|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag skulle också välkomna flera riktiga poliser. I fall jag stöter på nåt pågående brott så gör jag nog en bedömning av läget och vidtar åtgärder därefter. Att två fel blir ett rätt får ju stå för dig, jag brukar inte försöka eliminera ett brott med ett nytt iaf.. I fallet med dimljusen är det ju långt ifrån alla länder som har de regler som just vi har, hur allvarligt kan detta "brott" vara på en skala? Problemet är att många grejar med lampor och reflektorer, avbländningsskärmar osv och dessa skulle det vara önskvärt att slippa. Men att påstå att moderna originalmonterade ljus i spoilrar osv skulle utgöra nån fara är att ljuga för sig själv. Lagen är förlegad helt enkelt, och vi behöver inga hobbypoliser som påpekar denna. FP |
|
|
folke. Hur kan ni påstå att dimljusen inte bländar??????????? Jag hämtar dig så får du åka med mig en regnig natt så får du se med egna ögon att de som har dimljusen tända bländar... |
|
|
Vi har väl olika preferenser då. Vissa förare stirrar kanske in i de mötande bilarna strålkastare, oavsett typ, vad vet jag. Jag har aldrig blivit bländad av just dimljusen, isf är halvljusen värre eftersom de är avsedda att belysa större del framåt och isf reflekteras mera i den våta vägbanan osv. Det finns ju höga bilar som har dimljusen högre än låga bilars halvljus så det beror inte på lägre placering heller. Det finns även bra halvljus som i ljusmängd överstiger dåliga halvljus + dimljus samtidigt. Bussar/lastbilar har helt normalt lite högre effekt i sina halvljus, bussar har dessutom tillåtelse att köra med dimljus/halvljus samtidigt, precis som man kan göra i vissa andra länder med personbilar. Är då detta med dimljus (obs normala, rätt inriktade och icke modifierade) ett så stort problem? Jag anser inte det, problemet ligger snarare hos de som måste gå i taket och agera polis eftersom man ser "förseelsen" på långt håll. FP |
|
|
Det är inte fråga om att se en förseelse, utan om ljuset är bländande så blinkar man med helljuset, vissa förare vet ju tydligen om att det bländar för de släcker dimljusen efter att man blinkat på dem. men visst om ni tycker att det är ok med massa ljus på halvljuset så varför monterar dp inte biltillverkarna 10 strålkastare istället för 2?? |
|
|
Jonek: Hmm ja det var en bra jämförelse du gjorde med villainbrott och dimljus strålkastare tycker du alla brott mot lagen ska utdela fängelse eller vill du kanske atyt personen som gör inbrott hos dig ska stå framför din bil 1 minut så du kan blinka med dina häftiga extraljus på han sen är det ok eller? Och är det så förskräckligt hemst att jag tycker att M paketet är snyggare än orginal? och att 19" är snyggare än 16" kan jag få ha det på min bil då utan att du retar dig på det. Du får hemst gärna ta med mig på en runda och visa mig några dimljus som bländar också? vore väldigt intresant å jag aldrig mött dessa ännu. |
|
|
Finns säkert de som vet att deras lampor inte är helt OK, yes! Bra att dessa släcker ner, frågan är om dessa skall få vara referens för ett regelverk som för länge sedan är förlegat och borde uppdaterats? De flesta biltillverkare monterar faktiskt 4 lampor, de är dessa vi diskuterar, var har du fått 10 ifrån? FP |
|
|
folke. Det jag menar är att ju fler antal lampor desto mer bländar det.... m-b. du verkade så lättretad därför drev jag lite med dig och det funkade ju upenbart. Tycker också M-paket är snyggare... |
|
| Lägg ner nu grabbar :) Tråden har gått lite över styr ! | |
|
Hehe, tycker det är lite kul... men visst, håller med... |
|
|
jonek. Det ända jag retar mig på är snåla tjurskallar som puttrar runt i sina dislar och tror dom är nått för att dom alltid vet vad som är rätt. tur att vi har nått gemensamt med M-paket iaf då;) |
|
Helga |
Skulle nästan tänka mej att jonek tvärvänder om han möter en bilist som inte bländar av. Kör efter och sättar alla sina extraljus i nacken. Som han köpt på Biltema eller Claes Ohlsson. Och så vajar tärningarna i backspegeln. //Helga |
|
m-b Snåla tjurskallar, nja det håller jag inte med om på nån punkt. dieseln kostar ju för fasen mer än bensinen så jag undrar vem som är snål, du åker väl antagligen nån sur gammal v8 som inte ens har turbo:-) Helga lilla. har tyvärr inga extraljus, och tärningarna följde med epa-traktorn för många år sen...Föresten trodde helga var ett kvinnonamn men man vet ju aldrig vad som är vad nu för tiden... |
|
Helga |
Epatraktor, trimmad Ascona, kepsen bakofram, tärningar, lol //Helga |
| Helga: ärligt talat sluta larva dig..."lol" | |
|
Hehe, låt Helga lilla hålla på... hon är säkert på macken och handlar tärningar idag... |
|
|
jonek.. Nja hellre har jag en råstark V8 en en knackakande gammal diesel traktor som kräver en snigel på avgassystemet som blåser den frammåt. å det där om att dieseln är dyrare håller jag inte med om kör man på 95 då är dieseln dyrare men jag kör på 98 och de har jag aldrig sett nån diesel som e dyrare. Men lycka till med dina snygga extraljus från biltema. passa på att köp olja och filter när du ändå är där till epa traktorn. |
|
Helga |
Det är både på skoj och allvar. Ser att de som kör Epatraktor oftast har minst 4 extraljus plus tärningar. När de sedan blivit "stora" så köper de en Volvo eller Opel och tar med sej attributen. Nästa bil igen kan bli en E30 och det inköps nya extraljus! Dessa extraljus följer med till evf. nästa BMW och kompletteras med 2 till. Och sedan ger man sej ut på jakt. I Amerika jagar man bältor eller mexicanare som är illegalna flyktingar och i Sverige jagar man andra kriminellt belastade element som tycker att de ser bättre med kombinationen halvljus+dimljus vid dålig väderlek. Och dessa dimljus är alltid orginalmonterade på nyare BMW och inte inköpta för att vara kriminell och jävlas med andra hederliga bilister. Och Sverige är det enda land i Europa som har denna otroligt dumma lag som Birgitta Dahl var med och införde när hon var trafikminister. Och införde bl.a annat 90 på motorväg där vi i dag vissa sträckor har 120. Och hon hade inget körkort. Ridå!! //Helga |
|
m-b kollade din profil, det är ju inte så länge sen du var i moppe och epa åldern så jag förstår att du retar dig på dom som vet bättre, dvs de flesta... |
|
|
jonek ha ha ja tyvärr lät jag epaåldern pasea utan epatraktor. och jag retar mig inte på någon som vet bättre hellre lysnar jag och lär mig om denna person har något klokt att berätta, men jag retar mig heller inte på någon som åker med dimljus/halvljus. sånt jag kan reta mig på är folk som förstör en fin och stilren bmw med massa extraljus dessa passar på duetter lasbilar och skogsmaskiner inte på en bmw, det som är ännu larvigare är personer som tror dom får en högre rang i sammhället som ger dom rätt att åka runt och blända folk med dessa. eller sånna som kallar sig vuxna och erfarna men måste gå på med personangrepp i en diskusion på ett forum |
|
|
m-b. Jag retar mig inte på folk som använder dimljuset "rätt" och så länge det inte bländar, men när man kommer i 90km/h och vägbanan är våt och det är mörkt och man möter en med dimljusen tända så man nästan inte ser något då är det väl klart man blir förbannad? Och när det gäller extraljus på en Bmw så håller jag med dig, jag har inga och skulle aldrig montera några på den heller. Bäst att avsluta tråden nu då du verkar vara lite känslig unge man. Ledsen om jag "angrep" dig för hårt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.