|
|
|
|---|---|
|
Är det något man ska strunta i eller? har hört att det på något sätt kan skada lacken? tacksam för svar! | |
|
Normal vaxning går bra från dag 1 egentligen. Det är väldigt vanligt att den lackerade delen får sig en polering/vaxning innan leverans för att plocka något dammkorn osv. Lackskydd skall man dock vänta med 1 månad ungefär då det sluter lackerns porer så att lösningsmedel osv inte kan dunsta. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Ok, så rubbing/vax/polish spelar egentligen ingen roll om jag fattat det rätt? Det är bara lackskyd man ska undvika i början? | |
|
Rubbing hade jag nog undvikit. Vad är anledningen till att gå på med så "starka" grejer(mycket slipmedel) på en nylackad yta? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
porta |
Korrigera eventuella lackfel. Sen så händer det lätt att man får en repa, enklare att ta bort en på mjuk än hård lack. |
|
Porta: Korrigera eventuella lackfel. -> Våtslipar man inte bort lackfel på nylackade ytor? /// Viktor Mer mos till folket |
|
porta |
Ja man brukar våtslipa bort större lackfel. Men ibland kan man polera bort det. Men som sagt, enklare att ta bort defekter när lacken är mjuk än när den har blivit riktigt hård. De nya lackerna blir tokhårda innan ett år. Speciellt Volvo och V.A.G. |
|
Hehe, kände bara att jag behövde kommentera den här delen: "De nya lackerna blir tokhårda innan ett år." Jag har lackat om min motorhuv för 2 år sedan nu, och oj jäklar vilket besvär jag har haft med den nu i vinter då jag polerat den! Totalt sett har jag polerat den 3 omgångar (då med polish, vax, ytterligare skydd). Jag har inte fått annat än polerrepor och dimmiga ytor (haze)! Lacken är fortfarande grymt mjuk, stor skillnad mot bilen i övrigt! Så, nu gäller det att använda mina minst aggressiva medel till motorhuben för att sedan gå över till de normala för resten av bilen :) Men, men. Lackhårdheten på nylackerade ytor är väl väldigt olika beroende på blandningar antar jag! /M |
|
|
Darklight: Jag misstänker att porta syftar på fabriksnya lacker som härdas i riktig värmekammare. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Wendtan: Ah, så klart! | |
porta |
Tack wendtan, jag syftade på fabrikslacker. |
|
När jag fick min sida omlackad i höstas frågade jag just om detta och fick svaret att man inte ska lackskydda på något sätt de första två månaderna, detta inräknar alltså vax. Anledningen sågs ovan, lösningsmedlen i lacken måste kunna dunsta. Min bil: Länk |
|
|
Min lackfirma rekommenderade att jag skulle vänta minst två månader, gärna tre innan jag vaxar dom nylackerade bitarna. Keep Your Distance! |
|
| Naturlig motfråga: Vad händer då med lacken om man i alla fall lägger på ett lackskydd efter, säg en månads tid? | |
|
Återigen, De polerar själv ytorna innan leverans. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
De polerar ytorna men lackskyddar inte. Jag vaxade iallafal inte bilen på drygt två månader, det är väl upp till var och en vad man gör med sin bil :) Min bil: Länk |
|
|
Wendtan/Oljekyld: De flesta polerar men inte alla...Polerar gör man ju för att få bort "defekter", i vissa fall våtslipar man t o m... Här Länk kan man läsa om diverse lackdefekter efter omlack samt hur man åtgärdar... |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
nej du ska inte göra något me lackende har me att lösningsmedlen inte har kommet ut en lägger du nått som skydd så kommer de inte ut åsså kan färgen få släppningar flera år efter GASA MERA^^ |
|
Frågan hur länge man ska vänta med att lackförsegla en nylackad yta har nyligen ställts till två olika Ditecfirmor, svaren var 1 månad respektive 6 veckor. Ställde även frågan på Förenade Bil och där var svaret minst en månad. ___ //Ulf |
|
![]() 318 Bmw 320ia E30 -84a
Bmw 320ik E30 -88a bmw 324td E30 -88a Bmw 750ia E32 -91a bmw 730i E32 -89a |
ditec e ju mög har ju förstört lacker för folk men när ja jobba på lackeri så sa vi en månad GASA MERA^^ |
| Lahega rekommenderar tre månaders väntetid för ny/omlackade ytor innan lackskydd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.