AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.245

Har eran BMW dött efter tvätt?

Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
Undrar hur många som haft bilar som dött efter tvätt?

Va nämligen själv och tvättade min på shell, med högtryck, allt lugnt så långt.
Hinner köra ca 3 minuter sedan tappar bilen fart och motorn börjar blöddra, slutar med att jag står mellan två rondeller och får inte igång bilen.
Måste säga att civilarna är bra trevliga, ibland.

Slutar i varjefall med att en granne kommer och vi får igång bilen efter ca 1 timma, och ett antal olycksbådande smällar från motorrummet.
Inge kul att ha den ståendes i Fittja en natt*S

Från avgasröret rann det bensin, vanligt? Problemet ett annat?
Vore tacksam för svar

Det possitiva är nu att bilens motor låter bättre än den gjorde tidigare vilket är för mig en gåta
Kolla hur ditt lock till tändfördelaren ser ut. Har sett exemplar där locket haft en liten spricka och bilen ifråga har stannat när det varit fuktigt ute eller som i ditt fall efter tvätt.

/Fredrik
Har hänt mig en gång efter motortvätt att det bara klickade i bilen vid start.
Den fick stå över dagen sen gick den som vanligt.,

Keep Your Distance!
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
trodde nog att jag hade mera tur igår kväll än vad jag verkligen hade, startade bilen på morgonen och hoppade fram till jobbet.

bensinmätaren fick frispel+ tomgången som varvade sig själv allt från 500- 2000, släpte man gasen det minsta så ryck och ner till 500 igen.

Ringde Per, då jag alltid lämnat den till honom i Huddinge, han första ord va att det är STYRENHETEN, så nu står bilen där. håller tummar på att den bara är att fukta ur annars vet ja inte om det är värt pengarna att skaffa en ny enhet om det visar sig att den kortslutit.
Re
456
Real Power
e28 528i -83
Det bästa är att handtvätta! :o)

Är inte helt ovanligt att gamla bilar börjar strula om man kör med underspolning.

Hoppas du får ordning på bilen :)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag har faktiskt aldrig haft problem med mina e36:or under denna 3-årsperiod som jag har haft dem.

Eller förresten, en gång då jag motortvättade 325:an så trängde fukt in i gaspotentiometern, då gick bilen minst sagt konstigt.

Har tvättat motor, underspolat, tvättat utanpå förstås på mina 3 sista 6-cyl e36:or och aldrig haft något strul förutom det där med potentiometern. Nu har jag lärt mig att tvätta motorn mkt försiktigare och med mycker mindre vatten.

Ska tillägga att jag aldrig har maskintvättat nån av dem. Har åkt maskintvätt en enda gång i mitt liv, med polarens gamla mazda, tyckte det var rätt roligt men resultatet var mindre imonerande så en hundring i veckan för gds hallen lägger jag gärna ut för att hålla bilen ren och fin. Aldrig något problem vid vanlig tvätt är min erfarenhet i alla fall.
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
Brukar i vanliga fall tvätta på gds, men ibland har det hänt att man åkt till högtrycket, fått en läxa nu och hmm sista gången

Får reda på måndag hur det ser ut, får stå i verkstan under helgen och torka
håll tummarna att det är vad den behöver.

MD Hur bettede sig bilen när det hände?
Det skadar inte att blåsa torrt med tryckluft, samtidigt som motorn står på tomgång och värmer lite "innifrån". Har aldrig märkt några problem ännu efter ett stort antal motortvättar sen 70-talet, högtryck får ske på lite avstånd, annars räcker avfettning + vanligt vattentryck bra.
Den som påstår att motorrummet inte tål vatten, fukt, ånga osv har aldrig lyft huven efter körning i regn...)

FP
Motortvättar alltid med högtryck, dock min lilla för hemmabruk. Har haft problem en gång o det var för att jag slarvat med fastsättning av motorkåpa o "hattar" till dido på 540I:n. Aldrig annars.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
*Alexis*: Tja, jag hade ju en automat då. Efter motortvätt + vanlig tvätt så blåste jag med högtryckluft och så. Jag kör ut från gds, helt normalt går bilen då. Efter ett tag körning så märker jag att den inte vill göra kickdown eller växla upp till 5:an växel.

Jag befarade att automatlådan hade börjat bli dålig eller mina misstankar riktades mot automatlådan i alla fall. Bilen drog mer soppa, men inte mycket och bilen svarade dåligt på gas, men inte så dåligt.

Efter nån dag åkte jag förbi en kompis på en verkstad som har datautrustning för att läsa av felkoder och det visade sig vara gaspotentiometern. Kostade 900 tror jag och den satt bara på 2 skruvar men de var helt omöjliga att få loss. Fick slå sönder den gamla potentiometer och skruva ur skruvarna med ett specialverktyg som jag lånade.

Bytte potentiometer och nollade sen växlade lådan som den ska, kickdownn:en fungerade som den ska samt svarade den kvickt på gas och drog normalt med soppa. I slutändan var jag glad att problemet "bara" gick på 900, hade ju trott att ja behövde ny låda eller nått i den stilen.
Min motor lät och gick som en gammal V8:a efter en motortvätt pgr av att det hade kommit in vatten till 3st tändspolar. Bara att skruva loss och blåsa rent sen gick den som en klocka igen.
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Alexis..

Öppna motorhuven, kolla till vänster framifrån vid torpedväggen.
Där finns en lucka som man kan lossa med 3 eller 4 skruv, öppna den o kolla in i utrymmet. Där skall insprutningsboxen ligga..

Jag hade problem med att en töntig självhäftande packning var trasig o varje gång den trycktvättades funkade bilen en stund o dog o puffade..

Det hade då runnit in vatten i utrymmet där boxen ligger o den var drypvåt.. Lade den för att torka bredvid avgassystemet en stund o kunde sen åka därifrån lite ryckandes o hackandes...

Efter jag totalisolerade det utrymmet o tog bort döda getingar o löv o skit så fick jag aldrig mer detta problem..

Mvh Vyper
Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
hämtade den från Per nu i veckan, och den verkar gå bra, han rensade bland annat dräneringen kollade slangar och fördelaren, rengjorde styrenheten kollade felkoderna vilket inte visade nått.

Men känns ändå som den inte vill gå riktigt ok, har haft i en flaska redline oil i bensinen för att rengöra och smörja systemet så vi får se.

E väll lite nojig kanske hmm vad kan man begära av en 12 år gammal bil*S*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.