AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.299

Bärbar GPS

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Hejsan!!!
Funderar på att köpa en liten bärbar navigator till bilen, kruxet är att jag vet absolut nada om detta ämne.

Har ni några förslag på vad man ska kolla efter vilka features, erkända märken, lite tips så att säga.

Tack!!!

Enbart stilrent!!!!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag visste heller inget, köpte en Garmin Quest, kostar ca 5000 funkar perfekt, går att köpa och ladda ner extrakartor om man behöver det.

Kolla här för mer info: Länk

Mats
BMW CS #5847
Gemini__
Har en Navman 520, den fungerar alldeles utmärkt. Fin och stilren design (viktigt) och bra pris:

Länk

Mvh:
Thomas

Aha!

Inlägget hamnade här till sist.
;-)

När jag var hemma på lite lunch så låg det väl under " Allmänt om bilar och trafik"...

Hade inte tid att svara då, men nu så!

Jag körde vilse i Malmö i söndags, och blev helt enkelt förbannad.

Tjejen läste karta, och jag körde... fel.

Och, ja.. ni vet ju hur det blir.
;-)

Så nu i veckan tog jag tag i saken, och TomTom verkade vara vettiga, och i torsdags köpte jag en sån.
GO 300 tror jag den hette, för 5000.

Jag måste ju säga att om man som jag mer eller mindre är allergisk emot elektroniska prylar, så är den super!

Väldigt lätt att använda, och med en mycket bra bruksanvisning, som man dock förvisso inte ens behöver använda, för burken är så pass enkel i sig.

Har ju inte utsatt den för elddopet (MALMÖ!) men här i närområdet har den testats lite, och den uppfyller helt klart mina krav.

Sen vad gäller tekniska prestanda, design och liknande, så överlåter jag det till andra att besvara.

R
209
R
X5 3.0 IA E53 - 00
318 Sedan E46 -98
318 Sedan E46 -02
318 Sedan E46 -02
320D E90 -06
Passa dig för Zire Z1 -handdator med Michelin guide. Visst - en massa finnesser, 1,2 mpix kamera, mp3-spelare + annat lull-lull men,

1) Överkrångligt att sätta rutten mellan A till B. Mycket hopp i menyer och flikar.

2) Dålig batteritid!! Inte ens en dag klarar den! Efter två dagar är batteriet slut - även om den är avstängd. Efter tre dagar har till och med programvara försvunnit ur minnet!! Inte så farligt? - nej när du är på landsväg men om du har den i båten med sjökort och missat att ta med laddkabel.
Ja just det - många grund finns det!
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Hej!

Har själv denna (kanonbra)

/Länk

/Whalle.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
+1 på Whalle. Jag har den lite dyrare MIO 269 och har använt den i flera länder i Europa utan några problem.

Rekommenderas MYCKET varmt.

Hela Europa på HD utan krav på minneskort och annat. Komplett paket med hållare och billaddare och övriga tillbehör. enda som saknas är en radiomottagare för RDS meddelande (kostar 600:-)

Mycket bra finesser som inbyggd MP3 spelare, synkning med outlook kontakter och bildvisning (från minneskort) samt miniräknare.

Den har även möjlighet att agera fartkamera påminnare, vilket räddat mig en gång. POI-handler går att köpa till så man kan leka med dem.

När jag var nere på Knutstorp så hade den tillochmed banskiss på banan inlagd. *flina* MYCKET nödvändigt.. *not*

Kostar några kronor, men väl värd pengarna. det kom en gratis uppdatering för någon månad sedan och då kan den navigera dig från övre norrland till södra spanien utan mer knapptryckningar än att välja land, stad och adress.

jag köpte min via TBH
Länk 269 Plus

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Ingen som har testat denna:--> Länk
Mio A201, det är ju en handdator och en gps i ett.
Den verkar även ha samma sorts kartprogram som Mio 268/269plus.

328 [Avställd]: Länk
318: Länk
/Daniel
Köpte precis en bluetooth gps som jag ansluter till handdatorn ipaq 5555. 1500 spänn och så tomtoms programvara. Fungerar super och var verkligen värt 1500. Testade en annan programvara, kommer inte ihåg vad den hette men den började med A. Helt värdelös eftersom man inte kunde "klicka" med fingrarna utan var tvungen att använda stickan. Rekommenderar verkligen tomtoms programvara om du gör på detta vis.
Sk smartphones klarar ju också detta.
Den stora fördelen är att man exempelvis under semester klarar av att ratta rätt i en hyrbil i Italien, man kan även ha med sig prylarna för att gå rätt.
lägger en röst för Garmin Quest.

Det enda jag har "emot" den är att den vid ett tillfälle tog mig o min bror på en liten omväg...
I övrigt har den funkat klanderfritt.
Bra batteritid, enkelt handhavande, relativt snabb i sin omräkning om man kör fel osv osv...

Så min röst ligger på Garmin Quest (finns som version 2 nu oxå).

Lycka till med valet.

mvh
Rutger
SKall den vara portabel och ha ett bra pris SAMT TomToms vinnande mjukvara rek. jag TomTom ONE, snygg,och bra till små pengar..

och jag är absolut inte partisk ; )

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Efter att ha kört min HP HX2490 tillsammans med Globalsats SD-501 SDIO antenn i några månader är jag såld. Maken till smidig lösning har jag har inte provat hittills. Framförallt om man går till fots eller behöver flytta över den i ett annat fordon.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Frågan gällde ju bärbar, inte halvportabla osv. Modeller med Bluetooth och lösa mottagare går bort direkt, lösa antenner som man viker upp likaså. Finesser som MP3-spelare, telefoner och kalendrar ger inget plus eftersom detta redan finns i handdator, telefon, iPod eller motsvarande osv och gör ett mycket bättre jobb där. I bilen kör jag med TomTom i pda:n, funkar utmärkt, men jag sneglar också efter en bärbar att ha på hojen t.ex med bra batteritid, inga lösa delar osv. Garmin Quest II ligger bra till, intressant med lite omdömen från denna. Hur är kartmaterialet, priser för komplettering av kartor osv? Hur är displayen i solljus, tål den lite fukt?

FP
den Garmin Quest jag använt har bara använts i bil.
Det ENDA jag har att invända mot den är just den lille extra omvägen jag blivit tagen på en gång.

Den är tänkt att kunna användas som bärbar i skogen, som sjökort på sjön samt som navv i bilen så en viss fukt tålighet bör den ha.
Detta he ej testats av mig dock...
Skaksäker är den iaf, det har jag testat :-)

Använde den utan laddning i ungefär 14 timmar, dock hade jag displaylampan avslagen i 8-10 timmar av dessa eftersom det var dagsljus.
Med den tänd så kan jag tänka mig att batteriet tar slut snabbare...
Jag fick inte batteritorsk under dessa 14 timmar.

Förnärvarande ligger det (om jag inte minns fel) sjökort och "skogskarta" över mellan Sverige på den, samt den vanliga bil navven.
Bil navven vet jag inte hur stor den är, men den har guidat mig från norra mellan Sverige ner till Smygehuk.
Priser kan jag ej svara på, mer än att inköps priset var 7000kr.

Skärmen funkar bra trots sin litenhet.
Har inte haft några problem att se i varken dagsljus eller mörker (man kan ställa in dimmer funktionen).
Skulle man vilja köra på enbart "rösten" så kan man göra det oxå, men då måste bil laddaren vara inkopplad eftersom högtalaren sitter på laddsladden.

Garmin Quest får två tummar upp mig av mig, den uppfyller alla krav jag har på en navv.

Lycka till med valet Folke.

mvh
Rutger
i priset på 7000kr (som jag nu såg var ganska högt) så KAN det ha ingått ett par kartor.
Vet ej detta eftersom det inte var jag som betalade den.

Kan ta reda på om det ingick kartor i det priset om det önskas?

mvh
Rutger
Kan varmt rekommendera Mio 269 plus, hittills har den fungerat perfekt! Vill man inte beställa den på nätet så finns den till specialpris på computercity för 4800:-.

Btw. Kan man lita på navigatorns hastighetsmätare? Har märkt att den visar mindre än mätarn, så vågar man köra efter den?
bu
85
buzz
325i sedan -05 e90
Har du en nokia med symbian så prova tomtom mobile eller navicore, blir billigt och du har en mobil gps som du alltid har med dig
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
Finns det nån hand-gps som man kan koppla en extern skärm till?

Länk Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.