AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.594

nya belägg å skivor, brembo?

Sida 3 av 3
www.rolleslitz.se

Själv håller jag på att uppgradera mina bromsar, köpt nya org skivor som har slitsats, dnx belägg samt att det blir stålslangar från brembo plus super blue olja inom en månad.

Tveksam till att det bromsar bättre men bör ha svårare att fada inför sommarens ring besök =)

Lite utanför det här men det är väl ändå brembo som tillverkar bmws skivor?

/Thomas
Thomas,

BMW har flera leverantörer av bromsskivor, exempelvis Brembo och ATE. Återkom gärna och berätta om du blir nöjd med DNX-beläggen :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Kalle

De ska jag, de var för nya för att autoexperten skulle kunna kommentera dessa än...

/Thomas
Thomas,

Olof Ovenholm testade dem på sin 325i E36 och var mycket nöjd :) Det blir nog bra tror jag!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
ka
204
kaell
330xi -01
Borrade och slitsade skivor har en tendens att spricka vid hård körning med låg-kvalitets-belägg. Hålen i skivan försämrar hållbarheten, och om det samtidigt är en slits emellan, så förstår ni ju själva, att det ytterligare blir en försvagning i materialet.

Trots detta så har jag beställt ett par borrade endast, Brembo skivor fram. Endast borrade skivor lämpar sig bra för "show" och vardagskörning då hålen kyler skivan bättre. Slitsad skiva ger bättre grepp framförallt i vått väglag, men sliter belägg, bygger bromsdamm, och lämpar sig mer för hårdkörning.

Talar av egna erfarenheter, har inte läst detta nånstans ;)

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
kaell mfl : hur lmånga % snabbare kan du/ni gissa att beläggen slits tack vare slitsar??
Mina bakdäck gick på 700 mil och det vore som en dålig vana att slita belägg som en osthyvel med...

Mpower
kael

Med risk att få smisk. Men att slitsade skivor skulle tendera till att spricka eller "hyvla belägg" verkar vara en sanning med modifikation.

läs gärna mer på Länk "frågor och svar" samt rejsas forum Länk , inget ont om ap men på vissa specefika teknikfrågor är de ett strå vassare.

Lite kul fakta är att t.ex. porches inte hållborar utan färdiggjuter sina "hålborrade" skivor
ka
204
kaell
330xi -01
Det jag menar är att har du "fel" belägg så slits dom nog dubbelt så fort som en slät orginal-skiva. EBC tror jag, har belägg anpassade för "racing"-skivorna, som håller lite längre. Men generellt så sliter slitsade belägg snabbare än släta, det säger sig självt.

Slitsade skivor ska inte spricka oavsett kvalitet, det är hålborrade skivor som oftast spricker, då gärna med en slits emellan hålen. Det är p.g.a. att skivorna egentligen är delade på mitten och gjuts ihop, och om den skarven i mitten av skivan (ventilationen) blir dålig så är det stor risk att skivorna spricker.

Men som du säger, helgjutna "borrade" skivor är det ingen fara med. Håller för det mesta pisk dom får, men visst har det funnits kvalitetsproblem hos Porsches skivor också med sprickor, detsamma gäller MB AMG-skivor.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Betan: Kör du inte bana, utan bara "bus"-kör - satsa på endast borrade skivor och ett par hyffsade belägg. Snyggare och minst lika effektivt (men du kommer inte märka någon skillnad på slits-vs-borrade, om du inte ska köra bana). Borrade är både snyggare och "billigare" i drift jmf mot slitsade.

Kommer ihåg att jag slet ner ett par Axxis-EBAY-U.S.-crap-belägg på ungefär 300mil (lite bana, men mest buskörning) med ett par Brembo, slitsade, skivor på min gamla Nissan 200SX -99. Orginal-beläggen höll betydligt längre, 700+ mil.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Kaell:Jag har Blackdaimonds skivor och belägg i gaderoben hemma (slitsade skivor) så jag kan inte ändra mot hålborrade...låter intressant hur som helst,dem beläggen som sitter på bilen nu har jag kört 1800 mil med och har inte slitits ner nämnvärt(gasar hellre) :-)
Men anledningen att jag handlade nya grejjer var att skivorna är halvkass och bromsoljan med förmodlingen.
Sen ska jag köra lite bana till våren så jag köpte nytt men slitsar kortar ner livslängden då,men avleder värme m.m bättre.

Mpower
Fl
41
FlyingFinn
328i Touring -96
Har kört med Tarox slitsade skivor i drygt 3år. Inget dock på bana, än!?
Är mkt nöjd. Kan rekommenderas..!

/Tero
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Kaell:

Du får gärna utveckla lite varför slitsade skivor skulle slita mer belägg, samt ditt påstående att "Borrade och slitsade skivor har en tendens att spricka vid hård körning med låg-kvalitets-belägg".....
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
FlyingFinn:
vad har du för belägg till Tarox skivorna?

Mvh
ka
204
kaell
330xi -01
Bistec: Det säger sig självt, har du inte rätt belägg fungerar skivan som ett rivjärn mot beläggen. Därför måste du ha hårdare belägg som klarar (eller inte ger efter på samma sätt som ex. orginal-belägg som är mjukare - anpassat för orginal-skiva). Även om slitsen bara är ett spår i skivan så skaver det fram en yta på beläggen och släpper ut gaser som bildas. Mer om slitsade skivor finns att läsa om på rejsa.nu bl.a. eller googla.

Vanligtvis är skivorna gjutna i 2 delar som sedan monteras ihop (ventilerade skivor). Du kan titta på skivorna så kanske du ser en skarv i mitten av skivan (vid ventilationen). Är den skarven sämre längre in på skivan, och det samtidigt är ett borrat hål där så brukar det bildas sprickningar kring hålen.

Här är ett bra exempel:

Länk

Länk

Länk

Länk

Låg-kvalitets belägg överhettar oftast skivorna. Men då ska man komma ihåg att dyrast är inte alltid bäst. Det jag försöker säga är att beläggen oftast är viktigast. Jag byter mina framskivor till borrade mest för utseendets skull, inget annat.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Länk

Här fanns mer information om skivor som är borrade eller slitsade. Läsvärt!

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Jag har inte lärt mig att editera trådar än, eller går det?

Här kommer iallafall ett bra svar på vad de flesta frågar sig

Which is better: cross-drilled or slotted rotors?

We recommend cross-drilled rotors for most street applications due to greater heat dissipation (up to 40% larger cooling capacity) resulting in less brake fade, more responsive wet weather performance and enhanced initial bite. Most exotic sports car manufacturers (Porsche, Ferrari, etc.) equip their cars with cross-drilled rotors as standard equipment.

Slotted rotors are the minimum we recommend; they are far better than standard OE rotors. Gas-slotted, while helping cool the rotor slightly, mainly help by letting the hot gases produced in braking escape. This helps to keep the pad in better contact with the rotor and also allows water to escape in wet-weather conditions.

Källa: Länk

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Fl
41
FlyingFinn
328i Touring -96
lindström83:

Svarar lite sent kanske?! :-P Men i alla fall så använder jag Tarox egna belägg..!

/Tero
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.