AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
838

Läckage styrservopump e32

b-
3
b-hill
750 IL -89
Min 750IL -89 började nyligen läcka (droppa) hydraulolja från styrservopumpen. I helgen som var var vi på en resa till Uppsala då servohjälpen försvann och jag upptäckte då att vid påfyllning av olja rann det mesta ut direkt.O-ringen vid en plugg (längst fram på motorsidan av pumpen, ett "kryss i mitten) hade torkat ut och funkade ej.
Fixas lätt trodde jag, när pluggen togs bort upptäckte jag att pluggen var trasig, spruckit upp i gängen. Fixade det hjälpligt så bilen går att köra , läcker mycket!! (enda bilen i drift just nu). Ringde BMW som ej har den som reservdel!!! Syns på sprängskiss tydligen men inget nummer.
Vet någon var man snabbt kan få tag på denna plugg (eller åtminstone nåt som passar)? Vet någon vilket gäng det är, törs ej ta lös pluggen igen då den säkert totalhavererar då. Pumpen är en Hydro steering tandem vane pump(nivåreglering och hela kitet)
Tack på förhand , hoppas på ett snabbt svar

Herje
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Fin bil! ;-)
Är det denna pluggen "med krysset" du menar?: Länk

Har tyvär inget bättre tips än att prova på skroten, eller med med KG Knutsson (generalagent för ZF).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hejsan b-hill!
Har för mig att man beställer en hel packningsats till pumpen,fixade det genom Bmw Nacka tog ett par dagar.Kostade runt 600 hundring.
Råkade ut för samma sak som du men hade turen att befinna mig i närheten av Bmw i Örebro men det var svårt först att fixa till det för de verkade inte vilja spräcka en hel sats (hade givevis inte min egen sats i bilen).Meken trixade till det första gången med nån specialare men det sprack ändå efter nån mil(kostade 2000:),bärgare tillbaks och då gjorde dom det på riktigt,kostanadsfritt givetvis.Ska titta i källaren om jag kan hitta den men den är dock inte komplett då Paap fick med sig en av packningarna.Har för mig att det är rejäla doningar med stålförstårkning innanför en hård O-ring.
Mvh Dic.
b-
3
b-hill
750 IL -89
Jorå, det är pluggen med "kryss". Kollade med närmaste BMW-verkstad(Sollefteå), han visste inte om pluggen var med i packningsstasen, men om det är så är det bara att beställa.
Tack för hjälpen
Herje
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.