|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har under en lång tid läst och sökt bland inläggen om e38:ans för och nackdelar på detta eminenta forum. Vad jag saknar är vad som skilljer de olika årsmodellerna åt!? Är det någon årsmodell man skall akta sig för? När jag kollar in Blocket så är det en hel del 95-96:or till salu, fanns det barnsjukdomar på de första? Facelift blev det några inre förändringar eller bara yttre? Kanske någon har en länk eller besitter en enorm kunskap i detta. Tack på förhand. | |
Scheckheft |
Hej Begagnatguiden E38: Länk och faceliften på tyska: Länk Mvh Scheckheft |
|
Begagnatguiden har jag studerat ett antal gånger och faceliften sa mig inte så mycket innan jag använde googles översättning:) lite roligt blev det emelanåt. Dock inget om de olika årsmodellerna eller har det inte ändrats något kanske mellan åren? Är helt och hållet insnöad på 12:an och dess ljuva sång då det inte spelar mig någon roll vad den tar i bränsle, är man fast så är man. Dock vill man som alla andra hitta ett toppex till priset av ett vrak ;). |
|
Scheckheft |
Hej Angående faceliften: • Strålkastarna fick en rundare form, främre blinkerglasen blev mindre. • Kristallglas ersatte de gamla bakl jusen. • Kromlist på bagageluckan samt ny kromgrill för motorhuven med utåtböjda ribbor. • Sidotrösklarna nu utan hål för domkraften (plastpanel). • Nya, lätt utåtböjda gummilister för nedre delen av dörrarna. • From 4/99 ersatte en "hajfenantenn" den gamla antennen. • Belysta yttre och inre dörrhandtag • ändrad reglage för dimljus • Automatisk öppning av bagagaluckan (tillval) • V8 motorn fick nu VANOS styrning för bl a lägre bensinförbrukning. • Sista årsmodellen hade en 16:9 skärm för Tv och navigation. Skärmen kunde vridas och bakom skärmen döljde sig kassettbandspelaren. • Aktiv komfortstol (tillbehör) • Trådlös telefon (12/2000) • MK III (6/2000) • Nya knappar för sitsvärme • R6 motor (M52/TU) med dubbelvanos • Vattenkyld generator • Sido- och huvudairbag standard. • Flera utrustningsdetaljer kom som tillval, bl a RDC Källa: min numera nedlagda E38 sida. Sedan finns det andra ändringar genom åren men dem orkar jag inte lista här nu. Blir ju en ny hemsida isf ;) 750 är den modellen som utrustades bäst från fabriken med bla utökat trä- och skininredning. Motormässigt hände inget under åren men väl säkerhetsmässigt. Rent generellt är faceliftmodeller bättre utrustade än de tidigare modellerna. Angående barnsjukdomar: nja, ja hänvisar till begagnatguiden. 750=snuskigt mycket bil för pengarna, t ex denna: Länk Mvh Scheckheft |
|
Detta forum verkar vara en outtömlig källa :) Tack och bock. Någon som haft (har) ett antal e38:or av olika årsmdeller som har några synpunkter? |
|
|
Synpunkter: Personligen tycker jag E38án är den snyggaste 7án hitills.Facelift modellerna känns fortfarande riktigt fräscha. Jag har haft en E23á som jag gillade ,farsan hadde en E32á som inte riktigt föll mig i smaken. Har väl i stort sett bara positiva upplevelser av min E38á,härlig bil och som Scheckheft säger "snuskigt mycket bil för pengarna". Ska man nämna något negativt så har man sparat in lite på kvaliten i bärarmar och kulleder. Men å andra sidan så byter Per på Bil & Motorteknik sånt snabbt till ett överkomligt pris. Min 728á är manuell (fick leta ett tag för att hitta den) ,vilket jag tycker är perfekt. Jag kan åka/köra aktivt om jag vill och jag kan åka bränslesnålt när jag vill :-) Mvh Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.