AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.592

nya belägg å skivor, brembo?

Sida 2 av 3
Förutom det Karl här ovan nämner så är det en överhängande risk att skivorna orsakar obalans om du målar dem. Av samma anledning skall inte kopparpasta användas när du monterar skivorna.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

FredrikN: Nopp, det va kompispris för skivor och belägg fram.

carlsson86: Javisst kan han det, ska höra med honom. Jag fick ett litet kompis pris oxå men det ligger på ca 2000kr komplett fram till din skulle jag tro. Men vill du bara ha borrade skivor och ej slitsade oxå?

Att måla bromskivorna är inga problem om man gör det rätt. Jag har alltid haft mina ok och skivor målade på mina bilar med Hammarlack (silver). Att det skulle bli tendens till obalans ell. dyl. har jag aldrig hört elller upplevt på någon bil som haft målade ok och skivor. MEN man ska ju naturligtvis inte måla på klossarnas anläggningsyta på skivan eller på fälgens anläggnigsyta mot skivan.

Mvh Jimmy

Min ögonsten: Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Black daimonds 12 slitsade har jag fått hem för någon vecka med belägg ochså samt bromsvätska passar direkt på från orginal. för 3000 med frakt...
Dem är alltså bra:-) härligt kul att höra från dem som använder prylarna.

BD har ju en svartare ton på belägg och skivor slår sig dem lättare pga det med då?

Mpower
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Jag har läst att det är mer nackdelar med hållborrade än fördelar och att man ska satsa på bättre belägg istället det är en ide för er som har planer för nya skivor och belägg.
Black diamonds åker på så fort jag ser skymten av våren,blir nog märkbart bättre bromsprestanda gentemot mina halv slitna skivor och halv kass bromsvätska...

Mpower
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Svarade för en stund sedan i en tråd med lite liknande ämne fast i trimningsforumet, klipper in svaret här också då det är ganska liknande frågeställningar:

"Jag säger rakt ut att Zimmerman-skivorna är olämpliga på gatbilar ! Skivor med hål i spricker alltid, förr eller senare, på bana hinner man oftare förbruka dom innan de blir oanvändbara.

På en gatbil skulle jag rekomendera tex ATE-Powerdiscs, lätt slitsade mycket prisvärda skivor.

Mina erfarenheter av EBC-beläggen är inte så bra...

Bättre att köpa ett "riktigt" sportbelägg som håller både på gatan och lite bana om vill prova på det...

Ferodo DS2500 är ett bra exempel på ett sådant, och det är inte särskilt mycket dyrare än tex EBC-belägget....."
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Bistec: komentera gärna mitt val av skivor och belägg!Har du hört/testat Blackdiamonds prylar? 12 slitsar inga hål med belägg.

Mpower
Visa användare
590
Bistec
M3 -94 banbil...
Har faktiskt inga erfarenheter av Black Diamond ännu....
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Bistec:typiskt!

Mpower
ATE Powerdisc är förvisso en ganska bra skiva, men vi monterade sådana på min chefs Audi A4 2,4 -02, och det blev aldrig riktigt bra. Bilen vibrerade en hel del vid svagare inbromsning. Bytte till Zimmermann borrade runtom och sedan blev det bättre.

Men visst är det sant som Bistec säger, hålborrade skivor spricker alltid förr eller senare. Men vill man vara fin får man lida pin :-)

Mvh,
Kalle
___
Ett tillägg: Alla garantier på bromsdelar upphör givetvis att gälla om man målar bromsskivorna! Detsamma gäller användning av kopparpasta mellan skiva och nav.

De flesta av er kan säkerligen räkna ut varför det är på detta vis.

Mvh,
Kalle
___
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
när man ska ta av oket, vad ska man använda för värktyg/storlek? där e la två bultar som håller de på platts? å den lilla som håller skivan, var de 7mm, insekt?

bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
1100/st för borrade brembo skivor? kostar dom så mycket och blir de bättre bromsverkan? snyggare blir dte säkert
Visa användare
105
_turbodiesel_
320i M-konverterad -85
Jimmyboy: jag är mycket intreserad av skivor å belägg runt om fast jag har ju en E30 då men.. :S kan du fixa.. postförskott? pris komplett?
Ji
2.380
Jimmyboy

_turbodiesel_ : Ska kolla upp det med min kompis. Postfröskott ska inte vara några problem. Återkommer.

Mvh Jimmy

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tjena Kalle Hansen!
Köpte nya skivor till min M635 i höstas innan vinterförvaringen.
Köpte de hos Bilcentralen dvs original, de var lackade med en grå färg vad synes vara grundfärg!?
Självklart var inte bromsytan lackad men ändå, första gången jag ser detta.
Borde det ändå inte funka att använda sig av färgen man använder till grenrör & dylikt som pallar 600 grader?
Tycker att rostbildningarna som uppstår på skivorna borde skapa mer obalans än lite sprayfärg som håller rosten borta lite bättre.
En tanke,eller har jag så fel?
MVH Patrik
Patrik,

Skivorna du köpte är fabrikslackerade, och utprovade med lacken. Sannolikt så förstör du deras egenskaper lika mycket om du börjar slipa bort rostskyddslacken, som någon som själv sprayar sina skivor förstör dem.

Den farliga obalansen är den som skapas mellan nav och skiva. Det kan i värsta fall räcka med en liten smutspartikel mellan bromsskiva och nav för att skapa obalans och förstöra skivan. Som ett exempel så ger det märkbart utslag om du bara tar hörnan på en 20-kronorssedel och för in mellan bromsskiva och nav.

Visst KAN det lyckas att spraymåla bromsskivorna och få det att fungera, men jag vill bestämt avråda från detta.

Mvh,
Kalle
___
Visa användare
105
_turbodiesel_
320i M-konverterad -85
Jimmyboy: tack så mycket..

MVH Gurran, 6a for life!!
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tackar för det svaret Kalle Hansen!
Man blir tydligen alltid lite klokare av att spendera en del tid här!
MVH Patrik
Visa användare
192
lindström83
330ix touring -06
har planer på å byta skivor å belägg runt om på min 330 till sommaren. Har varit ssugen på borrade men kanske inte e så bra ide? någon som har nå tips på snygga å prisvärda grejjer?
Mvh
Ji
2.380
Jimmyboy

Lindström: Har oxå hört det som nämns ovan ang. borrade skivor men jag har flera kompisar som kört i två år nu vad jag vet helt utan problem. Så jag tror nog att detta problem är ytterligare en effekt av ett forum. Det räcker någon skriver "jag har hört" och osv. sen är karusellen igång.

Men är du osäker så finns det ju skivor som endast är slitsade. Jag fick Blackdiamonds skivor och belägg rekomenderade till min 328 av en kompis som själv har dom på sin VR6:a (400hk) och som även säljer div. fabrikat av bromsar.

Mvh Jimmy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.