|
|
|
|---|---|
| Har upptäckt att min 523-97 ryker väldigt mycket ljusa avgaser.Upptäckte också att kabeln till ena lambdasonden legat mot grenröret så att den vita kabeln gått av. Har lagat detta och även tagit kompressionsprov.Ca. 13,5 på alla cylindrar.Inget vatten försvinner.Någon som har ideér ang de vita avgaserna. | |
|
Kör du mycket korta körningar så kan det bli kondens i avgassystemet. mvh |
|
| Bilen har stått det mesta i vinter.Någon kondensrök är det med säkerhet inte. | |
| dåliga lambdor? | |
|
Kondensen bildas så fort du startar motorn, helt normalt med vit rök eller vattenånga när varma avgaser möter den kalla vinterluften. Om motorstyrningen av nån anledning matar på för mycket bränsle så blir avgaserna mörka och luktar bensin. Om den bränner olja av nån anledning så blir det blåvita avgaser som stinker. Sniffa på avgaserna så får du säkert svaret. FP |
|
|
Gissar också på kondensvatten! För varje liter bensin du "eldar upp" i motorn, bildas det ca en liter vatten (H2O) i förbränningsprocessen. Detta vatten följer med avgaserna ut och kan kondenseras i ett kallt avgassystem. Desto kallare och större volym avgassystemet har, desto större kondensutfällning sker. BMW:s avgassystem har generellt stora volymer = mycket kondensvatten. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nä,det är inte kondens.Det börjar ryka efter någon minut när motor´n fått lite temp.Inne i verkstan.Hade jag sett någon annan, köra så hade jag trott att toppen var på väg att ge sig. Gissar själv på lambdan eftersom den ena kabeln hade bränts av.Vet inte om man skall nolla dator´n på nåt vis för att lambdavärdena skall läsas in igen. |
|
|
Varför skulle lambdafel ge vit rök? Hur luktar röken? Ingen vattenförbrukning har konstaterats, och även om man pytsar in lite vatten i förbränningsrummet så hinner denna "ånga" försvinna innan den når utsläppet där bak pga den enorma hettan inne i förbränningsrummet. Vatteninsprutning förekommer i mellanåt på förbränningsmotorer, bl.a SAAB hade detta under en period, men inte rök det nåt extra ur avgasröret pga detta. FP |
|
|
Förstår inte heller hur ett lambdaproblem skulle kunna framkalla den vita röken? Om det nu tar någon minut så kan det väl visst vara kondensen? Eller förvärmer du avgassystemet innan du startar bilen;) Alla värden och så ställer in sig själv direkt när du startar motor så det skall inte vara några problem. |
|
|
Jag har inte tidigare varit med om att lambdan skulle orsaka en massa vitrök.Men eftersom kabeln var av och det verkade börja ryka i samband med detta så.Är lite gegga i oljepåfyllningslocket också.Men detta kan ju också påverkas av kondens. Det sämsta är väl att det finns en spricka i toppen nånstans,men oljan ser bra ut.Får ta och köra en sträcka så att motor´n får gå ett tag så får jag se. Tack för era tips. |
|
|
Tror det är läge att blåsa ur den ordentligt om väglaget/trafiken tillåter det.Har själv varit med om att bilen vit ryker men efter en ordentlig urblåsning så har det försvunnit. mvh |
|
|
är det lika dant när den är genom varm min ryker när den är kall men inte mycket när den är varm jag tror att detta är helt normalt bmw forewer |
|
|
Min gör exakt likadant, tar ett tag innan den ryker vitt, jag kör enbart små korta sträckor + att bilen ibland brukar stå allt från 2dar till en vecka kanske mer. Tilläggas bör att efter landsvägskörning på ca 20mil så ryker den inte längre, men det börjar om snabbt igen när man kommer tillbaka till "vardagslunken" med kortkörningar enbart.......... /Krille |
|
|
"Krille" Det här var skönt att höra.Vi verkar ha samma "problem"Pessimist som man är tror man ju på trasig topp eller annat skit. Tack igen för era tips. |
|
| krille, exakt samma på min 530 | |
|
Har ni ingen olja i kylarvätskan eller tvärtom och bilen går bra så är det säkert bara kondens, lätt att testa med lite landsvägskörning, dock verkar då jag behöva köra en hel del innan det försvinner....... /Krille |
|
|
Samma här krille man det räcker om jag kör en 5 mil så r det lugnt med kondensrök.. men som sagt när man kör några kortare svängar igen så ryker den rätt mycket.. men som sagt om den ej tar vatten så tror jag inte det är någon fara.. sen det där med lamdor nja vet inte har bägge nya på min men jag tycker inte det ryker nämnvärt mindre för det.. Bimmer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.