AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
11.445

Fälgar - orginal eller kopior, big difference?

Sida 1 av 2
Hörde från bmw att deras fälgar som e dubbelt så dyra som en del kopior ska hålla dubbelt så bra,..... men kör man in i en trottoarkant så gör man... spelar väl ingen roll om färgen sitter lite bättre????
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
Orginal är oftast bättregjutningar lättare i matrialet bättre kvalité än piratgrejer.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Fälgarna som BMW säljer är inte 3-4 gr bättre bara för att priset är så mycket högre.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Som hasso skrev så är inte skillnaden 3-4 ggr bättre för en orginalfälg, men skillnaderna kan va stora! de är inte alls samma finish på vissa fälgar som de kan vara på lite mer märkesgrejor. Syns ofta i lack och att ytot kan va lite skrovliga. Kvaliteten i gjutningar kan skilja väldigt mkt. Pratade med en kille som livnär sig på Fälgarbeten som tex breddning, polering mm. han sa att de kan va mkt stor skillnad i hur hårt godset är mm.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
som alltid med att köpa nya prylar, snackar ja me autoriserade firmor så säger dom att de är orginal som gäller, pratar man med kopieåterförsäljare så säger dom att de är de som gäller. Ja kör ju med orginal nu och som har hack i lacken av trottoarkanter men de är svårt å jämföra när man inte har provat annat.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Det är väl en kostnadsfråga. Svårt att motivera fyra fälgar hos BMW 30-40 tusen när ett par fina kopior kostar runt 10.
Det är väldigt få Bmw orignalfälgar som kostar 30-40 kkr.
Som prisexempel kan vi ta 135M 18" Bmw orginalfälg. Kostar 16 kkr totalt för alla 4:a fälgarna. Med Bmw CS rabbat blir det runt 13 kkr.
Replikor kostar 8-10 kkr. För mig är valet inte svårt då kvalitets skillnaden är påtaglig.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Finns ju mellanting...

Stylabilen säljer BMW-original till betydligt lägre priser än BMW sen kan man ofta hitta begagnade original till bra priser. Köpte själv begagnade där både fälgar och däck rullat ca. 100 mil (med andra ord såg dom helt nya ut) och priset var i nivå vad ett set kopior skulle kosta.

___
//Ulf
Wendtan: Menar du inklusive däck 16´ eller plus däck?
På Schmiedmann kostar dessa kopior 10 ink däck
Nu syftade jag på fälgar utan däck.
Schmedimanns priser är danska samt utan moms.
När jag köpte 135M så kostade replika 18" av den fälgen 2200-2500 kr/st.
Jag valde orginal och ångrade mig inte en sekund.

Länk
Har för mig att det är ett Eu-land och därför borde de räcka om man betalar tax/vat som de står på deras hemsida eller?

vet att ja fick betala extramoms när ja beställde från usa nyss men de borde inte de va från inom eu... kanske har fel

Jaja ringde iaf bmw sthlm nyss o kollade, dom skulle ha 35 000 för 4st M135 18" ink michelin däck.... ooouch..

++ bmw if you are a millionair ? ++ :)
Tycker dom e svindyra på de mesta på bmw... om man har synpunkter på deras prisbild brukar de heta: "jaaa... du vet de drar i väg de där.... billigare att köpa ny bil"

ja men då får man byta bil ganska ofta om man gillar att förnya grejjer....
Beställer du 135M vid en Klubbkväll får du betala ca 13000 kr för alla 4:a som jag skrev ovan. Sen beställer du däcken separat från Däckonline eller liknande. Min totalkost tror jag hamnade strax över 20 kkr.

Priserna hos Schmeidmann är exkl moms samt att de är angett i Danska kronor. Jag har beställt därifrån vid ett flertal tillfällen.

Länk
Hmm.. okej ja ja har inte handlat där så ja vet inte

Men klickar man på svenska flaggan står allt på engelska och allt angivet med ett eurotecken framför.

Dessa 18" med däck kostar ca 1600 (nåt) och "amount per car" är 1 alltså antingen 1600 euro per 4 st eller 1600 danska kronor. Vore ju perfekt om man fick hela kittet för 1600DK typ 2000 svenska kronor :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

v800: kolla även här Länk originalfälgar till lägre priser än hos BMW. M135 med Michelin ligger på 20'.

Vid köp utgår finders fee med 10% ;)

___
//Ulf
De är nog ett bra pris och det verkar vara bra däck med i paketet.

...men För att va tjatig nu då så enligt länken här:

Länk

kostar de 12 264kr med moms i danmark (eu-land = ingen extra moms i sverige), de är med Toyo däck, köper man 19" så ingår dunlop däck, dessa däck kanske är skräp, vet ej men ändå så låter de frestande att spara lite pengar. Om man får pynta 20´ i sverige plus frakt så tror ja inte att frakten från danmark kostar 8 000kr
12264 svenska enligt Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

v800: dom du länkar till är kopior medan de jag länkar till är original därav skillnaden på 8000kr

___
//Ulf
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Hej
Skillnaden på 7000:- är:
1. Original vs. kopior
2. Michelin Pilot Sport vs Toyo
3. Dimensioner: 225/40-18 runtom vs 225/40-18 fram och 255/35-18 bak

www.stylabilen.se
se
661
seb_540
328i M F30
Om du är en sån som kör in i trottoarkanter så så finns det nada poäng med original, men om du är en sån som ibland bromsar från 200-0 så upptäcker man snart skillnaden i kvalitet.... billiga hjul grejar inte det, blir "fyrkantiga"
Jess stylabilen har bra priser och jag gissar att pilot sport är jättebra däck
dock blev ja mest surputt för bmw butikens pris på 35 000 med samma dimensioner (bredare bak) och michelindäck, antingen är påsen som bmwbutikens däcken levereras i mycket exklusiv eller så är bmwbutikens michelin de bästa däck som finns på planeten =) Påslag på 15000 är ju sånt man hör när folk köper hela bilar men... fälgar liksom....

Ja kör inte så ofta in i trottoarkanter och inte heller bromsar från 200 så ofta , geeesus då får ju 320´n jobba järnet för å nå den speeden.. daemn ja har ju dessutom touring-skuff å kånka på!

ja vill mest hitta ett mycket komfortabelt däck som inte behöver va gjort för nurburgring. Kör nu bmw orginalfälg på 17" hankook ventus k102 och tycker redan nu de lever om för mycket. Pilot sport låter som ett mega-sportigt däck och antagligen så kommer däcksbullret inte va lägre än med 17" om ja nu går upp till 18"?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.