AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.053

Begagnatguide E46?!

Hejsan,
Är på jakt efter min första bil och ska nån gång i nästa vecka åka och kolla på en 318i -98 E46. har länge kollat på E36 coupe, men har nu bestämt mig för E46 sedan. vad är det jag ska tänka på när jag tittar på bilen och provkör den?

Rostar E46 snabbare och mer än E36?
Är inte E46 galvade?

//Jocke
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E46 rostar, ungefär som på E39. Kolla på undersidan av motorhuven, bagageluckan, vid skärmkanter och liknande ställen.

Tidiga modeller hade problem med sina länkarmar, väldigt många fick sina länkarmar utbytta mot nya på garantin. Huruvida dessa utbytta länkarmar håller bättre än de fabriksmonterade, överlåter jag till andra att berätta om.

alla utom 330 har en fläktkoppling av visko-typ, 330in har en el-fläkt.

Annars rek. att du läser beg. guiderna för E36 & E39.

___
Vagnparken: Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Välkommen till forumet. Och förhoppningsvis som BMWägare. Har du kollat Begagnatguiden uppe till vänster? Där saknas iofs E46, men kolla checklistan och läs igenom E36 & E39 (fast jag ser nu att det tipset fanns i inläggetr före detta)

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
E46 är galvade. Det hjälper tyvärr inte dock.
E36 Rostar på mer klassiska ställen, som skärmkanter osv vilket inte E46 gör. Inte än iaf. Mugge tar upp de valigaste angripspunkterna på e46 annars. Huv och bagage samt dörrar i viss utsträckning.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Jag är inte så bra på det här men läste nånstans att framvagnsgrejerna byttes i o m 2002 års modeller. De var helt enkelt underdimensionerade före bytet. Jag tror att det ska betyda att det är betydligt mindre problem med spindelleder etc fr o m 2002. Det var i a f ett av skälen till att jag själv inte ville ta en årsmodell före 2002. Experterna här kanske kan reda ut detta mer i detalj
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag undrar lite om dom här framvagnsdetaljerna jag oxå...
Jag har kikat på en 320 -01 idag... bör jag oroa mej för länkarmarna?
Kanske rentav kolla på en -02a istället.

Vad kostar byte av länkarmar? (för det är väl dom man brukar få byta?)

/Jonas
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Jag fick modifierade länkarmar bytta på min E46 -99. Nu har dom gått 5000 mil (Bilen har gått ca 13 000 mil nu) och är slut igen! *suck* kostar ca 6000:- att byta med modifiering 3 som också innebär att båda måste bytas även om bara en sida är slut. Jag har nog bytt allt snart i både fram- och bakvagn. Men det går bara en månad så är det något som börjar skramla igen. Och då är jag ändå väldigt försiktig när jag t ex kör över vägbulor och allt annat skräp som sätts upp för att sänka farten.

Så ska man köpa en e46 så spelar det nog ingen större roll vad som är bytt. Du får nog snart byta igen :( Men det kvittar. Jag köper aldrig nå´t annat än BMW ändå! Så köp köp köp BMW du ångrar dej aldrig. Dax för E90 snart tror jag..... :)

När det gäller rosten så finns det inte en rostfläck på min bil. Jag pedantsköter den visserligen. Vet inte om det gör så stor skillnad med rosten men den blir betydligt vackrare att se på.....

Lycka till med din BMW
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hade inte -01 nya länkarmarna? Så har jag för mig att det är.

azkikr: Jag tror inte det spelar så stor roll om det är en -01 eller -02, bilen skick är nog det du skall gå på. Dock är -02 faceliftad och det är ju trevligt och om inte jag har fel så fick -02 hårdare chassi.
Även de uppdaterade länkarmarna är kassa tyvärr.

Uppdateringen gjordes pga av att generation1 av länkarmarna flexade vid inbromsning. Den nya typen av länkarm är perforerad och inte solid som generation1.
Tyvärr är spindel leden precis lika dålig på båda varianterna.

På min E46 328 bytade de vid 4000 mil och vid 8000 mil.
På min E46 330 bytades de redan vid 2200 mil.

Länk
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Vad är det som gör att dom slits ut vid så olika miltal?
Är det i storstäder med mycket farhinder som dom går åt fortare?

wendtan: Hur upptäcker man att dom är kassa? Jag vet inte om mina är utbytta någon gång (nu 10.500 mil) men jag har heller inte kännt något som verkar konstigt.

Det finns inget som helst mönster i vad som sliter tyvärr. Konstruktionen är dålig och det kommer in grus och sten i spindeleden och vips så börjar den glappa. De är ju som sagt inte länkarmarna isig som blir kassa utan bara spindelleden. Tyvärr är det så "korkat" konstruerat att spindelleden är ingjuten i länkarmen.

Glapp i spindelleden känner du enklast genom att hissa upp en av de främre hjulen och känna på hjulet i höjdled. Känner du glapp där så har du glapp i den yttre spindelleden och får garanterat anmärkning på besiktningen.

Länk
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Ok bra att veta wendtan. Bilen gick igenom besiktning för bara någon vecka sedan, så förhoppningsvis så är dom okej då.
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Men hur påverkar det bilen? Blir köregenskaperna försämrade?
Ja, de borde de vara. Men som sagt, de är enkelt att kolla.
Bilen blir mer nervös i framvagnen med när det är glapp i dom. Det skall vara 0% glapp när man känner på hjulet i höjdled.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.