AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.557

Finns det chiptrim till 320 -94?

Sida 1 av 2
Bi
21
BigelboY
320i Sedan -94
Hej, jag undrar om någon vet om det finns chiptrim till E36 320?

Och om någon vet hur mycket mera effekt man får om man chippar en 320 -94.

Tacksam för alla svar!

mvh/Sebbe

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
ja, för några hundringar finns det färdiga chip (piratkopior) att köpa, ger i bästa fall 10-20 hk, beroende på hur bra inställd din motor är från början. Sedan finns det givetvis dyrare chip från diverse motortrimmare, dessa är dyrare men resultatet är detsamma. Det du behöver kolla är ditt styrboxnummer, så att du får rätt chip, annars kommer din bil inta att starta med det nya chippet.

PS extraeffekten får du vid höga varv så det blir ingen dramatisk upplevelseskillnad.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Vart kan man köpa dissa piratkopior?
Någon som säljer kan ju mejla mig.
Har en m50b20 utan vanos.
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Jag sålde sådana tidigare för 400, men sedan dök det upp konkurrenter, inte lönt att priskriga...kolla på ebay, där hittar du säkert. Men som sagt det första du behöver göra är att ta reda på ditt styrboxnummer
Bi
21
BigelboY
320i Sedan -94
Tackar Alpina B8 för hjälpen!

ja eller mest effekt får du ju om du byter din bmw 320i mot min 325i....haha
Le
636
LeeRoy
328 -99:a
-94 har väl vanos???

Min förra pärla :-)
Länk
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
LeeRoy: ja det stämmer bra det
Jag har aldrig ägt en BMW tidigare och jag vet egentligen inte så mycket om de, men jag måste bara fråga vad vanos är för någonting och vad dess funktion är.
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Om du börjar söka kommer du märka att det finns få frågor som inte är besvarade redan.
www.itsfun.nu
@ andersjobb. Jag har redan sökt och jag hittade inget som direkt besvarde vad vanos är för någonting.
Vanos är variabla ventiltider, dvs du har en uppsättning kamnockar för låga varv och en uppsättning för höga varv. Du slipper välja mellan vass och snäll kam, du har båda två!

När du har hittat ett chip, pma mig va du pyntar så kan jag nog ge dig ett bättre bud

//Calle
15hk och 22nm ger chippet f.ö.
Jag tycker det är lite märkligt, om nu chippen är så bra och billiga som det sägs, hur kommer det sig då inte att alla chippar sina bilar?
tror många e inställda på att betala dom 2500-5000kr som företagen
På sugmotorbilar är skillnaden inte på något sätt enorm, lite piggare karaktär bara och känns kanske inte så kul att betala mer än 1500-2000 för en sån liten skillnad

sen finns det ju en del människor som är övertygare om att originalprogrammvaran är optimal(i vissa fall sant, men ganska sällan och mycket sällan på vanliga bilar)
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Dart, det kan ju även vara så att en del bilar (och detta enl oberoende tester) inte får någon effektökning alls av ett nytt chip. Chiptrimmning till skillnad från mappning är att man ger stryboxen ett nytt generellt program istället för det generella programmet som sitter i. Motorer är olika och vissa går bättre än andra på ett program, mappning däremot är att styrboxen programmeras efter din specifoka motor.

Med andra ord den effektökning du angett varken kan eller bör du generellt garantera!
Bi
21
BigelboY
320i Sedan -94
Vad är mappning då? och hur gör man det? jag har hört att om man chippar med ett billigt chip så kan hela elektroniken i bilen brinna, är detta sant eller?

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
mappning handlar precis som chippning om att lägga in ett nytt styrprogram, fast mappning görs på rullande landsväg och är optimerat för just din motor efter de önskemål på motorkarakär som du anger(kostar mer, men det är samtidigt mer sannolikt att du verkligen får de utlovade 15 hk som chipssäljare lovar till din motor).

Många gånger så flyttas varvtalsstoppet upp en bit i samband med chippning, för att få några hk extra på pappret, men den praktiska nyttan av dessa hk........

Vad gäller att "bränna elektroniken" i samband med chippning....Det rör sig om rena handhavarfel oftast beroende på att den som monterar är statiskt laddad och rör vid komponenter han eller hon inte borde röra vid, samma anledning som du kan bränna din dator om du är oförsiktig vid installation av f ex mer minne.

Mitt råd är skit i chippningen, köp en väghållningssats till din bil istället, så får du ut betydligt större körglädje per satsad krona. O när jag ändå är inne på saker som är bortkastade på en 320, så köp inte nåt öppet luftfilter i förhoppningen att du ska få några extra hk. Det filter som sitter i din bil är detsamma som sitter i M3 e36, vilket innebär att din motor får all den luft den behöver. Vill du ha mer effekt så blir det i slutändan betydligt billigare att köpa en 325a eller 328a än att försöka trimma upp din nuvarande bil till samma effekt.

Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
En annan sak du kan göra är att ändra bakaxelutväxlingen, där kan du antingen offra accelration för hög toppfart eller tvärt om.
Bi
21
BigelboY
320i Sedan -94
Tack för hjälpen Alpina B8!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.