|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Fick just ett jättesug efter att ha en riktigt vräkig båt att glida omkring i. Närmare bestämt funderar jag lite på att byta till en 750 eller 740 från 1994-1998 ungefär. Främst beroende på de sanslöst låga priserna. Vad är de vanligaste fallgroparna när man handlar en sådan bil? Vad är det som kan bli riktigt dyrt, som har en tendens att gå sönder? Håller dessa bilar en vettig nivå bekvämlighets- och kvalitetsmässigt om man jämför med t ex den bil jag har nu (530iM -01)? Skall man satsa på 750 eller 740, i eller iL? Alla synpunkter och tips välkomnas. Jag har aldrig ens kört en 7-serie. | |
|
en 740ia -96 o uppåt de e riktigt fint de M5 THE REAL POWER 740IA ALPINA POWER FUNKAR ME |
|
|
Se begagnatguide (mycket omfattande och bra) samt använd sökfunktionen. 750i ger mest för pengarna och blir mitt val. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Det har ju debatterats flitigt tidigare vad som är det rätta valet mellan 740/750 e38. Båda modeller är i princip likvärda avseende kvalitet, förbrukning, försäkringskostnader, reservdelspriser och prestanda. Andrahandsvärdet är ju också skrattretande obefintligt för bägge, så det behöver man ju inte heller styras av. Tittar du på vad 750 ägarna säger här på forumet, så är det nästan ingen som förespråkar byte till en 740. De som styr en 740 säger antingen att den duger nog så väl eller att de lika gärna skulle ha valt en 750. Jag gick och velade länge vad jag skulle välja för 5 år sedan. i mitt fall blev det 750 för den råkade ha mest utrustning av de tilltänkta objekten. Mitt huvudargument för en 750 idag skulle nog vara att v12an har mest karaktär. Den sofistikerade tyngden i motorljudet och hur obesvärat kraften kommer i alla lägen. I jämförelse känns v8an tunn och ansträngd även om den på pappret presterar nästan likvärdiga siffror. |
|
Scheckheft |
Hej 740 eller 750 - har man råd att äga en sådan bil är valet ett angenämt problem :). Mitt tips: provkör så många 740/750 som möjligt och bildar dig en egen uppfattning. Tyvärr är det så att det finns alldeles för många missköta exemplar med tveksam historik på våra vägar. Låt inte motorvalet bli avgörande för ditt bilköp utan titta på helheten (historik, skick, utrustning mm) när du väl bestämmer dig. Mvh Scheckheft |
| Det är en speciel känsla att åka 750. Så är det bara. | |
|
Tackar för informationen. Misstänkte att det är känslan som får avgöra. Är det något speciellt man skall vara vaksam på när det gäller begagnatköp? (förutom det vanliga med historik, servicebok etc) |
|
|
Kan varmt rekommendera att handla i Tyskland och importera själv. I princip lika enkelt som att köpa bil i Sverige men mycket mer att välja på. Jag köpte min t.o.m. osedd på en större BMW handlare och jag blev mycket positivt överraskad (välutrustade med få mil går åt som smör). Min erfarenhet av BMW Tyskland är att du i princip får exakt det du betalar för, dvs svårt att göra riktiga klipp men du lär heller inte bli lurad.. Lycka till! ---- Rasen nicht reisen |
|
| Länk | |
| Tänkte nog göra det själv också, handlade min 530:a osedd på en BMW-Niederlassung. Har precis samma positiva erfarenheter som du av BMW Tyskland. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.