|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Jag har ett litet problem med minnes funktionen i min bil. När jag satt i bilen idag och stängde av motorn tyckte jag att ratten inte justerades uppåt speciellt mycket. Jag provade med spaken och visst gick det att justera upp den en bra bit till. När jag sedan satte mig i bilen och slog på tändningen så gick ratten ner till rätt höjd. Lite senare satte jag mig i bilen igen och startade, då rörde sig inte ratten överhuvudtaget. Jag tryckte in mitt minne nr 2 (sambon insisterade på att ha nr 1:) och ratten ställde in sig. Jag har haft lite liknande problem med att stolen tappar de inlagda minnena. Efter att ha laddat upp batteriet så har dock stolarna funkat. Batteriet är nyligen laddat och spänningen bra. Vad är det som styr denna funktion? Vad bör jag felsöka? Ack så irriterande:) Vh/Kermit. | |
|
Tror ditt batteri håller på att lägga av helt. Det var samma sak för mig, bilen tappade lite mystiskt inställningar på olika minnen, började varna för trasiga lampor fast dom fungerade osv osv. Slutade tillfälligt när jag underhållsladdade men kom tillbaka efter ett par dagar. Alltihop slutade med bärgning när batteriet totalkraschade efter start i -10 på en öde parkering. :-( Så mitt förslag är att byta innan du hamnar i samma situation. |
|
|
Stente: Det vore nog ett bra tips. Tyvärr så är det bara så att jag för ett år sedan köpte ett nytt Tudor Tech-Tronic 100/820 Amp batteri, så batteriet är i toppskick. Anledningen till att jag underhållsladdar ibland är för att jag kör lite för korta sträckor :) Det borde ju finnas ngn minnesmodul eller liknande som styr dessa förinlagda minnen. Borde jag kanske prova att "reseta" bilen? Problemet är bara att jag inte kan lägga ihop + och - kabeln, därför att det är för korta. Vad kan jag använda att leda med? Hur länge skall de ligga ihop? Vh/Kermit. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är samma minnesmodul, för ratt, stolar, speglar. En batterireset kan hjälpa. Du kan ta en vanlig kabelstump och lägga imellan + och minuskablen efter att du lossat dom från batteriet räcker med några sekunder, det är för att tömma uppladdade kondingar som håller kvar vissa minnesfuktioner. Vänta sedan 20 minuter innan du monterar till baka batterikablarna. Är ju inte helt ovanligt att stol/ratt minnen strular. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Perfekt, får prova att "reseta" först och kolla om det blir bättre. I annat fall var sitter minnesmodulen? Ungefärlig kostnad för byte? Vh/Kermit. |
|
|
Var och pysslade om bilen lite. Tvättning, insmorning av lister, torka torrt i dörrkanter samt det "beryktade" fågelbadet :) Nu tänkte jag också "nolla" minnet i bilen. Jag kopplade loss - polen först och sedan + polen. Tog en bit isolerad kabel och förde samman +,-,. Lät kablarna sedan ligga av medans jag tvättade listerna med silicon remover (fyyy för silicon på Bmw:s lister) När jag sen skulle ansluta tror jag nog att jag gjorde en liten tabbe.....anslöt först - polen och skruvade, och anslöt sedan + polen och skruvade...ohej vad det gnistrade till. Antar att jag skulle anslutit batteripolerna i omvändordning (+ först - sen). Kan ngt bli skadat när man får en sådan gnistbildning? vh/Kermit. |
|
| Det blir även gnistbildning om du mont plus först och sedan minus , inget att göra åt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.