AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
850

Byte av klimakontroll unit i en e39?

to
17
tobbe78
525i M-sport -01
Hej!

jag har läst en del inlägg på forumet och ännu inte funnit svar på mitt problem, diplayen i min klimakontroll har lite löskontakt så siffrorna ser inget vidare ut. Ja läste tidigare om en som hade fixat ett liknande problem på en e38.

Jag kom över en klimakontroll unit mycket billigt, så ja tänkte om man kan byta hela delen så slipper man allt småpetande, men den har inte samma produkt nr: som den som är i bilen från fabriken. Dom har ju samma funktioner, båda med restvärme/kylning på MAX-knappen, samt att det står på båda "DO NOT MOUNT IN CARS WITH LATENT-HEAT STORAGE SYSTEM" och som redan tidigare nämt på forumet så har alla e39:or f.r.o.m 09/2000 restvärme.

Nu undrar ja om någon vet hur det ligger till för enligt www.realoem.com så finns det tiotals olika podukt nr på klimakontrollunitar endast till e39:orna och e53=x5 använder ju samma unit som e39:an, det är väl bara för att kunna föra någon form av årlig produktions statistik hos bmw hoppas man.

Alltså kan ja koppla in den andra "nyare" klimakontrolluniten hemma, eller med eventuellt bara kodning på bmw eller kommer det inte att fungera, fast de har samma grund funktioner. " fasar för en massa felmeddelanden"

Uniten som är i bilen är från 04-2001 nr:64.11-6 927 894
Nya är från 06- 2005 nr:64.11-6 972 163

Dom är nämligen inte så hjälpvänliga på BMW-finland fast dom även sku ha svar på såna frågor, fick inget annat direktsvar än att bäställ en ny likadan från oss för 604€ så ska vi nog fixa det!!!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du vad jag vet så är det lika många mjukvaror som paneler dessutom, och det går inte att korsa detta med olika produktnummer hur som helst är min erfarenhet från tidigare årsmodeller, var en del standardfel i början på E39ans barndom och många försökte med att byta till begagnade men BMW gick bet på programmeringen mmm mm.
Så det är nog inte helt lätt att få till, kan också bero på hur pass insatt BMWhandlaren är i dessa kompalitetsbekymmer med vad som passar till vad osv.

///MVH Hasso
Länk
to
17
tobbe78
525i M-sport -01
Hej Hasso,

tack för ditt svar, jag hamnar nog ännu försöka få lite mera fakta ur dom på bmw. Menar du att det finns någon form av chip inne i klimakontrolluniten som lagrar på sig en viss softa version. Då borde det väl vara möjligt att byta den mjukvaran till den som är i bilen, eller görs de int så som med mobiltelefoner att att man alltid får den nyaste?

Ja kolla lite på din sida och ja har precis samma slitage på skinnet (förarstolen) som på dina bilder. Men de blev ju bra när du fixade det, ja fråga på bmw efter läderfärg eller vilken färgkod det är, men fanns ingendera.

För när ja prata med en skomakare så sade han att det finns många olika svarta nyanser, var det någon kod eller nummer på den färgen du använde?

mvh: Tobias
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
som redan tidigare nämt på forumet så har alla e39:or f.r.o.m 09/2000 restvärme......... Är det verkligen så? Programerbar ventilation vet dom har men inte att restvärme är standard , isåfall endast i norden skulle jag tro.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.