AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
965

HJÄLP PANIK getriebenotprog transfailprog

Sn
41
Snow
M5 -95
hej var ute o körde igår ca 2 tim,gick i för att tanka sen innan jag skulle köra ut så kände jag en skum lukt typ (krut) eller liknande..iaf..körde ut från macken 10 sek efter så la bilen av,gick in i nödprogram tror jag,har tidigare (6 mån sen) fått felmeddelandet transfailprog men nu har det kommit ett nytt meddelande efter senaste händelsen "getriebenotprog) och bilen startar inte heller...som som upplevt detta ???
Sök lite här: Länk
Hade det varit en äldre 740 hade jag direkt svarat motorstyrningsreläet.
Länk
Prova med startkablar först ifall att batteriet inte ger tillräckligt med kräm. Väldigt känsliga för låg spänning.
Sn
41
Snow
M5 -95
har nu bytt bränslepumprelät och kollat att soppa kommer...o de gör det,men hittat ett fel!...får ingen gnista till tändstiften..har nån en aning på vad som orsakar detta???
Som jag skrev ovan? På äldre 540 så satt det ett vitt Siemens-relä under "elektronikkåpan" på passagerarsidan i motorutrymmet. Har för mig att det var till motorstyrningen (DME). Fel på detta relä gjorde också att man inte "kom in" med felsökarverktyget via data.
Vart i Stockholm bor du? Är du i norra delen?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Båda dina felmeddelanden varnar för fel på växellådan/styrningen av växellådan, fast på olika språk.
Den vanligaste orsaken till detta är att du har för dålig batterispänning eller laddström, men det kan naturligtvis också vara ett faktiskt fel på växellådan.
Börja med att se till att du har ordentligt med ström, och kolla oljan i växellådan.

Att bilen inte startar bör inte ha något med växellådan att göra, däremot kan det mycket väl bero på dåligt med ström. Att koppla till startkablar från en annan bil eller ett extrabatteri hjälper inte om batteriet som sitter i bilen är kortslutet, då drar det batteriet ur strömmen ändå. Prova i så fall hellre att byta batteri helt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

An
291
Antiloop
E38 728iA
Jeppe:

Tack för godkännandet idag...
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Antiloop: Det var så lite så. Det är alltid kul att träffa någon forumbroder, tråkigt att det är så dåligt med tid att prata på jobbet bara. Hoppas du hittar en BMW snart så du slipper känna saknaden! ;)

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Sn
41
Snow
M5 -95
TACK..alla...felet var "relät" men på min var det 5 säkringar...2 av de hade strukit med..bytte de (2 st 30amp) o så gick den solklart igen...så om nån har liknande problem så bör ni i första hand titta på "motorrelät"
Du menar de vanliga säkringarna TILL motorstyrningen alltså? Dvs inte själva reläet? Bara så att folk som söker ska få rätt svar här.
Eller är det jag som har "syntax error"? =) Det är alltså säkringar istället för relä?
Sn
41
Snow
M5 -95
nej alltså säkringar till motorstyrningen
Sn
41
Snow
M5 -95
mende låg lite gömda till...man fick med andra ord böja o bända lite plast o skit för att komma in till säkringarna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.