för länge, ingen uppdatering sedan 200409 (enligt extend) är bara pinsamt. Och skulle det vara så att mjukvaran i en del av elektroniken som marknadsföres som ett interface mot tredjepartsprodukter som utvecklas så snabbt som mobiltelefoner inte går att uppdatera (enligt RS2) är det bara ännu mer pinsamt. Den som jobbade i branchen för tre år sedan och blev överraskad av detta fenomenet hoppas jag innerligt har bytt jobb idag.

/ Fredrik
För styva åtta tusen så kunde BMW gott skicka med en brandad Bluetooth nalle som fungerar med bilen!!! Annars så borde denna option utgå ur sortimemntet eller säljas till ett starkt reducerat pris. Som det är nu så "lurar" man folk att köpa något som inte riktigt funkar som det är tänkt...
Ny uppdaterad lista över godkända Bluetooth mobil telefoner ifrån BMW. Sony Ericsson K750i, W800i och K600i (ingen snap-in adapter) fungerar nu i bilar tillverkade fr o m 09/2005. Men eftersom ULF och TCU modulerna i äldre bilar inte går att uppgradera så måste man köpa en ny BT styrenhet för att det ska fungera med dessa nya mobil telefoner. Nu är det dags för BMW att starta någon typ av utbytes program eftersom det inte går att uppgradera BT modulerna!

/RS2

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.