AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.558

Gammal olja

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Funderar på en sak som kanske inte är helt solklar.

Kan man använda hur gammal olja som helst?

För att sätta frågan i perspektiv kan jag förklara följande:
Jag hittade idag bland en massa undanlagda grejer plötsligt en dunk helsyntetolja. Oljan är oanvänd men är inköpt för typ 7-8 år sedan.
Frågan jag nu ställer mig är; Kan jag använda denna olja eller åldras olja och tappar kvalitet?

Bug
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vad har den för ACEA och API-klassning? Har den stått svalt och är den oöppnad?

Mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Oljan åldras från och med att förpackningen öppnas! Öppnad flaska bör inte förvaras längre än 1.5 år.

___
Vagnparken: Länk
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Den har stått svalt och mörkt.
Klassningen är:
ACEA A3-96; B3-96
API SH/CF/EC, CCMC G5/D4/PD2

Oljan står i en obruten förpackning

Bug
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En SH-klassad olja är "föråldrad" rent tekniskt och inget jag personligen skulle använda i en bil som jag är rädd om.

Däremot går det utmärkt att använda den i äldre bilar eller t ex i gräsklipparen om du har en sådan.

Har dunken förvarats någorlunda vettigt (som det verkar i detta fall) och är oöppnad, försämras inte oljan på många många år. Ser den ok ut och luktar som den skall, är den inte nedbruten.

Jag brukar byta till en bra syntetolja i motorgräsklippare och resultatet blir alltid (hittils) att mekaniskt "oljud" minskar markant och att bensinförbrukningen minskar ganska mycket (t ex. en gräsmatta som behövde knappt en och en halv tank klarar man nu att klippa med mindre än en tank efter bytet till syntetolja...lite svårt att göra perfekta före- och eftermätningar men tendensen är helt klart märkbar.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Tack för svaret Johan B!

Oljan hade jag inte tänkt använda i BMW:n men ville ändå veta om den fortfarande gick att använda utan att ta en kvalitetsrisk men så verkar alltså inte vara fallet...

Då slår jag i den i min Opel, den är jag inte lika rädd om...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.