AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.819

Bilen startar inte efter motorbyte ! ( m50b25 -93 till -95 )

Fick kamkejde haveri på bilen förra månaden ( 525 -93 ).
Fick tag på en skaplig motor på skroten från en -95 som gått 13500 mil enligt skrot och förra ägaren. Har nu lyft i motorn i bilen och den vill inte starta. Har ingen gnista på stiften och så verkar soppa pumpen inte starta.
Någon som vet vad felet kan vara ?

St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Det var inte så kul!!. Kan ju vara kam/vev givare,(då får man inge soppa eller gnista)
Jasså så man får ingen soppa heller om den givaren är väck ?

St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Precis, om vevaxel giv eller kamaxel giv är väck så får man ingetdera
Hmmm kommit på felet nu tror jag ... tog härvan ifrån -95ans motor och den härvan verkar inte stämma med 93ans databox !! Tydligen så får inte boxen något värde ifrån kamaxel giv !! hmm måste man byta härvan tro ?

St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Kolla om färgerna stämmer å mät sedan
På stift 1 vid givaren (röd/vit )skall det vara batt spänning (med tändning på)
Stift 3 (brun/orange) mät där emmellan å jord då skall det vara 0 (ohm)

hehehe tror att jag va lite för trött igår när jag kollade kopplingsschemat =)
Det verkar stämma med härvorna iaf .. kanske det helt enkelt är givaren som lagt av .. motorn som jag köpte har ju iaf stått i 3 år.

Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Vet du om motorn från 95 möjligtvis hade EWS stöldskyddet?

Jag har inte exakt koll på när det introducerades i Sverige men jag haft problemet med EWS vid installation av motor från 96 i en 93a.

"1995 and newer BMW models are equipped with the EWS II immobilizer system. This type of system uses a small chip imbedded in the ignition key, called a transponder, to transmit a very low powered RF signal. This signal is detected through an antenna (or coil) around the ignition switch, which is then sent to the immobilizer's transceiver. Once the correct signal is received, the immobilizer will enable the ignition and fuel systems.
Jo visst sitter det ews i 95:orna men jag har ju inte bytt boxar eller nåt, bara motor och härva ifrån en 95 till min 93:a. Och i min bil finns det inte startspärr så jag tycker att det inte ska vara det som är problemet om det inte är nåt som är kopplat annorlunda i härvorna. Men det ända som jag kan se på kopplings schemat är att på 93 så går det en kabel ifrån nr 66 på boxen till färddatorn och på -95 går den till ews imobilizer. Provade att klippa den men det hände inget.

Vad fick du för slags problem när du bytte motor då ?

har fått igång den nu motorn spinner fint =)
DA
245
DANIEL.KARLSSON
318d Touring -10
X3 3.0i-04
523iT-00
850ia-91
850ia-90
320icab-91
2002turbo-74
M2-75
2002tii-73
2000touring-72
2002-75 2st
2002-69
Alltid intressant att få reda på vad felet var, så vad var felet? Mvh Daniel
Visa användare
94
alias_112
520i -88 2,5l
Också lite sugen på att höra vad felet va?
Felet var att vevaxelgivaren hamnat ur läge.
St
65
Stjärten
3.0 csa -75
Kul att du fick till det , ska till å ställa på min nu ihelgen (hoppas den startar ) hehe.
Är lite nyfiken på varför kamkedjan gick? Hade du inget missljud eller någon förvarning om dålig kamkedja? Hur långt hade bilen gått när den brakade ihop?

Mvh Johan
En av Kamkedjesträckarna hade blivit igenom äten så det vara bara smulor kvar av den när jag lyfte venilkåpan för att inspektera. Vilket resulterade i att ena kamkedjan hoppade.
Jag skulle tro att dom som ägt bilen innan kört på samma olja väldigt länge kanske 5000 mil eller nåt ... man vet ju aldrig finns mycket folk som skiter i sina bilar tyvärr.
Det fanns inga missljud ifrån kamkedjan som jag hade hört iaf och jag tror att jag hade hört det isåf eftersom jag är väldigt allergisk och petig mot missljud i bilar. ;)
Bilen hade gått 22000 när detta hände. Den är ju iofs importerad men jag har alla typer av papper på den och milen stämmer enligt dom och verkar rimliga om man kollar skicket på bilen i övrigt.
Ok, få oljebyten kan ju förstås vara orsaken. Man blir ju lite orolig när man läser om haverier lite då och då samt ser bilar på annons där motorn är "bytt pga. kamkedjeras". Nu har service på min bil skötts exemplariskt så det borde ju inte kunna hända men man kanske borde inspektera kamkedjesträckarna ändå nästa gång ventilkåpan är av.

Mvh Johan
Hehe låter inte som någon dum idé. Känns som att man skulle vilja kolla det innan om man byter mot någon annan bmw i framtiden.
Men folk är kanske inte så pigga på att man börjar och sliter i ventilkåpan. Är ju inte riktigt som på en gammal amazon. ;)
Jag tror att bmw med kamkedja som har rasat eller hoppat beror på slarv med oljebyten. För enligt bmw så ska dom hålla bilens livslängd. Har hört talas om bilar som gått över 40000mil utan något som helst byte av något. Synd att folk slarvar med sånt och att vissa som slarvat inte äger dom när det rasar ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.