AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.706

Stenskott, var och varannan gång man är ute och kör!

Är det bara otur eller? Att man gång på gång råkar ut för det nu! Jag har aldrig under alla år jag haft körkort, råkat ut för så många stenskott som i år. Funderar på om det är en kombination med friktionsdäck samt mer grus ute på vägarna. Min ruta är snart perforerad. Fler som märker av detta? (Ibland hamnar man ju lite nära framförvarande, men inte närmare än vanligt i stadstrafik)
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
kan nog va en följd av att de sandat vägarna lite hårdare i vinter än tidigare.. Iaf i min ort.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag upplever samma sak =(

Tur att man har en vindruta ibland...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Det är ej sand dom kastar på vägarna.....det är stenflisar...

Kolla era däck så ser ni en hel del små sten saom har fastnat där....

BMW M-POWER
Man kanske skall införskaffa en sån där störtlöjlig bil-BH för att ploga sig hemmåt genom modden med bibehållen psykisk hälsa. ;) Länk
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Problemet med den e att den kommer att förstöra lacken!!!

BMW M-POWER
Kan det vara de små lamellerna som finns i friktionsdäcken, som smätter iväg stenen oftare då?
Jag har min ruta på M5'an såklart! helt förstörd. Sambon körde om en lastbil på motorvägen, och en sten stor som en tumme enligt henne slog ner i rutan. Som tur var missade den A-stolpen med 2cm. Nu har den "förökat" sig till hela rutan tvärs över och ett tiotal 10-40cm långa sprickor vid inslaget. Nåja, som tur är har jag vindruteförsäkring eftersom M5'ans ruta kostar 850euro:(.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
är det någon som vet ungefär vad en ruta till en E36 coupe -94 kostar?,, antar det är samma till alla E36:or. Min ruta är inte i något vidare skick, behöver alltså byta den.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Ca 2500kr med glas försäkringen.

mvh
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
okej!
i min försäkring står det 35%,, så undrade vad priset på glaset var utan försäkringen. Tycker det låter som ett ganska högt procentpris, trodde det var lägre. Eller ligger det därokring?( 35%)
Visa användare
41
YocaL
320i Limo [E36] -91
När jag kör bmwn e det ganska lungt, men däremot servicebilen (kangoo) så tycker jag det smäller hela tiden i rutan o karossen.
Men sen är den ju formad som en stor vägg med. :P
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Tror jag betalade ca 2500kr för ny ruta för min dåvarande 325ic 2003 när jag tog det genom glasförsäkringen.

mvh
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
ExHonda>>Året var 2003 bilen hade årsmodell 1994 ;)

mvh
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är det sköna med att bo i Danmark, det sprids inte grus eller sten här på vintern, men det saltas friskt! :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Okej Dutta! Då vet jag iaf! Tack!,, bara börja lägga undan pengar till det oxå. Så mycket man vill/bör göra på bilen.
Påfarter till motorvägar är något som genererar stenskott har jag märkt när man ligger bakom en bil och den ökar farten så frigörs småstenarna från dubbdäckets lameller har jag märkt. Så nu håller jag ett rejält avstånd just på påfarter.

Keep Your Distance!
Det där med självrisken kan variera! Varje glasmästeri KAN ha prisavtal med försäkringsbolaget som innebär rabatter som i sin tur kan påverka din självrisk med kanske upp till 20 %, så det lönar sig att ringa runt och fråga. Iallafall om man har If, Länsförsäkringar, Orginalförs, eller Tennant som jag tror har 35% självrisk allihop. Har man Folksam eller Trygg Hansa spelar det ingen roll eftersom självrisken är fast. Fick själv bra rabatt på rutbyte hos www.ervik.se nyligen.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag äger totalt 7 st bilar, har klarat mig hyffsat bra från stenskott med samtliga förutom en.
Är nu inne på 3:e rutan under 6 år och 12k mil på denna!
Varje gång rutan bytts ut har jag fått kraftiga stenskott inom 100 mil!!
Vilar en förbannelse över vissa bilar tydligen.

MVH Patrik
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Beckbyxa!
Kul namn på Alias! L.O.L

MVH Patrik
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ett par månader o stenskott till så får jag skaffa ny ruta eller blind/handikapintyg :) Var kommer alla små stenar o grus ifrån???

BMW - Beroende Med Wilja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.