AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.056

Platta däck efter 6 mån. avställning?

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Hur gör ni?
Min M3:a har snart stått still i sitt vinteridé i 5 månader.
Nu har jag hört av vissa att man helst ska palla upp bilen, men tar däcken verkligen skada av att stå?
Det är ju 40 profil med ganska högt tryck i...jag menar många bilhandlare har ju bilarna såendes längre än 6 månader, inte pallar dom upp bilarna!

/K
Jag tog första turen i min M3a i söndags och då hade bilet stått i över 5 mån med lågt tryck i däcken. Jag skulle ändå byta dem nu i veckan så jag sked i att pumpa i mera. Körde ca 3 mil med dem på och märkte inte av att den hade blivit platta.

har du bra med luft i dem behöver du inte oroa dig...men varför inte flytta bilen ibland så den inte står på samma ställe hela tiden för att vara på säkra sidan?

/Per
er
256
eraabos
M3 E30-88
Min förra bil stöd på däcken (215/40/17) förra året och
de klarade sig bra.
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Om temeperaturen där bilen står är någotsånär jämn så tar inte moderna däck särskilt stor skada av att stå i 6 månader. Gummiblandningarna nuförtiden är så bra att "ståplattorna" aldrig sätter sig som de gjorde förr. Gamla däck kan däremot ta lite stryk, särskilt om det växlar mellan varmt och kallt (dvs. från + 20 till -10) då och då (som det kan göra i en del "varmgarage").

<- Old BMW's never die... but when they do, they go straight to heaven! ->
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Har ni något tips på vad man ska använda för att palla upp bilen. De nuvarande hjulen bryr jag mig inte om, men nästa vinter har bilen utrustats med en förmögenhet för mig.
Man vill ju gärna att bilen ska stå samma höjd över marken som man lämnade den...

Tack gubbs
Ett tips som jag har nyttja två år är att åka till macken och trycka i sisådär 4.5 kg i däcken. Se till att du har nära till din garageplats efter det eftersom jag inte rekommenderar någon längre körning med de däcktrycket.

Har funkat alldeles utmärkt. Flyttade bilen en gång per månad så att den inte skulle stå på exakt samma ställe på fälgen. Relativt enkelt och smidigt sätt utan uppallning.
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Mitt lilla garage ger inte utrymme att flytta på bilen, men eftersom jag har helt nya Bridgestone däck med högt tryck i så behöver jag antagligen inte oroa mig!
Tack!
/Klas
Det hade inte jag heller förra året men om du backar rakt ut och kör slalom in igen så löser det sig ;)

Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
haha..ska prova det nästa vinter! :)
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Även om de blir platta brukar de gå till sej efter nån mil.

Kiip Spiiding!
powerkjell...
Menade du att du skulle plocka av fälgarna för att förvara dom någon annan stans?
Om så är fallet...
Försök fixa några gamla lastpallar och lite virke så kan du ganska enkelt snickra ihop en "säng" till bettan.
Se bara till att du avlastar på lämpliga ställen på underredet.

Mvh.
Micke Olsson
-:BeeMWe:-
Onödiga svar ovan mig eftersom alla har olika däck och fälgar. Dina fälgar/däck har inte nödvändigthets vis samma kvalité som d på detta forum som klarat sig från skador på däck/fälgar. Nästa gång du stället av den en längre tid föreslårjag att du pallar upp den oavsett fälgar/däck.

bj
9
bjurhed
320i c -92,
varför inte köpa ruskigt billiga däck+fällg och låta den stå på dom över vintern??
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
bjurhed:

Ruskigt billiga däck + fälgar? Du vet väl att du måste ha minst 16" fälgar för att få plats med bromskivorna?

/Edvard
BMW CS # 4503
se
50
seve
Z3 M Coupé
Köp ett gäng pallbockar på biltema eller liknande för några hundra så står bilen stadigt.
Kolla bara så att du inte har nivåreglering på din avställda bil.
För jag har hört att det ej är bra att ha dessa hängande.

Honda VTR SP-1 får ge plats åt Z3 M Coupé
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.