AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.584

Fråga angående kamremsbyte

Sida 1 av 2
Ha
28
Hagman87
320ik -87
323i -85
Min bil har gått ca 3500mil sedan kamremmen byttes sist och det var för ca 4,5 år sen. Jag vet att man ska byta vid 6000 mil eller 4 år. Frågan är då om jag ska byta nu? Tycker egentligen inte att det är nödvändigt än för den har ju inte gått mer än 3500mil sen sist...
När jag köpte min cab hade kamremmen inte bytts på 9 år. Bilen hade gått 6000 mil under denna tid. Jag vågade knappt köra hem bilen. Jag bytte remmen direkt och frågade verkstadskillen hur den såg ut. Han tittade på den och sa att det inte syntes några sprickor. Tidsgränsen på 4 år är nog tilltagen med ganska stor säkerhetsmarginal. Jag vet inte vad man har för tidsintervall på andra bilmärken men det finns kanske de som har mer än 4 år.
gt
574
gti_charlie
E91 320dT -08
E87 120iAM -10
E36 320iCab -99
en kamrem är ju inte så jättedyr om du jämför med eventuella ras.
jag skulle bytt bara för att vara på den säkra sidan, då vet man ju hur åket mår.

Karl Birgander, Kalmar
BMW 318is -90
Vantage
När det gäller kamremmar så skall alltid ålder gå före km.
Varför??
Jo,titta på vinterdäck spm låt säga är 5år säger vi och fortfarande har bra mönster kvar.
I jämnförelse med nya vinterdäck så står dessa äldre vinterdäck sej slätt i jämnförelse.
Detta beror på att gummit i däcken hårdnar med tiden och likaså en gammal kamrem.
Om "Ribborna" på en kamrem hårdnar för mycket kan detta leda till att remmen "Kuggar" över ett eller fler hack med risk för motorskador och definitivt stopp för fortsatt framfart.
Detta är mest känsligt vid sträng kyla då remmen av naturliga skäl blir hårdare än normalt när motor`n är kall.
De flesta kamrems haverierna uppstår faktiskt när bilen startar upp ( som tur är ), annars skulle det inte va kul om den kuggade över vid ex 3000rpm vilket händer även det.
Hur länge du kan vänta beror på vilken typ av rem du har ( original eller pirat ).
Med pirat rem skulle jag inte vänta längre än 3-4 år max om du inte åker långt vill säga då km-antalet avgör bytet.
Har du original kan du vänta till 5år max.
Original-remmen är kraftigare i sin konstruktion än de flesta pirat remmarna och har tydligen bättre gummi-kvalitet eller om kvalitets avsyningen är bättre kontrollerad på dessa remmar.
Varför chansa ??
Lägg ut 3000-4000 vart 4:e år istället för 20 000:- på ett motorhaveri eller i värsta fall en värdelös bil.

Vantage
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Rent generellt håller alltså en kamrem både fler km och fler år än vad tillverkaren anger, men tänk på att en kamrem kan faktiskt gå av innan till och med beroende på körsätt, känner till fler fall vid bankörning då både rem och kedja gått och då MÅSTE man byta innan avsett datum och intervall!!!

Jag var med om kamremshaveri på min 323a, remmen gick på 5ans växel vid 60km/h på mätaren, tyvärr vet jag inte hur långt den gått men skulle inte förvåna mig om den rullat över 10000mil och 10år.

Ett bra tips är att lyfta på remkåpan och kontrollera, jag gjorde det nyligen efter 4,5år och 3500mil, den ser ut att vara i nyskick!!!
Vantage: Följande stod att läsa om vinterdäck i AB 2004-10-14

"Tidigare pratades det mycket om att äldre vinterdäck blir för hårda och därmed har sämre egenskaper. Nya tester från Väg- och transportforskningsinstitutet (VTI) visar att det gamla däck kan vara lika bra som nyare.
Det är i stället slitaget som avgör om ett vinterdäck är bra eller inte. I testet ingick däck som var mellan tre och femton år gamla, dessutom fanns ett antal helt nya vinterdäck med. Försöket visade att det inte gick att se någon avgörande försämring med tilltagande ålder.
Den största förändringen inträffade under de första fem åren, sedan planade det ut. Gummit blev inte så mycket hårdare med åren som man tidigare trott."
är det vid 6000mil man ska byta?
har kört med samma i 14000mil på dieseln och den har inga sprickor än
kanske dags att ställa av den då
trodde att dom blivit bättre med tiden

"Bättre pengar på banken än i tanken,bmw dieselpower"
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
helgonet det är vansinne, nog för att de kan hålla mkt längre men varför chansa. Inte konstigt om intervallet är satt extra lågt, då BMW själva lär ha i åtanke om att de kommer att tjäna lite extra pengar om intervallet är något kortare än vad det borde vara. Men en hel del sanning i det ligger det.

Jag har iallafall uppgifter från en BMW-mek som säger att han varit med om att folk haft samma spännrullar från förra bytet dvs 4000mil innan och de havererade efter att den nya kamremmen kom på plats. Normalt ska man kunna höra om de är dåliga, men tydligen finns det undantag både vad det gäller att remmar kan hålla extra länge och att rullar kan ge sig helt plötsligt och resultatet blir ju ungefär exakt det samma, defekt motor!!!
Vantage
Jörgen L
Om du menar att däck inte blir sämre med åldern så grattis säger jag och åk med dina gamla däck då !!
Välja samma( likadana ) däck som du har nu ( om dom inte är nya vill säga ) och jämnför själv med nya däck så ändrar du nog uppfattningen när du klämmer på dom.
Har själv Nokian H2 ( Hakka 2 ) som är 5 år gamla.
Köpte exakt likadana nya och skillnaden är enorm både vad gäller grepp och hårdhet.
Mönsterdjupet på de gamla är 7mm medans de nya är 9mm.
Naturligtvis betyder mönstret en del men de gamla däcken är usla och detta av 2mm mindre djup ???
Nää gamla däck hårdnar som alla gummimaterial gör.
Att hävda att äldre däck INTE blir sämre om mönsterdjupet är detsamma är självförnekelse.

Vantage
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Att vinterdäck blir värdelösa vid 5+år är nåt däcksnubbarna hittat på,däremot är det stor skillnad på märke.Det finns gott om nya däck som är direkt dåliga.Däcken utvecklas hela tiden ta dina Hk2 så har dom fler sajpningar i dag mot för 5 år sen, (om dom inte legat på hyllan då).Även gummiblandingar ändras med tiden.Sen har även lagringen stor betydelse tex om du låter dina vinterpuckar ligga i solgasset hela sommarhalvåret så hårdnar gimmit i förtid.
Sen är inte allt bara bra med mjukt gummi,har fått flera funderingar på kända däck som känns lösa på vägen.Jag tror att dessa har så mjuk gummiblandning att skuldran rör sig för mycket i sidled.
Är ingen expert på däck men har haft det som hobby i 20år:)

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Vantage:

Jag har bara citerat vad som stått i en artikel i AB. Det handlar om nya forskningsresultat. Länk
Ha
28
Hagman87
320ik -87
323i -85
Okej.. men vad kostar det ungefär om man låter en verkstad byta?
Vantage
"trucker"
Du motsäger dej själv ju.
Ena gången så säger du att citat:
Att vinterdäck blir värdelösa vid 5+år är nåt däcksnubbarna hittat på,däremot är det stor skillnad på märke
Slut Citat:

Nästa gång säger du citat:
Sen har även lagringen stor betydelse tex om du låter dina vinterpuckar ligga i solgasset hela sommarhalvåret så hårdnar gimmit i förtid.
Slut citat:

Allt jag ville framföra...
Vantage
"Jörgen L"
Din länk var till Aftonbladet så jag gick vidare till VTI ( Väg och Transport Institutet ).
Där "grävde" jag fram rapporten i sin helhet.
Läs den icke förvanskade versionen istället för medias tolkning.
Observera att detta test gjordes uteslutande på ren is ( kärnis ) med Dubbade,Dubbfria samt nya sommardäck.
Där beskrivs även ÅLDERS FAKTORN som ett utfall av testet.
Länk
Vantage
Vill bara be om ursäkt för att jag hetsat upp mej, men anledningen är Sveriges sk "Dödensväg".
Denna väg är den som går via Malung-Vansbro-Sälen.
Med dessa inslag av Aftonbladet blir man alldeles matt.
Vilka signaler sänder inte detta till bilister med mindre erfarenhet av Vinterväglag ??
Att Begagnade däck som är 15 år gamla inte är SÄMRE än nya skulle faan leda till åtal !!
Att köra på så gamla vinterdäck är = däck utan mönster alls på en vinterväg.
I det test som VTI presenterat så testades däcken uteslutande på VÅT KÄRNIS !!!
Vilka vintrar har vi???
Vi har Regn,Snöslask,Snö,Is etc.
Se senaste testet av Nya Mercedes som totalt sågats för sina vintervägs egenskaper.
Anledning??
Har inte testats på vinterväglag utan bara asfalt !!!???
Om dessa institut själva anser att VÅT KÄRNIS är det värsta underlaget för oss svenska bilister så säger jag TÄNKOM !!
Eller vad sägs om snöslask strängar,saltmodd etc.
Bevisligen skriver dom att däck hårdnar och förändringar märks mest mellan 5-8 år med stora variationer mellan olika fabrikat.
Vi Bilägare har gjort massor av tester varje år med samma budskap till oss bilister.
Bra däck som inte är för gamla samt bra mönsterdjup.
Har dom så fel ???
Dom som testar 100 tals olika vinterdäck varje år på mängder av underlag, Dito våt asfalt.
Felet är att Aftonbladet läses av många varje dag och Vi Bilägare utkommer 1 gång i månaden till dom som läser den.
Har sett otroliga skräckexempel på bilar som plöjt ner i diken runt om i Dalarna.
Vissa tror att sk Allround-Däck fixar allt.
4-Hjulsdriften till all ära men att bromsverkan är den samma som hos en 2-Hjulsdriven bil fattar man inte ??
Förlåt min ilska men många dör onödigt av felaktiga påståenden i våra blaskor!!
Den här tråden handlar om ålderns inverkan på kamremmens livslängd. Det är kanske inte helt relevant jämföra med ålderns inverkan på väggreppet hos vinterdäck.

Vad jag vet finns det gummiblandningar som hårdnar olika snabbt. Vinterdäck sägs t. ex. hårdna snabbare än sommardäck. Hur det är med gummit i kamremmen vet jag inte. Det skulle vara intressant att veta vad andra bilmärken har för tidsintervall för byte av kamremmen.
NF
440
NFd
325im -87
På tal om gammalt gummi.
Har en dykutrustning som köptes 1972, som legat svalt och mörkt
i källaren mellan dyken och än i dag finns inga sprickor i varken
simmfötter eller cyklop. Gummit är fortfarande mjukt och sladdrigt
konstigt nog. (dyker inte numer och skulle inte våga använda cyklopet
heller)

Nisse
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Hej

Gäller 4-5 års regeln för alla årsmodeller? Min 02:a har gått 39 000 km. Är det inte lite överarbetat att byta rem då? Bilen känns ju som ny
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
BMW-Per: Är det din 330 du tänker på så har den kamkejda.

328 [Avställd]: Länk
318: Länk
/Daniel
BM
117
BMW-Per
330 Touring -02
Sorry, jag är lite av en anti-mek... (-: Vad innebär kamkedja? Ska den också bytas?
Vantage
Byter du olja enl service intervallen så kan du lugnt köra vidare.
Finns ex på Bilar i detta Forum som rullat närmare 100 000 mil med samma "paket".
Om du skall byta Kamkedja samt dito drev så landar du på 10 000:- i runda slängar för delarna.

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.