AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
553

är det hydralisk eller vajer koppling på 525 -88 ?

Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
koppling börjar bli konstig.. så det kan va bra å veta..

//Sången ur sexan är ljuvligare än fågelsång..
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
alla BMW sedan 70-talet och fram har hydraulsik koppling.

___
Vagnparken: Länk
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
toppen, då ska jag prova att lufta den och hoppas på det, annars är dte ju att byta, inte spec kul...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
vad är problemet?

___
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
växlarna är svåra att få i, nästan omöjliga när jag står still, och den hugger lite om man släpper sakta med lite gas. det kan väl inte bara vara synk-ringarna?

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns 2 kopplingscylindrar i systemet, en huvudcylinder som sitter vid pedalerna och en slavcylinder som sitter vid växellådan.

Ska du lufta systemet så sitter luftningsnippeln på slavcylindern nere vid växellådan.

Att den hugger beror nog inte på hydrauliken, men att växlarna är svåra att få i kan bero på slitna hydraulcylindrar.

Svarar du ja på någon av dessa så har du anledning att misstänka hydrauliken:

När du står still och har problem med att få i växlarna utan våld, prova att pumpa med kopplingspedalen upprepade gånger och försök sedan att lägga i en växell på nytt. Går det smidigare?

Testa att lägga i ettan och släpp upp kopplingspedalen till dragläge och håll still en stund och se om bilen börjar dra lite lätt efter ett par sekunder?

Är pedalen slappare än vad en borde vara? Har du mostånd på rätt ställe eller bara längst ner?

Kan du se om det finns något läckage (bromsvätska) från någon av hydraulcylindrarna?

Fick själv problem med slavcylindern till min 518i, så den byttes. Egentligen behöver man byta båda cylindrarna när en går sönder, något jag sturntade i. Ett kort tag senare, så hade trycket från den nya slavcylindern orsakat internt läckage i huvudcylindern, så även den fick bytas. Vet hur störande det kan var med kopplingsproblem.

___
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om kopplingen känns okej när du trampar ner pedalen är hydraliken bra,låter mer som lamellen är sliten,hur känns den när du kör hårt
?
Hl
187
Hloddovic
BMW 320d -02

MB CLK320 -99
MB E270 CDI -00
har inte kört så hårt.. men lägger jag i trean före ettan när jag står still så går det mycket lättare... har inte sett nått läkage, men bilen har stått i typ 4 veckor pga haveri.. pedalen känn slite slapp ja.. men bara längst upp..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.