AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.611

har ni blivit frånkörda nån gång?

Sida 2 av 3
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Hallå!

Fick fetpisk i somras på E4:n i Uppsala .
Hade en körning (budbilsnisse) till Gävle och på vägen hem där man kommer till Uppsala vid alla rödljus på E4an. Körde en halvsunkig vw Caddy TDI och hade varit och tankat. Pga "turbokicken" upplevdes accet i kärran som polarens civic typ-r, då jag precis hade kört volvo FH 12 på morgonen.
Nåja, på väg ut från macken mot rödljuset glider det upp en cheva van bredvid mej. Med ett gäng hårdrockare som ser riktigt farliga ut. Killen stämplar pelle i botten och v8 mullret dränker 1,9l dieselsnurra.
Med hemlängtan och tristess tänker jag att nu ska här rejsas...
Det slår om till grönt , jänkebuss + 3 rockare inkl. div trumset bör ju inte ha mycke chans men ack så fel. Starten var jämn, sen så försvann chevan mot horisonten. Jag hade noll last????
Kom ifatt killarna vi nästa rödljus, dom såg gladare ut nu!!!

Mange.
Var ute och gled i stan och bakom mig låg en sur Volvo 740. Han höll ett riktigt irriterande avstånd hela tiden, nämligen jävlat i baken på mig! Jag började att ledsna och drog ut på en större väg och han körde om mig.
I hel*ete tänkte jag och stämplade gasen! Problemet var att denna sketna 740 försvann bara längre och längre bort, trots att jag gett allt jag kunnat upp till ca 190km/h. En korsning närmade sig och jag kom ikapp.

Det sketna traktorn visade sig givetvis vara en trimmad och lättad 740tic med dryga 250hp som jag försökt fostra!
Jag känner mig fortfarande smutsig...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Minns när jag själv var ca 18 bast,satt i baksätet i farsans nya Volvo 760gle -88 i ca 200 blås på Autobahn.
Läste teoriboken inför uppkörningen som skulle skulle ske 1 mån senare,plötsligt hör man farsan i framsätet vråla av upphetsning samtidigt som han kastar sig ur ytterfilen.
Jag tittar bak och får se något lågt vitt som närmade sig bortom horisonten,sekunden senare var denna mystiska vita vagn om oss med ett så underbart motorvrål som bara fick golvet i farsans nya fina Volvo att vibrera.
Det var en M1 som passerade oss och efter denna upplevelse var det bara uppenbart att vid vuxen ålder skulle bara en sådan alt likvärdigt stå i mitt garage!
Har för övrigt blivit frånåkt av många, man är ju ödmjuk!!!
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ja, många gånger..........

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
660
Bholmberg
BMW 330i Touring -00
hehe jodå frånåkt har man blivit =P
I somras var man som vanligt ute sent och gled runt och varje gång mötte man en nästan lika e36a som min, fast en 325a, man hälsade med lyset.
Sedan kom jag upp bakom han och han blinkade så ja tänkte man kan väl testa lite då.. hehe jovisst ja =P frånåkt rätt fint efter 60 km/h.
En annan lite rolig grej i höstas när jag och en kompis skulle på mc-service med en hona nsr 125a blev man lite sugen på att se om man kunde hänga med den upp till 100. Den var bara "strypt" på pappret så vi ställde upp på en raksträcka och så plattan i botten! 1an 6500 rpm, 2an en bit in på rött i med 3an och höll stadig och vi låg jämsides till jag fått hålla stadgt på 3an nån sekund =) sedan försvann mer och mer upp till 180.
Men att dra en 125a är ingen merit precis=P men var rätt kul

DTM system och rak 6a ;)
mr
42
mrhedin
S60 2,4D -09
Mitt klassiska raggartips är att så fort jag köpte min gamla S80 T6 och chippade den så bytte jag ut beteckningen på luckan till 2.4. Har tagit mig en och annan rödljusskalp samt diverse folk som tror dom skall ut först när när det blir tvåfiligt på trefilig väg med vajer emellan.

Däremot har jag ju flera gånger bittert fått erfara att det finns de som åker mer komfortabelt samtidigt som dom kör ifrån dig. Så det var bara att skaffa en själv...

Of an infinity of typewriting monkeys, one will produce a masterpiece. Internet proves this wrong.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Måste väl erkänna att ifrånåkt har man väl blivit många gånger då jag aldrig har några riktigt potenta bilar, men numer tävlar jag sällan utan lutar mig mer tillbaka och ler lite :)
Men en kompis gjorde en rolig frånåkning en gång när vi var unga och testosteron- och komplexfyllda.
Bilen var en brun Saab-99 från -74 risig och rostig. Motorn var en 16V med dubbla Dellorto 40 och en stor Rotomasterturbo. Effekten ca 300hk. I vår lilla hemby hade en lite äldre kille just köpt en ny Volvo 740 Turbo intercooler som det så fint står på bakluckan. Efter Rv50 från Borlänge mot Ludvika kom han ifatt och låg och nosade i 140 under flera kilometer. Då det blev uppför och stigningsfil tyckte han väl att det var dags att blåsa om den rostiga Saaben. Väl uppe jämsides golvades gaspedalen i Saaben och uppe på backens krön hade turboinstrumentets hastighetsmätare gått varvet runt och det började bli riktigt spännande. Volvon var kvar längre ner i backen :)
På våren 2009 köpte jag en A6 2.4L. var stolt ägare av en V6 på 177hk sen blev jag från åkt av en Ford Mondeo. 1 Månad senare hade jag köpt mig en Mustang GT för att inte nån jävla skit kombi skulle köra ifrån mig.

Tyvärr var jag tvugen att byta jobb och detta innebar pendling på 360mil i månaden. Då håller det inte att köra törstig v8. Skaffa en bensin snål 320I -05.
Klarade knappt 2 månader då alla prutta om mig på väg till jobbet. Så nu har jag en M5 och det är inte lika enkelt att gasa förbi mig.

Allt detta bilbytande var under en period på mindre en ett år. nu får jag inte bli omkörd mera för jag har inte råd att hålla på såhär.

Här är bilder på soppan:
Länk
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Decerto;
Min inställning är ungefär den samma. Den dagen jag blir ifrån åkt byter jag bil direkt eller laddar med mer trim.
Det roliga är att köra en kombi som är strippad på modellbetäckning eller som i mitt fall utrustad med 318d och som förefaller som ett lätt byte vid rödljuset. Många som har en lite snabbare Audi eller Saab ställer sig ofta i vänsterfilen, det är rätt kul;)

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
Men hur små människor fanns det här då? ;-)
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Har blivit frånåkt av en MB CLS 320 CDI när jag själv rattade en MB E 430 T... Vet inte riktigt hur det gick till... Vi var iof helt fullastade med semesterprylar och 5 i bilen.

En annan gång blev det ett motorvägsrejs med en Audi RS2 kombi på motorvägen mellan Gustavsbeg och Nacka Forum. Själv satt jag och en kompis i en BRABUS CLK 5,8. RS2an ligger före och ser oss komma, han växlar ner så det puffar svart rök och sen stämplar han. Jag gör samma sak och börjar så smått ta in på honom. Snart börjar vi närma oss tre andra bilar som blockerar båda filerna. Jag slår av långt innan för att inte riskera något medans Audin kastar sig ut i väggrenen för att passera de tre bilarna i ca 200 km/h. Tycker han tog det hela lite väl allvarligt...

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Jag har blivit frånåkt av en a-traktor. Körde i 100 km/h med 328an och
släp och då kom det en röd volvo 740 och bara blåste förbi i ca 150 km/h,
men jag hann att se att den hade lgf-skylt. det måste ha varit sveriges
snabbaste a-traktor.
Visa användare
133
SKii
Volvo V90 D4 aut -17
Volvo V70 2,4 -02
Jag var ute och gled med min M5a -91 för något år sedan en varm sommarkväll, låg på motorvägen och farten började stiga så smått. När jag närmade mig ca. 250km/h så uppfattade jag något ljus i bakspegeln, började kollla bakåt ännu mer (så gott som nu går i dom farterna) och ser att en jäkla bil går ut i högerfil ca. 200-300m bakom. Tänkte att det här kan ju inte vara sant!!
Började pressa bilen uppåt 270 och ser till min förskräckelse att han knappar in overkligt fort! Svetten börjar rinna och tankarna bara for runt, inte kan väl någon bil komma och bräcka min underbart snabba 5a såhär!?! Mer hann jag inte tänka innan en svart, låg Corvette flög förbi i säkert en bra bit över 300km/h.
Efter detta så åkte jag raka vägen hem men mitt våldtagna självförtroende, haha =).

Efter ett tag så fick jag reda på vad det var för bil och person som hade kört om mig, (hade självklart gått runt och babblat om detta oavbrytligt under flera veckor). Det var en Corvette -02 men ca. 700-800 hästar som också var ute och luftade sin fina kärra =).

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det var för många år sedan bilen en lätt trimmad Golf GTI 1800 från -84
Körde vad den gick för och blir lika förb.... omkörd av en Saab turbo med 2 poliser i som senare visade sig inte vara särskilt glad för pojkar som kör på det viset
Av någon anledning som jag ännu inte förstått fick jag bara dags böter och inte indraget körkort fastän att det bara var 8 månader gammalt

Ha deT
Blev ifrånkörd några gånger med M Roadstern. De tydligaste minnena är från en F430 som vill rödljushetsa. Jag hängde med upp till 60-70km/h och sedan försvann han.

En annan gång blev jag frånkörd av en gammal rostig 318i E30 med stooooor turbo. Det var som om jag stod still trots plattan i matten på S50B32:an. :)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Blivit upphunnen och frånåkt många ggr på diverse vägar men en väg som jag aldrig blev "smiskad" på var gamla "vrestavägen" mellan täby och lapplands väsby.
Ok! Skall villigt erkänna att en gång har det skett av en "sleeper".

Men som jag brukar säga till mina kompisar med både 996:or, vettar och divese M och turbomatat att rakt fram kan ju en apa köra men när det blir kurvigt och ställen börjar komma ja då...... :)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Med frånåkt antar jag de gånger man själv försökt undvika det och inte en vanlig omkörning?

Den enda gång jag råkat ut för det var av en E39 523i. Kom ut på motorvägen med motorcykel och gled snabbt förbi en 523i som körde i laglig hastighet, fortsatte sedan vidare i halvgod fart.

Ser att 523:an har ökat från 120 till kanske 150km/h. Ger lite mer gas själv och efter en minut eller två har han fått upp 523:an i ca 200km/h och jag själv som kör lite långsammare, hade egentligen inge bråttom och lät honom passera.

Tror han var nöjd att han "drog" en motorcykel med sin BMW! =)

Mvh Johan
Verdi
Alltså, jag blir säkert frånkörd ibland. Det beror på hur den som kör ifrån uppfattar situationen. :) Själv känner jag mig aldrig frånåkt iaf.

Konstigt, men jag har verkligen inte det här behovet att hävda mig genom min bil. Jag är ganska tävlingsinriktad annars men med bilen blir det ju så uppenbart att det är en "materialsport".

Dessutom riskerar man både körkort och olyckor. Känns bara onödigt.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Om sanningen ska fram så kan jag meddela att jag blir från åkt varje dag. Har vid något tillfälle gasat på men tycker inte att det ger någonting nu för tiden. Ska det köras så blir det med kompisarna på någon racerbana.

Håller helt med Verdi ang körkort och olyckor.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Tur att det inte är olagligt att accelerera snabbt. Själv känner jag stort nöje i att känna G kraften trycka mig hårt mot stolsryggen. Däremot är jag inte så förtjust i att åka snabbt.

"Jag är ganska tävlingsinriktad annars men med bilen blir det ju så uppenbart att det är en "materialsport"."

Jag tycker nog inte att detta är det än någon annan "tävling". Det handlar ju alltid i slutändan om pengar och inte är det speciellt billigt att hålla på med tex alpin sport eller fridrott på lite högre nivå. Tar man Folkrace som exempel handlar det mest om kunskap, skicklighet och erfarenhet precis som i alla andra sporter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.