AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.766

Halvljus och dimljus

Sida 2 av 5
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Eftersom man har 5W i parkeringsljuset i helljusreflektorn, kan jag inte se någon anledning till att du inte kan ha det i dimljusen.

BMW CS #5206
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Läs och lär: Länk
Tydligare kan det väl inte bli?

Det är tjatigt om dessa dimljus men jag är inte helt laglydig när det gäller hastigheter t ex. så jag ska inte kasta sten i glashus, men jag blir bländad av dimljusen som en del envisas med att ha på.
Bara för att en person tycker sig inte bli bländad så är det inte så smart att tycka att då är det lagligt att ha dem på.
Det ska tilläggas att jag inte blir bländad av alla dimljus, en del har ganska svaga så de bländar inte lika mycket, men ändå, synen påverkas negativt.

Xtracrispy, om någon bländar mig med sina dimljus är inte det mindre allvarligare än om man bländar med helljus, effekten är i stort den samma.

Sedan undrar jag över nyttan med dimljusen, de ger absolut ingen bättre ljusbild fram än med Xenonljusen t ex.
Möjligen mer åt sidorna (har själv märkt detta då det var mycket smådjur kring vägkanterna en sommar).
Men jag tror, rätta mig om jag har fel, att ni som använder dimljus samtidigt tror att det ser häftigt ut och det är sorgligt...

...nu får man troligen ducka för mothuggen som lär komma som ett brev på posten. ;-)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
christer silvén: varför ska man ha 5W i dimljusen?
Då kan man väl lika bra vara utan dimljus då det knappast kan göra någon nytta, eller?

/Hammar
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Parkeringsljus är tillåtet, dimljus tillsammans med halvljus är det inte, oavsett styrkan på dimljuset.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Drutten: Precis.
Själv tycker jag det är trevligt att spara lite på Xenon-ljusen genom att köra med P-ljus och dimljus, men det är bara då det är ljust ute, så snart det blir skymning får man se till att ändra ljussättning, annars kör man olagligt i alla fall.
(Jag vet inte var polisen drar gränsen, men jag slår på när vägbelysningen börjar lysa)

/Hammar
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
m-b: "Du får ha glödande 5W i dimmljusen." är inte sant. Det är alltid otillåtet, oavsett i vilken kombination eller under vilka förhållanden.

I övrigt orkar jag inte lägga mig i diskussionen då det måste vara den som pågått under längst tid och i flest trådar på detta forum. Reglerna hoppas jag alla kan då man är skyldig att känna till dom om man framför en bil i trafik i Sverige, resten är ointressant.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

An
291
Antiloop
E38 728iA
Efter att ha läst vägverkets broschyr undrar jag bara: Vad är egentligen varselljus???
Gula lampor som satt i eller under kofångaren förr.
/Peter
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hammar: jag tror nog alla här är medvetna om att det är olagligt, och nog bländar helljus mer än dimmljus. Men alltså visst blir man bländad så blir man ju det, oavsett var ljuset sitter, men helljusets bländning blir mer omfattande, den släpper inte direkt heller

//Simon
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Antiloop: Varsellykta är en i princip utdöd form av belysning. Den är avsedd att ersätta halvljus under dagsljusförhållanden eller dåliga siktförhållanden, och är idag ersatt av dimstrålkastaren.
Tillåtna färger är vitt eller gult ljus, orginalmonterade är vanligtvis vita, och tillbehörslyktor är vita eller gula. De gula fyrkantiga som användes flitigt på 70-talet är de mest klassiska varsellyktorna.
Exempel på orginalmonterade varsellyktor är t.ex de på Volvo 740 och Saab 900. Där används en dubbelpolig lampa som ger 21w som varsellykta och 5w som positionslykta...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Xtracrispy: Ja, kanske, jag är mer inne på att du har dimljusen i ansiktet längre tid än en kort helljusblinkning, men ok. ;-)

Vad jag är nyfiken på är syfter med att ha dimljusen på samtidigt som halvljuset, har jag rätt i om jag antar att föraren tycker det ser "coolt" ut eller varför kör man med den kombinationen?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hammar: Aha, jag menade de som slår på helljuset och fortsätter köra så, alltså inte bara en blinkning för så förstod jag det här, jag citerar "Tvekar inte att smacka på helljuset på såna där dimljusdårar..... skulle haft 10 stora fläskiga extraljus och gett dom j-arna"

Låter inte som en blinkning ;)

Varför folk kör med dimmljus på är väl för att det är snyggt (JA, jag tycker också det), det är väl precis samma som att smacka på ett kjolpaket bilen för vissa :))

//Simon
Det bländar och jag tvekar inte att blinka med helljuset när jag möter nån med dom på. Ska det vara så svårt att fatta att det är olagligt?

Keep Your Distance!
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Xtracrispy: He he, nej, det tolkar inte jag heller som en blinkning, tror inte jag läste ordentligt där. Då hänger jag med på vad du menar. ;-)
Helga
Aldrig jag kan minnas att jag har blivit bländad av dimljus men däremot av fläskiga extraljus som sitter och darrar som dom inte släcker i tid. Eller snedställda halvljus.
Och dom som fkäskar på med extraljus gör ju att blar blind i flera sek.
Jättekäckt av snorvalparna.

//Helga
An
291
Antiloop
E38 728iA
Aha.... Sånna hade jag på min ruskigt sunkiga Mazda 323... Jag trodde i min enfald att varselljus o parkeringsljus va samma sak. Tänk att det alltid finns vänliga själar på detta forum som reder ut begreppen.
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Har xenon på bmwn vissa blinkar åt mig Lr tänder helljuset långt innan dom har passerat mig ändå fast jag inte har dimljus på,samt hade halv ljus på redan innan möte.
Mina xenon ljus är orginal och besiktad 4år med rätt ljus inställning= Ganska säkert kollad ljusinställning då altså :O
Men ändå stör sig vissa på xenon ljusen, o det är Störande om något när man är halvblind i några sekunder.
kanske dom är avundsjuka o vill visa att KOLLA jag har oxå bra lyse på min Volv*
Får ta och hitta på en mottatack jag oxå då Hmmm tro vad man ska hitta på
3 Kilowatts gasurladdnings lampa i framrutan kanske :P haha

Har man intresse, tar man sig råd :)
ad
20
adamS
535dA -05
Ett Scenario: Kraftigt snöfall, sikt 25m, mörker, motorväg, mötande trafik. I denna situation förstår jag inte riktigt poängen med att ha en lag som förbjude kombination dimljus-halvljus. Eller är det jag som har förstått lagen fel? För de känns ju onekligen skumt, då de inte går att ha helljus-dimljus,pga kraftigt snöfall o trafik, plus att man ser en enormt större yta med dimljus när man har låg hastighet mörker o dålig sikt. Är tanken att man ska slå av heljuset :S förstår inte logiken. Å andra sidan kan ja se iden me lagen i vanlig trafik då de är en ganska överflödig, o i vissa fall bländande kombination.
ad
20
adamS
535dA -05
såg att ja skrev lite fel... menade att fråga om meningen är att man ska slå av halvljuset... inte helljuset
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
e34 briliant.
Ja det där metd att jag nyligen lärt mig ordet självutnämd stämmer inte för 5 öre och tycker att det var en jä..igt onödigt att sjunka till den nivån. Men stanna du där isf för du verkar känna dig tryggast där.
Är du riktigt säker på att du äldrig gör något misstag i trafiken?
Men fortsätt du med ditt blinkande om du tycker att du får ut något av det personligen tror jag mest personerna i dom mötande bilarna skrattar och tycker du är en idiot

Jesperado.
Under min lastbilsutbildning fick vi lära os att possitionsljus får lysa med max 5w och ska sitta länst ut på bilens sidor och det får även plaseras idimljus som är plaserade ut med bilens främre kanter. men inte som på vissa saab 9000 där dom sitter närmare mitten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.