AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.423

Alla e34 525 m.m till salu med dålig topp/packning?

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
När man kikar på annonser ser man en hel del e34 med kass topp-packning och även topp (fast risken är väl stor att en trasig packning har dragit med sig toppen)

Vad är orsaken till alla ras? Hur är det med reservdelar?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
bmws topplock har alltid varit känsliga,ju längre toppen är(6a)desto större är risken,tunna gjutningar ökar också risken,den största orsaken är ju såklart att motorn blir för varm,har man tur spricker inte toppen!beror lite på bilmodell,man skall alltid trycka toppen när man råkar ut för detta!!vidare så bör man kolla noga när man handlar en bmw,gärna kolla den på verkstad,speciellt när det gäller en nyare bil,en grej som också är vanligt på bmw är dåliga kylarslangar(dålig kvalitet)med andra ord skall man vara noga med skötseln om man vill behålla bmwn hel,vissa bilar behöver nästan ingen service typ volvo 240,men skillnaden är stor.ju äldre en bil blir och ju fler ägare dessto mer slarvas det med skötseln,så det är inte bara bilens fel,många gånger är det ren misskötsel som ligger bakom.när det gäller reservdelar brukar det vara så att ju äldre bilen är dessto lättare att hitta grejor till en viss gräns.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
bmw har kvalitetsproblem på just M50. Min egen har också spruckit trotts att den aldrig har gått eller går varm. Så med många mil och hård belastning kan matrialet spricka.
Köpte faktiskt en topp som hade gåt 21' mil och innan jag monterade den trycktestade jag den och visade det sig att den hade spruckit i tändstiftbrunnen, alltså inte ens i förbränningsrummet eller under kammarna.
Men nu har jag äntligen fått tag i en hel topp begagnat. Kan tillägga att anledningen till att många inte fixat toppen beror nog på att en ny topp utan kammar eller ventiler går loss på 18000 kr på bmw så det brukar bli billagare att köpa hel motor på skroten och slänga i.

Jag tycker inte att man kan säga att "bmw har kvalitetsproblem på just M50". Jag har den rakt motsatta uppfattningen - att M50 är en nästintill skottsäker motor och tämligen omöjlig att köra sönder om man inte missköter den. M20 däremot, kan inte precis sägas vara något under av driftsäkerhet/robusthet.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag håller med kalle till 100% där.

___
Vagnparken: Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
så här ligger det till,förr i tiden typ 70 talet kunde topparna spricka i princip utan att ha gått varma pga för tunn gjutning,men det problemet har man mer eller mindre kommit ifrån,finns nästan alltid en anledning till varför en topp spricker(för varm av en eller annan anledning)att säga att en viss topp är sämre än en annan är svårt,dom är känsliga alla,under alla dom åren jag själv mekat bmw så har jag råkat ut för 2 spruckna toppar,en m10 och en m30.men allting kan ju spricka när man som en bekant till mig får en kylarslang som går av och fyller på vatten för att köra ett par kilometer till fortfarande med slangen av(m50)motor.
Vad jag förståt så är anledningen till att bmw:s toppar brukar spricka för att folk fyllt kylarvatten utan att lufta dem ordentligt, iaf vad min chef säger och min arbetskamrat, båda är i 60års åldern och jar jobbat som mekaniker sedan dem var 16, det sa dem även på bmw när jag frågade där.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
Okej.. Så ni säger att jag har missköt min bil för att den skulle spricka? Eftersom ni skriver att "näst intill skottsäker". Tror snarare att det är många som kör runt med spricka utan att de vet om det. Som jag skrev i tidigare inlägg behöver den varken spricka i förbränningsrum eller vara särskilt stor. Sen finns det dom som låter motorn koka, jag tillhör inte dem.

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
jo det finns faktiskt dom som låter motorn bli för varm!ofta hör man uttrycket"den gick upp på rött men kokade inte"!!det räcker faktiskt att den är uppe på rött,stänger man sen den blir den ännu lite varmare. det behöver inte vara nuvarande ägare som misskött en bil med kass topp eller packning heller,det kan visa sig ett tag senare med.och att köra runt med spricka nån längre tid är inte så lätt,det märks ofta på ett eller annat sätt om toppen är sprucken!och det här med luftningen är ganska klurigt på vissa bmw,speciellt m50!kan räcka med lite luft för att det skall gå galet.
Pl
281
Plexan
318is M42 -89
525 M30 -77
dd: varför är M50-motorn svår att lufta? Finns luftningsventil på kylaren som ser till att luften kommer ut.

Sen tycker jag att det är allt för många bilar som toppen spricker på för att det skall vara handhavar-fel. Jag tänkte precis som er att det drabbar inte så länge man inte låter den koka tills jag själv råkade ut för det..

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
fråga mig inte varför!har luftat ett antal m50,jämfört med alla andra bmw jag luftat så är faktiskt den lite klurig,det borde inte vara några problem,men tydligen eftersom många här på forumet verkar ha problem med det.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Dom bilarna jag vart sugen på har varit runt 88-91'or mest m20/m30.

Vad får man ge för en hel topp? går det att hitta eller är det dålig tillgång på delar?
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
weeeman: Det ska inte vara några problem att hitta toppar på powerbörsen.

Kostar från ca 2000kr och uppåt.

//Roffa
Vad som är "skottsäkert" är att förr eller senare så behöver man göra vid motorn på något sätt. Oavsett motorfamilj och märke. Femserien E34 är till åren kommen (läs gammal), och exemplar med ärliga miltal under 20 000 finns knappt i sagorna längre. Toppen brukar väl hälsa hem först....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.