|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har haft en Golf 2 gti 16v 86a (lite trimmad :)) sen ja fick lappen för ca 4 år sen, o nu äre dags att byta bil. Jag har varit mycke inne på en saab 900 2,0T 97- men har åxå lust med bakhjulsdrift!.Av de erfarenheter ja har så är bmw en av kungarna när d gäller bakkrafs. Jag har bara ca 40-50k att lägga ut så troligen blir d import. D märkena som ja helst skulle vilja ha ä e36 323T lr 328T för att ja är en kombi person, vilket jag kan glömma för mina pengar + att de ä dyra att ha. Just nu pluggar ja vilket ja kommer att göra i 1 år till så nån bmw som ä dyr att ha blir d nog inte men ja klarar mig mä en som d ä mer krut i än golfen. Har ni nåt tips? | |
|
Eftersom du är en kombimänniska så kan du rätt och slätt glömma tanken att köpa en sAAb 900. Kolla försäkringen där du bor. Om det inte skiljer sig allt för mkt mellan 323 och 328 så skulle jag välja 328'an. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| jag kollade både 323T o 328T o dom kostade en del att ha. När ja menar kombi person så menar ja hatchback-kupe-halvkombi-kombi. Alltså inga sedaner för min del :). | |
|
Om du pluggar nu så är det väl bättre att inte byta bil just nu, speciellt inte till en äldre BMW som kommer kosta dig mer att äga än din Golf... Bara en tanke. |
|
|
Kan absolut INTE rekommendera 900 turbo. Den bilen blir galen om man gasar lite och far fram och tillbaka på vägen likt en schäfer som fått vittring på en tik som löper. Usch och fy säger jag. Sämre än alla andra framkrafsare jag provat även i otrimmat skick. Eftersom du studerar (precis som jag) är det dumt att köpa en bil som är dyr i drift. Om du överhuvudtaget ska byta tycker jag du ska satsa på en snällare modell av BMW. Typ 318i touring eller varför inte en 318ti Compact? Chansen är större att hitta en fin för de pengar du har och de är (tror jag...) billigare i drift än sexorna. Men, mitt tips är: om du tror att golfen håller ihop ett tag till tycker jag du ska behålla den och lägga lite mer pengar på det du verkligen vill ha sen när du pluggat färdigt och förhoppningsvis har ett jobb. |
|
|
har haft både 4or och 6or tycker alltid 2.5,2,8 har varit billigst i dirft. håller bätte :D Länk |
|
| Själv har jag funderat på att skaffa en e36 320T o ha nu när ja går i skolan för jag tycker inte att bmw passar utan 6a o vill helst inte ha nån mer bil under 150hk (men blev lite tvivelaktig idag när ja körde ifrån en mä golfen:(). Ska ta reda på om skillnaden i försäkring o skatt skiljer mycke mellan 320T, 323T o 328T. Hur törstiga ä bilarna mtp att d ä kombi? (320 ä nog inte lika törstig som de andra men...:)). | |
|
Tror nog inte att din bensinräkning blir speciellt mkt mindre om du köper en 320 jämfört med en 323/328 eftersom 320:n kräver att du varvar den ganska friskt för att den ska pinna iväg. Kompisen har en 320i touring 2001 och den drar i stort sett lika mkt som min 330 cab. Skatten är f.ö. ingen större skillnad mellan de olika motoralternativen eftersom denna baseras på bilen vikt och skillnaden i vikt mellan motoralternativen är minimal. Försäkringen är däremot en helt annan sak, där är 320:n förmodligen mkt billig i jämförelse med de större sexorna. /// Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk |
|
| Jag har kollat lite på bilpriser o ägandekostnader mm, o kom fram till att jag inte har råd till nåt annat än 318 lr 320. Men däremot har jag sett att det ä skillnad på motorerna beroende på vilken årsmodell det är på bilen. Att 6or brukar ge bättre effekt än 4or är ju en rätt självklart, men vilken motor ger bäst resultat om man jämför hela vridet från botten o upp från 95-97 årsmodell?. | |
|
BMWarna är väldigt bra bilar men har tyvärr dyr försäkring enligt min åsikt. Vad kostar era e36or i försäkring?, jag fick reda på att 328T kostar ca 6-7000 helförsäkrat o 320T ca 5500. Vilka bilar oavsett märke kan man jämföra men dessa 2 bilmodellerna?. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.