|
|
|
|---|---|
|
Sitter och funderar om det är "waste of cash" att plocka på ett hel system från tex Ferritta och kanske ett OLW chips för bensinförbrukningens skull. Vill ha kvar "Diplomat" känslan och kunna smyga på fint...men endå ha klippet när man kliver på lite. Får man 14Hk på ett bra avgas+chip ? är dom 14Hk värt pengarna? Personligen tror jag inte d...ngn som har svart på vitt? | |
|
Länk Mvh Björn |
|
|
En annan fråga, det har varit en del diskussion om öppet filter eller ej. En del talar om att det skulle förkorta livslängden på motorn, mer eller mindre drastiskt beroende på med vem man pratar med. Är det någon som gjort hela kittet, ett häftigare avgassystem, chiptrimning, och öppet luftfilter. Vad har ni fått ut? Någon som har ett bra svar. Vill också veta om man kan ladda ner mjukvara till övriga delar, tex lådan, den verkar ju dock rätt optimal som i sport läge växlar vid 6000 varv. Ge synpunkter, var inne på att mata bilen med någon typ av "extrafläkt" men det känns fel, det ska vara pure power... -=Ingen BMW,ingen körglädje!=- |
|
|
Öppet filter tror jag mer på om den får en riktig avskärmning..personligen..för motorn vill ha så kall luft som möjligt och det får den inte när den suger luft under huven nära grenrör osv. Det som dödat LMM har varit öppna filter som oljats enl rådande skötselråd. Xtra matning till luftburken iform av ett 3" rör och möjligen ett K&N insats filter eller likvärdigt..är nog bästa valet. Avgas i form av ett feritta eller likvärdigt från motorn ink grenrör samt ett Unichip som optimeras efter just våra bilar.. Det tror jag är melodin om man ska göra ngt "ekonomiskt" , men sen som jag sa tidigare...är det värt det ? 14-20Hk för 10-25000:- Jag tror personligen jag lägger pengarna på en Thailands resa ist ;) |
|
|
Skulle absolut inte sätta i något annat luftfilter, ger absolut ingen effekt alls, behåll hellre orginal utseendet i motor utrymmet. Det enda som skulle kunna göras är ett avgas från kattarna, som ger lite mer ljud, och kanske 2-3hk på toppen. __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
|
Enklast är ju att ta upp den för bromsning o titta på AFR/Lamda osv för att se hur optimerad dom är... |
|
|
I vilket samband behövs mappning? Är det vettigt eller totalt onödigt vid smått trim? |
|
|
Nja mappning...kan man väll göra i princip när som helst..det görs om man köper ett unichip tex , då mappar dom ett "chip" till just din bil. Till skillnad mot ett sk fulchip som är framtaget ut efter 1st bil en gång i tiden.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.