|
|
|
|---|---|
|
Har "uppgraderat" bromsarna med borrade Zimmermann skivor samt EBC beläggen. Detta för att de skulle tåla lite hårdare tag (har dock inte kört speciellt hårt). Efter ca. 6 mån. har jag fått små sprickor i ytskiktet på skivorna, samt att jag tror de behöver svarvas... *Vad är problemet? EBC beläggen eller skivorna? Vad är det egentligen för kvalitet på dessa märken? Måste säga att jag e fruktansvärt besviken... DANNE Min bil: Länk | |
|
Köpte själv ebc greenstuff till mina zimmermann skivor. Det dröjde inte länge förrän skivorna slog sig. Man ska nog köpa dom svarta istället, för dom gröna är för hårda i materialet. Man slipper ju bromsdammet med ebc men hemskt vad dom skriker. TurboPower!!!!! |
|
|
Jag har hört en hel del klagomål på EBC's belägg, men endast väldigt få klagomål på Zimmermanns skivor. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag säger rakt ut att Zimmerman-skivorna är olämpliga på gatbilar ! Skivor med hål i spricker alltid, förr eller senare, på bana hinner man oftare förbruka dom innan de blir oanvändbara. På en gatbil skulle jag rekomendera tex ATE-Powerdiscs, lätt slitsade mycket prisvärda skivor. Mina erfarenheter av EBC-beläggen är inte så bra... Bättre att köpa ett "riktigt" sportbelägg som håller både på gatan och lite bana om vill prova på det... Ferodo DS2500 är ett bra exempel på ett sådant, och det är inte särskilt mycket dyrare än tex EBC-belägget..... |
|
|
Håller med förgående talare. Zimmerman-skivor har jag ingen erfarenhet av men hålborrade överlag har en tendens att spricka. Mina skivor på (orginal hålborrade) M3 gick av i sommras. EBC belägg har jag prövat en gång (redstuff) och dom totalsmälte så dom blev plåtrena. Men med ytterligare hårdare och värmetåligare belägg så sliter du iofs mer skivor också. Belägg jag prövat och rekomenderar är pagid, och performance friction, ferodo har jag aldrig kört men hört mycket positivt om (som bistec även säger). På M3 lät jag montera performan frictions skivor som har små försänkningar Länk och dessutom kan man byta skivan på navet och slipper köpa allt nytt när det är dags för byte. |
|
|
Skillnaden mellan Pagidbeläggen, Performance Frictionbeläggen och just det Ferodobelägget jag nämnde, alltså DS2500 är att det sistnämnda är anpassat just för att kunna köras även på gata. De riktiga racebeläggen som du nämner slits ofta snabbare vid gatkörning än vid bankörning pga att de behöver bli rejält varma för att inte slitas, så är alltså inte fallet med DS2500 ! Dessutom vill racebeläggen ha lite temp för att nypa åt ordentligt också, har klart mycket sämre verkan när dom är kalla ! |
|
|
Bistec Du har säkert helt rätt i det du säger. Att PF och pagid beläggen nyper bättre när dom är varma håller jag också med om, men dom nyper bra mycket bättre även kalla än tex orginalbelägg. Jag har kört pagid både gula och svarta och det är stor skillnad mot orginal även när dom är kalla vill jag lova. Sen är det ju som sagts att ju hårdare belägg ju mer slits skivorna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.