AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.222

En rottweiler + coupe, hur bra fungerar det?

Bilen jag verkligen vill köpa är en E36 coupe, problemet är att jag sen innan har en rottweiler tik på snart 7 år.

Frågan är om det går att kombinera på något sätt. Visst, det skulle gå att köpa en toruing, men jag gillar inte den speciellt mkt, däremot avgudar jag coupen.

Hade tänkt ha en sånn speciell hundfilt man kan sätta på baksätet för att skydda bilen, problemet är ju vid eventuell olycka då är det katastrof om hunden inte sitter fast. Man kan ju även flytta tillbaka passagerar sätet och ha hunden på framsätet där, men då kommer hon ändå flyga runt vid en olycka.

Man kanske skulle plocka ur baksätet och bygga nån form av bur där?

Tips och förlsag mottages varmt.
Visa användare
177
BMWseven
BMW 528IM -97
Jag har själv en hund i samma storlek å den får utan vidare plats i baksätet på cupén... Och på tal om hundsele, så behövs det lika mkt i en touring, hunden flyger ju iväg lika mkt även om den sitter i ett öppet bagage...
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag har en Staffordshire Bullterrier som får sitta i framsätet när han åker med mig, täcker in säte och paneler ordentligt innan han får kliva in :) Spontant låter det ju som att en rottis är i största laget för att baxa in i en coupe, speciellt när hon blir äldre och inte är lika rörlig. Dock är det ju inte på nått sätt omöjligt. Min lilla kille har bältessele i bilen, alltså ett sele som man drar bilbältet igenom. Hade jag haft hund innan jag köpte bilen så hade jag nog inte köpt coupe dock.

Min bil: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns filtar att köpa som skyddar klädseln från smuts, hundhår, våta tassar, vassa klor och allt annat som kan vara skadligt för bilklädseln. Biltema har bra billiga. Har fungerat fint för mig och vår valp, som mest sover när hon åker bil. Länk

Det är dock extremt viktigt att man alltid har hunden fastspänd om hunden ska åka i kupen. Det finns stor risk för att hunden skadar sig allvarligt. Vår valp sitter numera alltid fastspänd i bilen. Det finns speciella hundselen att köpa som går att ansluta till bilens säkerhetsbälten, så att bältet skyddar hunden på samma sätt som den skyddar oss människor i samband med en olycka eller kraftig inbromsning. Dessa selen finns att köpa hos alla välsorterade djur-affärer och kostar allt från 50 kr till 700 kr, beroende på storlek, kvalitet och om det är en krocktestad modell eller ej. Rekommenderas varmt!

Tänk på att en hund kan skada sig allvarligt i en bil. Vår valp satt i baksätet på vår E28 när bilen stod parkerad, när min sambo kom och satte sig i bilen, ville vår hund hoppa till framsätet för att hälsa på sin matte, men klarade inte hoppet utan landade någonstans mellan sätena och rullade ner i benutrymmet mellan framsätets ryggstöd och baksätets sittdyna. Resultatet blev att hon slog av en klo och det bokstavligen forsade ut blod och vi fick köra henne med illfart till djursjukhuset för operation. Länk Numera åker hon aldrig bil okopplad.

___
Vagnparken: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.