AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.765

Halvljus och dimljus

Sida 1 av 5
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Hur ställer sig polisen till om jag kommer på kvällen med halvljus (xenon)och dimljus.
Fast i dimljusen har jag bara 10w lampor samma som i parkering. Såg det på en e60 med m-paket i sundsvallstrakten såg rätt fräckt ut.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det är inte tillåtet.

Varför vill man åka med dimljus på kombinerat med halvlljus?? Det bländer ganska bra för mötande förare!
Visa användare
198
manowar
523i -97
Det finns redan en mkt långdragen tråd om detta.

Ta er en titt: Länk
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Du får ha glödande 5W i dimmljusen.

e34briliant: Hur gör ni som blir bländade? Dimmljusen ger ingen styrka frammåt bara bredare ljusbild. Det måste vara felställda dimmljus du mött isf
Dimljusen behöver inte vara felinställda för att blända. Ljusen sitter så nära vägen att de bländar i asfalten om den är våt. Tvekar inte att smacka på helljuset på såna där dimljusdårar..... skulle haft 10 stora fläskiga extraljus och gett dom j-arna:-)

m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Jag vid blött väglag kan det möjligtvis vara bländande jag ar då aldrig blivoit bländatd av dimljus iaf! Men som sagt är det blöt på vägen är det säkert inte omöjligt.

jonek det är bra på med helljusen för då blir du ju så mycket bättre än dom som kör med dimljus.

Det värsta är ju självutnämda poliser som alltid gör helkt rätt
pa
52
patton
S80 awd
På vår andra bil, en Porsche 944, är dimljusen kopplade så att de inte går att ha tända samtidigt som halvljusen MEN ifall de är "på" tänds de när man slår på helljusen. En bra funktion, man ser bättre i vägrenen.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Patton:
Den funktionen skulle jag vilja ha på fler bilar!

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Jag brukar slå på helljus på dom som kör med halvljus+dimljus!
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Patton: Det är något man kan programmera in på alla Saab 9-5, 9-3.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt.
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Ja på ett sätt är det fel med halvljus dimmljus är desutom alltid olagligt att han.
Men dom bländar inte vid normalt väglag och detta fjantiga helljusblinkande från alla självutnämda poliser är precis lika fjantigt.

tycker ni det bländar även med parkeringsljus dimljus?
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Jag har aldrig blivit bländad av dimljusen så ni måste verkligen sitta o glo in i dimljusen.. Att tända lr blinka med helljusen mot dom som har dimljusen tända är nästan värre tycker jag.. Jag åker själv med dimljusen tända konstant men det är va den anledningen att jag inte kan stänga av dom.. Därav tycker jag att det är onödigt att att blinka lr tända helljusen.. Dimljusen kan ju vara ofrivilligt tända.. I mitt fall vet jag inte ens hur dom är kopplade och jag orkar inte bry mej om det heller..

//Fredde
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Det spelar ingen roll om de är ofriviligt tända, om de inte går att slå av så är det ett fel på bilen som du som fordonsägare är ansvarig för att åtgärda.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Fredde86: Det var den lamaste ursäkten jag hört :) Tror inte polisen bryr sig ett skit om du säger att du inte kan stänga av dom.

Och som sagt. Det finns redan en tråd om dimljus.

///Jesper
-=Svenska E28/E12 Registret=-
Besök gärna: Länk om du har en E28/E12
Fr
86
Fredde86
320 Touring -02
Drutten: Det där vet jag redan.. Men som sagt jag låter dom lysa ändå..

J.Dredd: Nej jag har påstått att polisen bryr sej om det.. Men jag vet att åtminstånde en polis gör det eftersom jag har blivit stoppad med dimljusen tända.. =)

//Fredde
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Fredde86: Att koppla ur kablarna från dimljusen tar väl ca. 10 sekunder per sida? Max!

Och det är klart att det är värre att blinka med helljus! Och jag är ingen självutnämnd polis som du m-b menar på! Och varför säger du det två gånger? har du nyligen lärt dig ordet självutnämnd eller vad är det frågan om?

jag blinkar med helljus när folk gör fel i trafiken så att dom förhoppningsvis lär sig att inte göra så!
An
291
Antiloop
E38 728iA
Gurkan:

Byt till 5w lampor så är det fullt lagligt.

Ni andra:

Bli nu inte arga på varandra. Vissa tycker om dimljus, andra inte. Vissa tycker om BMW, andra Volvo. Det enda som står klart är att halvljus och dimljus är en olaglig kombination. Personligen stör jag mig inte det minsta på att folk kör med dimljusen tända, mycket värre är de som kör med dimbakljusen tända så fort sikten är sämre än 1 km.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Jag ser att kombinationslysena nuförtiden är parkeringsljus+dimljus,tydligen helt ok OCH lagligt?!? ;)

Personligen så begriper jag mig inte på förbudet med dimljus + halvljus ,jag har inga problem med det iaf..
Men visst vet jag att det finns olika åsikter om detta,som med det mesta :)

Mvh Janne.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Varifrån har ni fått att det skulle vara tillåtet med 5w-lampor?
Ej belyst landsväg mitt i natten, då är det j**ligt irriterande. Blinkar själv med med ljuset om någon glömt ljuset, har trasig lampa, kör med dimmljus och vid poliskontroll. Många bilar saknar halvljusautomatik och kontrollsystem för trasiga lampor. Tycker fler borde göra det då jag själv brukar glömma ljuset av. Ska man inte hjälpas åt i trafiken.
/Peter
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
ja vad säger man, en bil med xenon som halvljus bländar ju mer än dimmljus (såvida de inte är felriktade). Så sluta nu, orsaken till att ni blinkar är ju för att ni vet att det är olagligt, och inget annat.

Blinka hellre åt dem som kör utan ljus, t.ex i regnväder. Det är ju mycket större chans att nån kommer till skada då. Ni som "inte tvekar för att slå på extraljus i ansiktet på folk" borde ju tänka till en extra gång, ni gör ju nåt bra mkt allvarligare, och som dessutom kan sluta i katastrof.

Nu är jag inte heller nån ängel, slår själv på extraljus när folk inte förstår att blända av osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.